زنگ خطر برای اقتصاد/ صنایع در آستانه تعطیلی

با ادامه استقرار هوای گرم در این ‌روزها و پیش‌بینی‌ها برای مواجهه اکثر نقاط کشور با توده بسیار گرم هوا طی دو هفته آینده، هشدارها نسبت به رشد شدید مصرف برق به نقطه اوج خود رسیده است بطوری‌که جلسه بحران مصرف برق با حضور وزیر نیرو و دست‌اندرکاران تامین برق کشور برگزار شد و در این نشست نسبت به کم کاری ادارات در صرفه‌جویی مصرف برق هشدار صادر شد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر زنگ خطر برای اقتصاد/ صنایع در آستانه تعطیلی

به گزارش گروه خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، با ادامه استقرار هوای گرم در این ‌روزها و پیش‌بینی‌ها برای مواجهه اکثر نقاط کشور با توده بسیار گرم هوا طی دو هفته آینده، هشدارها نسبت به رشد شدید مصرف برق به نقطه اوج خود رسیده است بطوری‌که جلسه بحران مصرف برق با حضور وزیر نیرو و دست‌اندرکاران تامین برق کشور برگزار شد و در این نشست نسبت به کم کاری ادارات در صرفه‌جویی مصرف برق هشدار صادر شد.

در روزهای اخیر با افزایش شدید مصرف برق همه مصرف کنندگان در تیررس قطعی برق قرار گرفته‌اند اما صنایع کشور قربانی این قطعی‌ها بوده‌اند و صنایع فولاد و سیمان و حتی صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی از توقف مرتب تولید در مجموعه‌های خود خبر می‌دهند. فعالین صنایع کشور همواره از تبعیض بین مصرف کنندگان انرژی گله‌مند هستند و زمستان با قطعی گاز صنایع و تابستان‌ها هم با قطعی برق مواجه می‌شوند

.در پی اعمال محدودیت‌های شدید برقی، انجمن تولیدکنندگلان فولاد ایران، ضمن ابراز نگرانی و هشدار نسبت به این موضوع، نسبت به اجرایی نشدن توافقات فی‌مابین مبنی بر لحاظ نظرات کارشناسی انجمن در اعمال محدودیت‌های برقی فولادسازان و همچنین تحویل کامل برق تولیدی از سوی نیروگاه‌های احداث شده توسط کارخانه‌های فولادی و قراردادهای دو جانبه گلایه کرده و سپس به طرح پیشنهادات سه‌گانه در این خصوص پرداختند.

توقف تولید فولادی‌ها

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه‌ خود خطاب به علی‌اکبر محرابیان- وزیر نیرو - تصریح کرده است : عطف به توافقات جلسه ششم خرداد ماه سال جاری مبنی بر لحاظ نظرات کارشناسی این انجمن در اعمال محدودیت‌های برق فولادسازان و همچنین تحول کامل برق تولیدی توسط نیروگاه‌های احداثی فولادسازان، نه‌تنها هیچیک از توافقات مذکور اجرایی نشده است، بلکه محودیت‌های برقی در سال جاری، زودتر و شدیدتر اعمال شده است.

به نحویکه از 3800 مگاوات ساعت برق توافق شده برای صنعت فولاد در خرداد ماه، کمتر از 70درصد آن، محقق شده و از تیر ماه نیز، از 2400 مگاوات ساعت برنامه اعلامی، 50 درصد هم عملیاتی نشده است.در حقیقت از 20 تیرماه، تولید فولاد کشور تقریبا متوقف شده است؛ این موضوع نه‌تنها خسارات جبران ناپذیری بر تولید و اقتصاد ملی کشور خواهد داشت، بلکه موجب مختل شدن ایفای تعهدات فولادسازان در بازارهای داخلی و بین‌المللی شده و اعتبار ایران در صنعت فولاد جهان را خدشه دار خواهد کرد.

علاوه بر این به دلیل عدم تولید و فروش، چالش کمبود نقدینگی کارخانه‌های زنجیره فولاد تشدید شده است و مسائل حقوقی، بانکی و مالی متعددی را موجب خواهد شد. همچنین شرکت فولاد مبارکه بعنوان یکی از مصرف کنندگان بزرگ انرژی در صنایع از وضع موجود ابراز گلایه کرده است و علی رغم توافقاتی که وزارت نیرو برای تأمین برق موردنیاز شرکت فولاد سپاهان صورت داده است اما شدت محدودیت انرژی در سال 1403 نسبت به سال‌های قبل به‌شدت بیشتر و زودتر اعمال شده است و کوتاهی وزارت مذکور در عمل به تعهدات خود تنها در ماه‌های خرداد و تیر سال جاری، به کاهش 250 هزار تنی تولید و عدم تأمین نیاز بازار منجر شده که این امر کاهش تأخیر در تحویل و عرضه به موقع محصول به مشتریان را درپی داشته است.

برق صنعت سیمان نصف شد

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، سهمیه برق صنعت سیمان در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگویی با خبرنگار ایلنا از کاهش چشمگیر برق صنعت در تابستان امسال خبر داد و افزود: برق صنعت سیمان در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته با محدودیت بیشتری روبه‌رو شده است؛ و نسبت به سال گذشته میزان تامین برق در صنعت سیمان حدود 50درصد کاهش داشته است.

علی اکبر الوندیان خاطرنشان کرد: در سال 1402 مصرف سیمان کشور 10درصد افزایش داشت و به 66 میلیون تن رسید در حالی که در سال 1401 مصرف کشور 60 میلیون تن بود. امسال متاسفانه محدودیت شدید در تامین برق شرایط را حاد کرده و باعث شده تولید به کمترین میزان ممکن برسد و این به نگرانی در زمینه تامین سیمان موردنیاز کشور انجامیده است.

وی اضافه کرد: محدودیت‌ها در تامین برق صنعت سیمان از خرداد ماه آغاز شد، با این حال در خرداد شرایط بهتر بود اما آنچه می‌توان از آن به عنوان تشدید محدودیت‌ها و تاثیرگذاری آن بر تولید یاد کرد از تیر آغاز شده و تامین برق به حداقل کاهش یافته است، این اتفاق امکان پایداری تولید را از بین برده و این میزان از کاهش تولید و توقف کوره خسارت سهمگینی را متوجه صنعت می‌کند.به گفته وی تبدیل کلینکر به سیمان نیاز به برق دارد و برق‌رسانی در برخی واحدها به قدری ضعیف است که امکان تبدیل کلینکر به سیمان به اندازه کافی و متناسب با تقلضا وجود ندارد.

برگزاری جلسه بحران صنعت برق

بنابر این گزارش، وزیر نیرو در جلسه مدیریت مصرف برق فصل گرم سال که در مرکز دیسپاچینگ ملی شرکت مدیریت شبکه برق ایران و با حضور مدیران ارشد صنعت برق کشور برگزار شد، گفت: همانطور که گزارش‌های سازمان هواشناسی نشان می‌دهد، در دو هفته پیش رو شاهد افزایش بی‌سابقه دما در سراسر کشور خواهیم بود که به دلیل همزمانی این افزایش دما در نقاط مختلف کشور، تقاضای مصرف برق به شدت افزایش می‌یابد.

علی اکبر محرابیان ادامه داد: استقرار گنبد حرارتی و افزایش شدید دما تنها محدود به ایران نیست و کل منطقه غرب آسیا با این شرایط رو به رو است و گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی کشورهای منطقه خلیج فارس که از زیرساخت‌های مناسبی نیز در حوزه برق رو به رو هستند به ناچار نسبت به اعمال خاموشی اقدام کرده‌اند.وی با تأکید بر این نکته که باوجود افزایش بسیار زیاد دمای هوا شاهد پایداری شبکه سراسری برق در ایران هستیم، افزود: باتوجه به شرایط ویژه‌ای که در آن قرار داریم، تمامی بخش‌های صنعت برق کشور اعم از نیروگاه‌ها، بخش انتقال و بخش توزیع و در آماده باش کامل هستند و نهایت تلاش خود را برای تولید و توزیع حداکثری برق در بخش‌های مختلف مصرفی انجام می‌دهند.

محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم همکاری حداکثری بخش اداری با برنامه‌های مدیریت مصرف اشاره کرد و در این خصوص تأکید کرد: هدف‌گذاری صورت گرفته برای مدیریت مصرف در بخش اداری 1500 مگاوات بود، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد حداکثر همکاری ادارات به 1200 مگاوات رسیده است که این یعنی برخی ادارات به وظایف خود در حوزه کاهش مصرف برق عمل نمی‌کنند.

وزیر نیرو در همین رابطه بیان کرد: تأکید دولت همواره این بوده است که برنامه‌های مدیریت مصرف باید از بخش‌های دولتی آغاز شود و بر این اساس شرکت‌های توزیع موظف هستند برق آن دسته از اداراتی را که نسبت به کاهش مصرف برق خود اقدام نمی‌کنند، قطع کند.

مصرف برق ایران معادل 60 درصد مصرف 27 کشور اروپایی

همچنین رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو در خصوص رشد سرسام آور انرژی در ایران گفت: مصرف انرژی کشور ما به تنهایی از نصف مصرف 27 کشور عضو اتحادیه اروپا بیشتر است، به عبارتی ما 60 درصد 27 کشور عضو اتحادیه اروپا انرژی مصرف می‌کنیم.

مجتبی گیلوانژاد اظهار کرد: از آنجایی که اغلب برق کشور ما از سوختن گاز تولید می‌شود، افزایش دما علاوه بر اینکه موجب کاهش راندمان تولید می‌شود، افزایش مصرف انرژی کشور را هم به دنبال دارد.وی ادامه داد: با توجه به اینکه گرمای کنونی در کشور و حتی در دنیا بی‌سابقه است، کره زمین 16 ماه پیاپی است که در حال شکستن رکورد گرمایش است، تا جایی که سیستم انتقال و توزیع کشور را در وضعیت بی‌سابقه‌ای قرار داده است.

وی اضافه کرد: با هر درجه افزایش دما بار شبکه برق حدود 1800 مگاوات افزایش یافته و ظرفیت تولید نیروی برق و تاسیسات شبکه‌ بیش از 400 مگاوات کاهش می‌یابد. این یعنی اینکه با هر درجه افزایش دما ناترازی بین تولید و مصرف بیش از 2200 مگاوات به شبکه تحمیل می‌شود؛ یعنی به ازای هر یک درجه افزایش میزان مصرف، اختلاف بین بار و تولید یا افزایش بار و کمبود تولید به 2200 مگاوات می‌رسد که همین امر منجر به ایجاد ناترازی می‌شود.

گیلوانژاد درخصوص راهکار عبور از این شرایط سخت را در مدیریت و کاهش مصرف دانست و افزود: مدیریت و کاهش مصرف مهمترین راهکاری است که در حال حاضر می‌توان مطرح کرد، کاری که در همه دنیا به شکل مستمر در طول سال انجام می‌شود.گیلوانژاد در خصوص مقایسه مصرف کشور ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا افزود: مصرف انرژی کشور ما به تنهایی از نصف مصرف 27 کشور عضو اتحادیه اروپا بیشتر است، به عبارتی ما 60 درصد 27 کشور عضو اتحادیه اروپا انرژی مصرف می‌کنیم.

منبع:مردم سالاری آنلاین

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها