ضرری که جبران نمی شود!

ابر چالش ناترازی انرژی برای غول های صنعتی

تابستان از راه نرسیده، محدودیت برق فولادسازان آغاز شد و عملکرد فعالان صنایع معدنی که در رده صنایع پرمصرف طبقه‌بندی می‌شود را تحت تأثیر قرار داده است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر ابر چالش ناترازی انرژی برای غول های صنعتی

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، در سال‌های اخیر با شروع سال جدید و در آستانه ورود امواج گرما به کشور، تأمین انرژی برق به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان صنایع‌معدنی مطرح می‌شود. اکنون نیز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به بروز محدودیت در تأمین برق صنایع، هشدار داده است. در همین‌حال شاهد رشد بهای فولاد در هفته جاری به دنبال بروز محدودیت برای این صنعت هستیم. در همین‌حال پیش‌بینی می‌شود مشکلات و کاستی‌های حاکم بر این بازار، شدت بگیرد.

محدودیت برق در راه است

رضا محتشمی‌پور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به عباس علی‌آبادی به مشکلات برق صنایع در سال ۱۴۰۳، پرداخته است. در این نامه به جزییات محدودیت برق صنایع فولادی و سیمانی از خرداد، پیش‌بینی محدودیت گسترده تأمین برق صنایع فولادی در تیر و مرداد، کاهش تولید و افزایش نرخ فولاد در دو ماه آینده، اصرار وزارت نیرو برای دریافت نرخ تعرفه برق ۲CEA برای صنایع فولادی از ابتدای ۱۴۰۲، تبعات افزایش تعرفه نرخ برق در زیان و تعطیلی برخی صنایع فولادی و نمایانگر شدن کاهش حاشیه سود صنایع فولادی در بازار سرمایه اشاره‌شده است.

محتشمی‌پور همچنین پیشنهاد‌هایی برای تعدیل تبعات چالش برق ارائه کرده است؛ اعمال خاموشی دوره‌ای خانگی برای فشار کمتر به صنعت، مقید شدن وزارت نیرو به برنامه فی‌مابین وزارتین و تعیین تکلیف برق صنایع فولادی در سال ۱۴۰۳ شماری از این پیشنهادات هستند.

مذاکره برای کاهش قطعی برق صنایع

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به مذاکرات سازمان بورس با وزارت نیرو برای کاهش ریسک قطعی برق صنایع در تابستان اشاره کرد و گفت: شفاف‌سازی و توضیح دقیق نحوه مدیریت مصرف برق ازجمله موضوعات مهمی است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

به گزارش سنا عشقی، به لزوم اتخاذ تدابیر لازم از سوی وزارت نیرو برای کاهش ریسک احتمالی قطعی برق واحدهای تولیدی و آثار آن بر بازار سرمایه اشاره کرد. وی به آخرین مذاکرات انجام‌شده با وزارت نیرو برای رفع مشکل قطعی برق صنایع تاکید کرد و گفت: در کنار این مسائل، موضوع قطعی برق صنایع در تابستان ازجمله معضلاتی است که هرساله شاهد تأثیرپذیری فعالیت تولیدی صنایع و نیز روند معاملات بازار از این اتفاق هستیم.

عشقی تصریح کرد: از چند وقت گذشته جلساتی را به‌منظور کاهش نوسانات بازار برگزار کردیم و قبل از ایجاد هرگونه مشکلی در بازار درصدد رفع این مشکل برآمدیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: در ادامه جلسات و نیز مذاکرات صورت گرفته با وزارتخانه‌های نیرو و صمت قرار بر این شد تا قطعی یا محدودیت مصرف برق صنایع به‌صورت کاملاً برنامه‌ریزی‌شده و بااطلاع واحدهای تولیدی انجام شود.

در میان اخبار

پایان کار ثبت نام کاندیدای ریاست جمهوری / چه کسانی احساس مسئولیت کردند؟

استاندارد در رویای اقتصاد مقاومتی

وی خاطرنشان کرد: در این راستا صنایع باید بتوانند به‌منظور کاهش ضرر و زیان احتمالی از محدودیت ایجادشده در مصرف برق، تعمیرات اساسی واحدهای خود را به زمان قطعی برق موکول کنند تا از این طریق شاهد کاهش اثرپذیری واحدهای تولیدی و نیز سهام شرکت‌ها از محدودیت استفاده برق در تابستان باشیم.

عشقی با اعلام این‌که نمی‌توان منکر تأثیر قطعی برق و گاز بر صنایع و سهام شرکت‌ها در بورس شد، گفت: با توجه به چنین مسئله‌ای هرسال تلاش کردیم تا از طریق مذاکرات با نهادهای مربوطه اثر قطعی برق و گاز را در تابستان و زمستان به حداقل برسانیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که همچنان از وزارت نیرو پیگیر جزییات کاهش محدودیت در نظر گرفته برای واحدهای تولیدی هستیم، اظهار کرد: شفاف‌سازی و توضیح دقیق نحوه مدیریت مصرف برق ازجمله موضوعات مهمی است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه مکاتباتی با وزیر نیرو انجام و درخواست کردیم تا از طریق یک اطلاعیه رسمی اطلاع‌رسانی لازم در خصوص دغدغه‌های موجود به فعالان بازار و فعالان اقتصادی انجام شود.

عشقی با بیان این‌که انجام چنین اقدامی زمینه‌ساز کاهش اثر محدودیت در مصرف برق خواهد بود، گفت: ایجاد ضرر و زیان سنگین واحدهای تولیدی تحت تأثیر قطعی برق، باعث حرکت شرکت‌های بزرگ به سمت احداث نیروگاه‌ها و مدیریت مصرف برق شد که تاکنون در این زمینه بسیاری از این واحدها موفق عمل کردند و قادر به احداث نیروگاه شدند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت اقداماتی را برای کنترل مصرف برق واحدهای تولیدی در دستور کار قرار دادیم و از طریق راه‌اندازی ابزارهای جدید در بازار سرمایه و بورس انرژی به سمت کنترل مصرف برق و کاهش زمان قطعی برق واحدها پیش رفتیم.

سخن پایانی

در سال‌های اخیر با شروع سال جدید و در آستانه ورود امواج گرما به کشور، تأمین انرژی برق به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان صنایع‌معدنی مطرح می‌شود. بروز محدودیت در تأمین برق صنایع و به‌ویژه واحدهای فولادی، سیمانی و... که در رده صنایع پرمصرف قرار دارند، به چالشی جدی برای این تولیدکنندگان بدل می‌شود.

این محدودیت‌ها از توسعه‌نیافتگی زیرساخت‌های انرژی در کشور نشأت می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی نیز ادامه‌دار باشد. درحال‌حاضر صنایع‌معدنی ازجمله واحدهای فولادی و سیمانی برای حدود ۳ ماه در سال از تأمین برق محروم هستند، درنتیجه از میزان تولید آنها کاسته و هزینه تمام‌شده تولید بازهم بیشتر می‌شود.

فعالیت در چنین شرایطی نه‌تنها سودآور نیست، بلکه بسیاری از صنایع به مرحله زیان رسیده‌اند. در همین حال هرساله بخش بزرگی از سود صنایع در بروز محدودیت‌های موردبحث عملاً از دست می‌رود. وابستگی بخش خانگی و صنایع به انرژی برق، غیرقابل‌انکار و غیرقابل‌جایگزین است.

متاسفانه در سال‌های اخیر همپای رشد جمعیت و نیاز بخش خانگی به انرژی و همچنین توسعه ظرفیت صنایع، برای ارتقای ظرفیت‌های انرژی در کشور سرمایه‌گذاری نشده است. علاوه‌براین به موضوع بهره‌وری مصرف انرژی در بخش‌های مختلف بی‌توجهی شده است. در همین‌حال به سایر ظرفیت‌های کشور برای تأمین انرژی برق بی‌توجهی شده و حال در مرز بحران قرارگرفته‌ایم.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها