دایره تنگ تفکر سازه ای حمل و نقل

راهکاری برای رسیدن به حمل و نقل و ترانزیت جهانی

یک متخصص ترانزیت معتقد است لازمه رسیدن به حمل و نقل و ترانزیت جهانی با انواع و ابعاد و منافع اقتصادی، سیاسی، باز شدن و باز کردن دایره تنگ تفکر سازه ای حمل و نقل برای نفوذ مباحث و مسائل ترانزیت بار بین قاره ای و قاره دنیا در درون دوایر دولتی و تقنینی با کمک متخصصان دلسوز داخلی است!
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر راهکاری برای رسیدن به حمل و نقل و ترانزیت جهانی

به گزارش گروه اقتصاد گزارش خبر_حمل و نقل ، پرویز باورصاد تاکید کرد: کریدورهای دریایی جنوب شمال ایران تا سوئد و.... دریای ازف به اروپای مرکزی و به مرزهای رازی بازرگان و سپس به استانبول و ازمیر و همچنین کریدورهای چین به مرز اروقمی با قزاقستان و... سپس شاخه جنوبی آن معروف به عرض جغرافیایی پایین یا زیر خزری به سرخس و سپس شاخه جنوب غربی آن (و همچنین شاخه شمال غربی مرز رازی - استانبول یا ازمیر و ) به شلمچه و لاذقیه و به شاخ آفریقا از بعد اقتصادی بهترین گزینه مصوب چین و دنیا از نظر تجارت جهانی هستند!

وی افزود: ولی ترانزیت بار جهانی ابعاد دیگری هم نظیر ابعاد فنی شبکه های راه و ریلی و بنادر و پایانه های مرزی هم دارد که باز ایران با همین بضاعت موجود و به علت مقایسه های انجام شده، بهترین گزینه است.

باورصاد تاکید کرد: اما متاسفانه کشور ما از ابعادی دیگر یعنی از بعد سیاسی و سازماندهی از ابتدای کار عملیاتی ترانزیت بار یعنی سال 1375 (اولین محموله رسمی عدل های پنبه ازبکستان ) تا الان مشکلات عدیده داشته که اینجانب تا سطوح ریاست جمهور و وزرای راه و ترابری و معاونان آنها در برنامه ریزی، بنادر، راه آهن و جاده ای و کشتیرانی و همچنین وزیر بازرگانی (و حتی عکس العمل روزنامه ای مقام رهبری ) موضوعات و چالش‌ها و قوت ها را عرض کرده ام که متاسفانه علیرغم تصدیق مسائل، فقط دید اجرایی زیر یک سال و تکرار رسانه ای و مدیران و.... متعدد داشته و دنبال حل مشکلات از نظر سیاستگذاری ملی سازماندهی ملی ترانزیت بار خارجی کشور نبوده و حوصله کار را نداشته اند!

وی ادامه داد: چون ماهیت مدیریت و کارشناسی حمل و نقلی وزارت راه و ترابری و یا وزارت های صنعت و معدن و بازرگانی دارای تفکر و تخصص های راه و ساختمانی خیلی سنتی دهه 30 و 40 شمسی و یا دهه 50 به بعد حمل و نقل بر ساخت امور زیربنایی جاده، ریل، بنادر و مبادی مرزی یا حمل و نقل عرضه ای (Transport supply) استوار بوده و نه خدمات تقاضایی حمل و نقل (Demand for transport) و همین امر تنها دلیل ساخت عرضه ای حمل و نقل یا استفاده از شبکه عرضه حمل و نقل است.

این متخصص ترانزیت عنوان کرد: متأسفانه در ایران فرصت پرداختن به این مقوله با شاخص های از نوع خدمات حمل و نقل فراهم نشده و علتش همان تفکر و احاطه حمل و نقل سازه بر بهره برداری از جمع اجزا حمل و نقل عرضه است که امروزه تا حد لجستیک جهانی و ملی حمل و نقل پیشرفته و خدمات پایه است و حمل و نقل ترانزیت بار خارجی ایران جزئی از این خدمات جهانی لجستیک جهانی است که متاسفانه دارای سازماندهی و اهمیت ملی اجرایی لازم برای پاسخگویی به نیازهای بالفعل و یا پتانسیل کشور با ابعاد و تعاریف خاص جهانی نبوده و به همین دلیل کار به موضوعات زنگزور و فاو و..... و یا دالان چین به گوادر و چابهار، دالان شمال جنوب و تراسیکا و.... شیوه ای و یا ترکیبی رسیده و رقیب یا به قول معروف آمریکا در ترانزیت آن را بدین مسیر برده که هیچ نفع مستقیمی به لحاظ جغرافیا ندارد!

باورصاد گفت: از آنجا که آمریکا یک ابرقدرت توانمند و باهوش و متمول و با تکنولوژی سطح عالی و.... و درجه اول دنیای حمل و نقل زیربنایی و خدماتی است! بعد از فروپاشی 1989 شوروی سابق، برنامه ریزی و طرح عوارض و عواقب و مزایا و منافع فروپاشی را برای خود و یک به یک کشورهای منطقه همجوار و از جمله ایران دقیق تجزیه و تحلیل سیاسی و اقتصادی و.... کرده و کلا سیاست عدم موفقیت ایران را به عنوان سرلوحه سیاست خارجی قرار داده و مصوب و مدون تاکنون پیش می برد.

او تاکید کرد: علت تصویب و اجرایی کردن این دکترین اجرایی کردن برنامه ای عدم موفقیت ایران برای نفوذ و تاثیر گذاری در جمهوری های تازه استقلال یافته هشت گانه و یا فدراسیون روسیه و یا همه کشورهای جنوب و شمال جهانی مشتری ترانزیت ایران بوده است؛ که باز متاسفانه دولت های متعدد ما علیرغم دیدگاه های بدیهی.... و اینکه ایران در 2500 سال مجرای راه ابریشم بوده و حالا تصورات خیلی خوش اقبالی و خوش جایگاهی در صحنه واقعی تصمیم گیرهای های کشورهای مشتری است ولی هیچ رسیدگی اصولی به موضوع ترانزیت بار و رفع مشکلات خود در این بازار سیاسی تجارت بین المللی به عمل نیاورد.

به گفته وی در صورت عادی شدن و ثبات روابط ایران و آمریکا، نتایج کاملا مثبت آن بدیهی است و ترانزیت بار ایران و ابعاد مختلف صنعت عظیم تجارت و حمل و نقل بین المللی به عنوان مهمترین پیشران اقتصاد جهانی و مشتق شده از آن، مجددا بدون رقیب می‌شود، چرا که نقش چهار راه ترانزیتی ایران در جهان و با کمک سایر کشورهای پیرامونی متصل و... یک تئوری اقتصادی تجاری است!

باورصاد ادامه داد: ولی ایران که برای همسایه های تازه استقلال کم تجربه! بسیار هم اشتباهاتی را در ایجاد شرایط روابط دوجانبه متزلزل از گذشته تا کنون داشته که دولت‌ های ما مقصرند و باید به طور اصولی سیاست و استراتژی حمل و نقل ترانزیت جهانی با انواع و ابعاد و منافع اقتصادی، سیاسی، و.... قابل شمارش و غیرقابل است را تغییر دهند که لازمه آن همان بازشدن و بازکردن دایره تنگ تفکر سازه ای حمل و نقل برای نفوذ مباحث و مسائل ترانزیت بار بین قاره ای و قاره دنیا در درون دوایر دولتی و تقنینی با کمک متخصصان دلسوز داخلی است!

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها