برگ تازه ای از یک پرونده؛

چگونه کمبود انرژی، بنیان صنعت فولاد را تهدید می‌کند؟

چالش بزرگی که فولادسازان کشور با آن روبه‌رو هستند، تامین گاز در روزهای سرد سال است. در این خصوص فعالان معدنی تاکید می‌کنند برای زمینگیر نشدن صنعت فولاد باید محدودیت‌های گاز کاهشی شود.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر چگونه کمبود انرژی، بنیان صنعت فولاد را تهدید می‌کند؟

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، گاز نه‌تنها به عنوان یک حامل انرژی، بلکه به عنوان ماده اولیه مورد نیاز تولید آهن اسفنجی در بسیاری از کارخانجات فولادی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر همین اساس هرگونه اختلال در تامین آن، منجر به افت تولید آهن اسفنجی در ایران خواهد شد که به عنوان دومین کشور برتر تولیدکننده این محصول در جهان شناخته می‌شود.

موضوع کمبود انرژی را اگر در کنار بحث تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی فعالان معدنی بررسی کنیم، متوجه می‌شویم مشکلات فعالان معدنی برای تولید بسیار است که از تامین قطعات و تجهیزات گرفته تا مواد اولیه همه را در بر می‌گیرد، اما کمبود انرژی در این بین از افزایش ظرفیت تولید فولاد جلوگیری می‌کند. این چالش به خصوص در فصل زمستان به دلیل افت فشار خطوط انتقال منجر به بالا رفتن میزان عدم نفع و خسارت ناشی از عدم تولید می‌شود.

درست است که ایران جزو برترین‌های گاز در دنیاست و با هر کارشناسی مطرح می‌کنیم که با کمبود گاز چه باید کرد با پوزخند پاسخ می‌دهد که کار به کجا رسیده که دومین تولید‌کننده گاز دنیا با بحران برای تولیدات خودش روبه‌رو شده است، اما به هر حال امروز معدنی‌ها با مشکل جدی کمبود گاز روبه‌رو هستند؛ مساله‌ای که تولید را تحت‌الشعاع قرار داده است و می‌تواند کارخانه‌ها را به تعطیلی بکشاند.

موضوع این است که رسیدن به اهداف توسعه‌ای کشور بدون حمایت مسوولان امکان‌پذیر نیست. تامین مواد اولیه از جمله گاز برای فولادی‌ها نیز از جمله این موارد است. به این صورت که بدون حمایت و تدبیر دولتمردان در جهت تامین نیازهای ابتدایی اینچنینی، فعالان معدنی نمی‌توانند راه به جایی ببرند. در این خصوص گفته می‌شود که ناترازی‌های موجود در انرژی کشور، به این دلیل است که دولت، سرمایه‌گذاری اساسی برای متعادل کردن ترازها انجام نداده است.

حالا گفته می‌شود که برای حل این مشکل نیازمند برنامه‌ریزی دقیق هستیم. استفاده از طرح‌های سوآپ انرژی، ارتقای زیرساخت‌های بهره‌برداری و تولید گاز مورد نیاز از مواردی است که در این حوزه باید به صورت جدی به آن توجه کرد. همچنین برای بهبود وضعیت، باید نیروگاه‌های زیادی ساخته یا بازسازی شوند. می‌توان گفت به موازات افزایشی که در روند تولید اتفاق می‌افتد، دولت هم باید زیرساخت‌ها را برای آن مهیا کند.

کمبود گاز در زمستان

به گفته رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، مخارج دولت به قدری افزایش یافته که درآمدهای مالیاتی و حتی فروش نفت نیز کفاف هزینه‌های جاری را نمی‌دهد.

بهرام شکوری با اشاره به کمبود گاز صنایع در زمستان تصریح کرد: با توجه به وضعیتی که در کشور وجود دارد، می‌توان گفت با سردتر شدن هوا قطعی‌ها به طور حتم آغاز خواهد شد، چراکه به دلیل شرایط موجود، ناترازی‌هایی در برق و گاز کشور وجود دارد.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران افزود: ناترازی‌های موجود در انرژی کشور، به این دلیل است که دولت، سرمایه‌گذاری اساسی برای متعادل کردن ترازها انجام نداده و در نتیجه برای بهبود وضعیت، باید نیروگاه‌های زیادی ساخته یا بازسازی شوند.
شکوری ادامه داد: بر همین اساس، می‌توان گفت به موازات افزایشی که در روند تولید اتفاق می‌افتد، دولت نیز باید زیرساخت‌ها را برای آن مهیا کند.

او با اشاره به مشکل بنگاه‌داری دولت گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین ریشه مشکلات را می‌توان بنگاه‌داری دولت عنوان کرد. وی با بیان اینکه بودجه شرکت‌های دولتی، ۶۰ درصد بودجه کشور را شامل می‌شود، گفت: مخارج دولت به قدری افزایش یافته که درآمدهای مالیاتی و حتی فروش نفت نیز کفاف هزینه‌های جاری را نمی‌دهد.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران خاطرنشان کرد: بر همین اساس، زمانی که دولت پول کافی نداشته باشد، نمی‌تواند برای زیرساخت‌ها مانند حوزه حمل‌و‌نقل، تولید و انتقال گاز، نیروگاه‌ها و امثال آن هزینه‌ای صرف کند و تنها به فعالان صنعتی فشار وارد می‌شود.

جایگزینی برای گاز وجود ندارد

یک کارشناس دیگر فولادی گفت: در سایر صنایع، گاز می‌‌‌تواند با مازوت جایگزین شود، اما در صنعت فولاد، امکان جایگزینی آن وجود ندارد، بنابراین با قطعی و محدودیت‌های گاز، به‌‌‌ناچار کل فرآیند تولید زنجیره فولاد مختل خواهد شد.

علی بیات در رابطه با وضعیت گاز فولادسازان در زمستان بیان کرد: در چند سال اخیر، علاوه بر افزایش مصرف برق در تابستان، با رکوردهای جدید مصرف گاز روبه‌رو شده‌ایم. البته با توجه به شرایط تورمی کشور و نیاز به تولیدات بیشتر، تلاش‌هایی برای رفع قطعی انرژی صنایع انجام شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: تمام کشورهای جهان در طول سال سعی در مدیریت و ذخیره گاز برای فصول سرما دارند، چراکه نه‌تنها قیمت حامل انرژی در این بازه زمانی افزایش می‌یابد، بلکه کمبود آن می‌تواند ضربه‌های سنگینی به تولیدات صنایع و اقتصاد کشورها وارد کند.

این کارشناس فولادی با اشاره به اینکه قطعی گاز روند تولید را مختل می‌کند، گفت: از طرفی، زمانی که فشار گاز را برای صنایع کاهش می‌دهند، بخش عظیمی از صنعت باید تعطیل و بخش دیگر کار کند که در این شرایط زنجیره تولید دچار مشکل می‌شود. در واقع اگر گاز یک واحد تولیدی کم شود، برنامه‌های تولیدی برهم می‌ریزد که این شیوه تخصیص منابع انرژی منطقی نیست و درهیچ کجای دنیا چنین روندی دیده نمی‌شود.

این کارشناس صنعت فولاد خاطرنشان کرد: قطعی گاز در صنایع بزرگی به ویژه فولاد نه‌تنها زنجیره فولاد بلکه تولید محصولات مهمی مانند آهن اسفنجی و محصولات کارخانه‌های القایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تولید برق نیروگاه‌ها را نیز دچار مشکل می‌کند. در نتیجه تولید کشور از دو جهت آسیب جدی می‌بیند و در مراحل بعدی ممکن است به افزایش نرخ محصولات فولادی منجر شود.

قطر چطور گاز منطقه را غارت می‌کند!

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: اختلاف ما با مدیرانی است که طرفدار تمرکز اقتصاد هستند. متاسفانه امور اقتصادی در دست کسانی است که فهم درستی از اقتصاد ندارند. متاسفانه امکانات و ثروت کشور در دست کسانی است که اقتصاد متمرکز و کمونیستی را پیش گرفته‌اند. در این بین یکی از موانعی که باعث شده این طرز فکر با وسعت زیادی مطرح شود وجود اتاق بازرگانی است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: ما باور داریم که اقتصاد ایران باید به اقتصاد جهانی وصل شود، اما عده‌ای می‌خواهند دیوار بگذارند که اقتصاد را رانتی کنند و ثروت‌ها را از بین ببرند. در این بین لازم است که ببینید قطر چطور گاز منطقه را غارت می‌کند! در مقابل ببینید چه اتفاقی در منابع گازی کشور افتاده است.

منبع:جهان صنعت

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها