به قلم محمد میرعرب دکترای مدیریت؛

توسعه شهرهای کوچک با مشارکت های مردمی

در شرایط کنونی توجه خاص و ویژه به طرح هایی که وابستگی به بودجه دولتی ندارند، از غنا و قوام بیشتری برخوردارند. در حقیقت مثلث ظرفیت شناسی، مشاوره تخصصی و جذب سرمایه گذار کلید توسعه در شهرهای کوچک است که کمترین وابستگی به بودجه دولتی در این رویکرد متصور است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر توسعه شهرهای کوچک با مشارکت های مردمی

به گزارش خبرنگاران گروه زندگی و سرگرمی گزارش خبر، محمد میرعرب دکترای مدیریت در یادداشتی با عنوان "توسعه شهرهای کوچک با مشارکت های مردمی" آورده است:

چالش توسعه شهر های کوچک در سال های اخیر به یکی از معضلات این حوزه تبدیل شده است. در حال حاضر میانگین امتیاز مولفه های پایداری اجتماعی-اقتصادی در شهرهای کوچک و کمتر توسعه یافته بسیار کم است و این ناپایداری موجب کاهش ثبات اقتصادی و کیفیت زندگی افراد می شود.

در حقیقت وابستگی پایدارسازی ابعاد اجتماعی-اقتصادی زندگی در شهرهای کوچک و دارای جمعیت بین 50 تا 150 هزار نفر به بودجه و درآمد های ملی و استانی به دلیل درآمد کم این شهر ها، باعث شده تا روند توسعه به شدت کند و فرسایشی باشد.

کمبود و عدم پایداری منابع مالی و درآمدی، عدم مشارکت و سرمایه گذاری شهروندان در اداره امور شهر، نبود تخصص یا اراده کافی در جذب سرمایه گذار غیر بومی، پائین بودن سطح توقع مردم، عدم بهره گیری از مشاوران توانمند و ... را می توان از دیگر دلایل عدم توسعه شهرهای کوچک قلمداد کرد.

از سویی جذب بودجه های کلان و اجرای پروژه های های ملی طبیعتاً نیاز به هم افزایی در سطح نهاد و سازمان های مختلف و توجیه طرح در سطح کلان دارد و اعتبار بخشی به چنین طرح هایی نیز عمدتاً با کندی و قطره چکانی صورت می گیرد که به اطاله ساخت پروژه ها منتهی می شود. وجود چندین هزار طرح و پروژه نیمه کاره در سطح شهرهای کشور، حجت این مدعاست.

در چنین شرایطی برای رسیدن به اهداف توسعه ای تقویت سه عنصر شناخت ظرفیت ها ، بهره مندی از پتانسیل مشاوران حوزه های مختلف و جذب سرمایه گذار بومی و غیر بومی چاره کار است. در غیر این صورت این شهرها نخواهند توانست نقش خود را در توسعه منطقه ای و ملی به خوبی ایفا نمایند.

هر چند متولیان امر نباید از تلاش برای جذب بودجه های ملی و استانی غافل شوند ولی باید اذعان داشت در شرایط کنونی توجه خاص و ویژه به طرح هایی که وابستگی به بودجه دولتی ندارند، از غنا و قوام بیشتری برخوردارند. در حقیقت مثلث ظرفیت شناسی، مشاوره تخصصی و جذب سرمایه گذار کلید توسعه در شهرهای کوچک است که کمترین وابستگی به بودجه دولتی در این رویکرد متصور است.

از سویی معرفی و شناساندن شهر و ظرفیت های آن به گردشگران با چاپ و انتشار کاتالوگ، انتشار در نشریات و سایت های معتبر و نصب بیلبورد های استانی و شهری ، طراحی و احداث یک المان خاص در شهر یا تلاش در جهت اختصاص یک نماد معنوی برای شهر ( شهر انجیر، شهر توت فرنگی، پایتخت والیبال، پایتخت منبت و ...) می تواند در توسعه شهر تاثیر بسزایی داشته باشد. گاهی اوقات خرق عادت در احداث یک پروژه منجر به توسعه، شهرت و چه بسا جذب گردشگر در سطح وسیع می شود. به عنوان مثال پهن ترین خیابان جهان با نام خولیو در بوینوس آیرس (Buenos Aires) آرژانتین با عرض 200 متر احداث شده است!

برند سازی در بخش تولیدات منطقه ای، احداث خیابان پاک، موزه بومی، اتاق مشاهیر شهرستان، تقویت انجمن های مردم نهاد، تقویت تیم های ورزشی، دعوت از مشاهیر بزرگ کشور، برگزاری فستیوال و جشنواره های بومی و ... از دیگر طرح هایی هستند که در صورت تدوام در اجرا، علاوه بر چرخاندن چرخ اقتصاد شهری و پیشگیری از بسیاری از آسیب های اجتماعی می توانند در توسعه نوین شهری موثر باشند و زمینه برای سرمایه گذاری در سایر بخش ها نیز فراهم شود. توسعه شهرهای کوچک را جدی بگیریم.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری گفتگوی خبری صنایع معدنی

گفتگوی خبری صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها