یادداشتی به قلم" نرگس خان گل زاده سنگرودی و علی سلطانی فرد؛

جهانی‌شدن؛ سکه دو روی فرصت‌ها و چالش‌ها

امروزه جهانی شدن یکی از پدیده‌های برجسته و بحث برانگیز در روابط بین الملل است که تاثیرات عمده‌ای بر سیاست، اقتصاد، فرهنگ و جامعه در سطح جهانی دارد. ظهور بازیگران بین المللی و شرکت های چند ملیتی در کنار دولت‌ها فضای روابط بین‌الملل را متفاوت‌تر و پیچیده‌تر از دوران کلاسیک نموده است. این پدیده همانند شمشیر دو لبه یا سکه دو رویی است که یک وجه آن فرصت و توسعه و وجه دیگر آن همانند تهدید و به مثابه گسترش امپریالیسم است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر جهانی‌شدن؛ سکه دو روی فرصت‌ها و چالش‌ها

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، «نرگس خان گل زاده سنگرودی» دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبابی و «علی سلطانی فرد» دانش آموخته دکتری روابط بین الملل دانشگاه علوم تحقیقات در یادداشتی مشترک به عنوان «جهانی‌شدن؛ سکه دو روی فرصت‌ها و چالش‌ها» به خبرگزاری گزارش خبر آورده است؛

امروزه جهانی شدن یکی از پدیده‌های برجسته و بحث برانگیز در روابط بین الملل است که تاثیرات عمده‌ای برسیاست، اقتصاد، فرهنگ و جامعه در سطح جهانی دارد. ظهور بازیگران بین المللی و شرکت‌های چند ملیتی در کنار دولت‌ها فضای روابط بین‌الملل را متفاوت‌تر و پیچیده‌تر از دوران کلاسیک نموده است. این پدیده همانند شمشیر دو لبه یا سکه دو رویی است که یک وجه آن فرصت و توسعه و وجه دیگر آن همانند تهدید و به مثابه گسترش امپریالیسم است. بنابراین این چالش تنها با سیاستگذاری و تدبیر و زیرکی سیاستمداران قابل مهار خواهد بود. در این مقاله فرصت ‎ها و چالش ‎های جهانی‎ شدن در حوزه های فرهنگی،سیاسی و اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد.

فرصت‌های جهانی‌‎شدن در حوزه فرهنگی و اقتصادی عبارتند از؛

-بسترسازی جهت معرفی اسلام ناب محمدی: امروزه کشورهای مختلف به حکم مصلحت و منافع خود تصویری افراطی و خشونت‌آمیز از اسلام و مسلمین را نزد جهانیان منعکس کرده‎ اند. در این راستا مناسب‎ ترین راه مقابله با این غرض‎ ورزی‎ ها نقش ‎آفرینی و گسترش تعاملات فرهنگی حتی با کشورهای غربی است. استفاده از ابزارهایی مانند دیپلماسی فرهنگی، تعاملات بین‎المللی و جذب توریسم می‌تواند به این مهم کمک نماید.

- دیپلماسی فرهنگی: یکی از نکات مهم پیامدهای جهانی‎ شدن که به واسطه افزایش تعاملات با دیگر کشورها صورت می‏گیرد، تصویرسازی مثبت از خود و خنثی‏ سازی توطئه کشورهایی است که همواره کوشش نموده‎اند تا چهره و وجهه جمهوری اسلامی ایران را مخدوش نمایند. دیپلماسی فرهنگی مهم‌ترین ابزاری است که می‌تواند از طریق تبادلات فرهنگی، برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی، استفاده از رسانه‌های بین‌المللی و شبکه‌های اجتماعی، بستری را ایجاد نماید تا از طریق آن ظرفیت‌های فرهنگ غنی و اصیل ایرانی در تعاملات صورت گرفته، به جهانیان شناسانده شود.

-آشنایی با فرهنگ‌های مختلف: یکی از فرصت‌‎های جهانی‎شدن این است که علاوه بر ایجاد بازتابی از خود، بسترهایی جهت شناخت فرهنگ ‎ها و اقوام دیگر را میسر می ‎سازد. بستر گردشگری فرهنگی فرصتی را فراهم خواهد نمود تا ظرفیت‌های فرهنگ‌های ملل دیگر که حاوی خرده ‎فرهنگ هایی نیز هستند بتوانند فرهنگ اصیل ایرانی را ارتقا دهند.

-بازسازی تصویر ایران در مسائل حقوق‏‌بشری: یکی از دسیسه هایی که عمدتا علیه جمهوری اسلامی ایران در حقوق بین الملل می‏‌شود، متهم کردن این کشور به نقض قواعد حقوق‏ بشردوستانه است. اصل نسبی گرایی حقوق‌‎بشر به درستی می‏تواند پاسخ مناسبی جهت رد این اتهامات باشد. به واسطه جهانی ‎شدن و نزدیکی فرهنگ ایرانی با سایر فرهنگ ‏ها به درستی شبهات وارد شده، رفع می‏ شوند.

-توسعه اقتصادی و خصوصی سازی: یکی از تاثیرات جهانی‎ شدن تعمیق فرایندهای خصوصی سازی در اقتصادها به واسطه تغییرات ساختاری، فشارهای رقابتی و فرصت‌های فراهم شده در عرصه بین‌المللی است. مشارکت مردم و استفاده از سرمایه های مردمی در ایجاد بخش تولیدی مولد و ایجاد اشتغال همراه با جذب نیروهای متخصص مردمی می‏تواند علاوه بر توانمندسازی شرکت‌ها بر رقابت بهتر در بازارهای بین‌المللی و کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری موجب رقابت جدی‌تری در سطح جهانی گردد.

علاوه براین دو دلیل عمده تورم که یکی افزایش هزینه‌های تولید و کاهش عرضه کالا و خدمات و در نتیجه افزایش قیمت‌ها است و دیگری، کسری بودجه دولت یعنی عدم تعادل میان هزینه‌ها و درآمد دولت است، از طریق توسعه بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی مدیریت خواهد شد.

- افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی:

یکی از فرصت‌های جهانی شدن تسهیل سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه است. جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) می تواند به توسعه اقتصادی، ایجاد شغل و انتقال تکنولوژی و فناوری‌های نوین کمک بسزایی نماید. چالش‌‎های اقتصادی در حوزه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی عبارتند از؛

- حذف خرده ‎فرهنگ ها و خودباختگی فرهنگی: فرهنگ جمهوری اسلامی ایران متشکل از خرده‎ فرهنگ‌‎های قومی و مذهبی متعددی است. این خرده ‎فرهنگ ها ممکن است در تعامل با فرهنگ‎ های کلان دچار خودباختگی و ضعف و در شدیدترین حالت دچار اضمحلال بشوند. ادامه این روند می تواند فرهنگ بومی را دچار آسیب جدی نماید و این آسیب در صورت برتری سایر فرهنگ های کلان در عرصه اقتصاد و سیاست، جدی ‏تر می‎شود.

- نابرابری اقتصادی: جهانی شدن ممکن است باعث رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته شود، اما کشورهای در حال توسعه و فقیرتر ممکن است از مزایای آن کمتر بهره‌مند شوند و حتی دچار نابرابری‌های بیشتری شوند.

- استقلال اقتصادی کشورها: جهانی شدن منجر به وابستگی اقتصادی بیشتر بین کشورها می‌شود. این وابستگی می‌تواند در شرایط بحران‌های اقتصادی جهانی، کشورها را آسیب پذیرتر کند و استقلال اقتصادی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

- فرار سرمایه: تحرک سرمایه در سطح جهانی، ممکن است موجب انتقال سرمایه شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران به کشورهایی گردد که قوانین مالیاتی یا شرایط کار مطلوب‌تری دارند. این امر می تواند به کاهش سرمایه‌گذاری در کشورهایی با قوانین سخت‌تر منجر شود و به اقتصاد آن‌ها آسیب برساند.

-کاهش قدرت چانه‌زنی دولت در عرصه اقتصاد: تمرکز سرمایه در بنگاه‌ها و بخش‌های خصوصی و فراملی، می‎تواند منجر به کاهش نقش‌آفرینی دولت در عرصه اقتصاد، کاهش توان دولت در تامین خدمات رفاهی برای شهروندان و پررنگ شدن بخش‌‏های خصوصی و تلاش جهت کسب سود بیشتر و تنزل خدمات گردد.

- رقابت ناعادلانه: کشورهای مختلف دارای سطوح مختلفی از توسعه اقتصادی، فناوری و قوانین هستند. این تفاوت‌ها می‌تواند به رقابت ناعادلانه در بازارهای جهانی منجر شود، به ویژه برای کشورهای کمتر توسعه یافته که ممکن است توانایی رقابت با کشورهای پیشرفته‌تر را نداشته باشند. این مهم علاوه بر سیادت سیاسی و فرهنگی آن کشورها به نوعی به نابرابری اقتصادی و هم‏چنین امپریالیسم فرهنگی نیز می‏انجامد.

تضعیف حاکمیت ملی: با افزایش وابستگی متقابل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشورها ممکن است برخی از قدرت‌های خود را به نهادهای بین المللی یا شرکت های چندملیتی واگذار کنند که این امر می تواند استقلال آنها را کاهش دهد.

چالش های امنیتی و تروریسم: جهانی شدن دسترسی به فناوری و اطلاعات را برای همه آسان‌تر کرده است و این امی میتواند به گروه‌های تروریستی کمک کند تا به راحتی سازماندهی شوند و فعالیت‌های خود را در سطح جهانی گسترش دهند.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها