به گزارش گروه صنعت و تجارت گزارش خبر_بین الملل، وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان و بریتانیا در مصاحبه ای گفتند: "روسیه به طور سیستماتیک به معماری امنیتی اروپا حمله می کند. تشدید فعالیت های ترکیبی مسکو علیه کشورهای ناتو و اتحادیه اروپا نیز از نظر تنوع و مقیاس بی سابقه است و خطرات امنیتی قابل توجهی ایجاد می کند." بیانیه پس از نشست در ورشو ما مصمم هستیم که با شرکای اروپایی و فراآتلانتیک خود متحد باشیم تا در مورد امنیت اروپا فکر و عمل کنیم.
دو کابل زیردریایی آخر هفته گذشته در حوادث پشت سر هم قطع شدند. صبح روز یکشنبه، یک اتصال فیبر زیر دریا بین لیتوانی و جزیره استراتژیک گوتلند، سوئد به دلیل آسیب فیزیکی از خدمت خارج شد. در طول شب، کابل C-Lion1 بین فنلاند و آلمان نیز قطع شد. به گفته شرکت مخابراتی دولتی فنلاند، چین، این خط ممکن است توسط یک "نیروی خارجی" قطع شده باشد.
کارل اسکار بوهلین، وزیر دفاع مدنی سوئد، روز سهشنبه گفت که حرکت کشتیهای قابل توجهی در مجاورت محلهای آسیب کابل در زمان قطعی وجود داشته است. او بدون شناسایی شناورها گفت که "البته ما این موضوع را با توجه به وضعیت امنیتی جدی بسیار جدی می گیریم."
تحلیلگران اطلاعاتی منبع باز یک کشتی مشکوک احتمالی را شناسایی کرده اند، بالکر Yi Peng 3 ، که مسیر و سرعت غیرمعمولی را در طول سفر از سنت پترزبورگ در زمان خاموشی نشان می داد. این کشتی توسط نیروی دریایی دانمارک رهگیری شد و از روز سه شنبه در کاتگات لنگر انداخت.
مقامات امنیتی اروپا گمان میکنند که قطع کابل اقدامات خرابکارانه بوده است، و اگرچه آنها عاملی را شناسایی نکردهاند، روسیه در رتبههای بالای فهرست قرار دارد: به دلیل حمایت اروپا از اوکراین، سابقه اخیر حملات مخفیانه به اهداف اتحادیه اروپا، انگیزه قوی دارد. و قابلیت های فنی به خوبی توسعه یافته برای جنگ در بستر دریا .
بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان روز سه شنبه گفت: "هیچ کس باور نمی کند که این کابل ها به طور تصادفی آسیب دیده اند. و من نمی خواهم نسخه هایی را که لنگرها مقصر هستند باور کنم." بنابراین، بدون اینکه بدانیم چه کسی این کار را انجام داده است، باید نتیجه بگیریم که این یک اقدام ترکیبی است.
روبن برکلمانز وزیر دفاع هلند به معرفی روسیه به عنوان مظنون اصلی نزدیک شد. وی در اظهارات روز سهشنبه به مطبوعات هلند خاطرنشان کرد: ما شاهد فعالیت فزاینده روسیه در دریاهای خود هستیم که با هدف جاسوسی و احتمالاً خرابکاری در زیرساختهای حیاتی ما انجام میشود.
آخرین حادثه بزرگ زیرساختی زیردریایی در بالتیک در اکتبر 2023 رخ داد و به یک کشتی کانتینری چینی به نام خرس قطبی جدید نسبت داده شد. هنگامی که کشتی از شمال شرقی دریای بالتیک به سمت سنت پترزبورگ عبور کرد، صدها مایل دریایی یک لنگر را در امتداد پایین رد کرد و خط لوله گاز رابط بالتیک را پاره کرد و دو کابل فیبر نوری را قطع کرد.
حمله بسیار بزرگتر به سیستم خط لوله نورد استریم در سال 2022 به طور رسمی حل نشده است، اما تحقیقات متعدد به سمت بازیگران اوکراینی، احتمالاً با حمایت دولت، اشاره دارد.