مدیر کل دامپزشکی استان یزد؛:

تهدید سلامت مردم خط قرمز دامپزشکی است

فاتحی نیا اظهار داشت: با توجه با اینکه یکی از پایه های اساسی تشکیل دهنده سبد غذایی خانوار، مواد پروتئینی مخصوصا با منشاء دامی است؛ که در طول مناسبت ها با افزایش مصرف رو به رو می شود نظارت ها افزایش می یابد چون خط قرمز دامپزشکی سلامت مردم است .
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر تهدید سلامت مردم خط قرمز دامپزشکی است

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر ، صبح امروز سه شنبه ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۳ نشست خبری مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اصحاب رسانه بافق در هتل نیکان این شهرستان برگزار شد.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد ضمن تشرح وظایف دامپزشکی و حفظ و صیانت از جمعیت دامی کشور، اقدامات کنترل پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دام و طیور، نظارت بر فرآورده های خام دامی بیان کرد و افزود: در این راستا خوشبختانه آمار ابتلای انسانی به بیماری تب مالت با کاهش 30 درصدی در استان همراه بوده است

فاتحی نیا ، بیماری تب مالت را یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام دانست و مصرف شیر غیرپاستوریزه، گوشت خام یا نیمه‌خام و تماس نزدیک با ترشحات بدن حیوان مبتلا به بیماری را از دلایل اصلی انتقال این بیماری به انسان بیان کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان در تشریح عملکرد سال ۱۴۰۲ در حوزه بهداشت عمومی گفت: در حال حاضر در استان یزد 5 کشتارگاه صنعتی طیور و 9 کشتارگاه دام است که 7کشتارگاه به صورت سنتی و 2 کشتارگاه به صورت صنعتی در حال فعالیت میباشند که ناظرین بهداشتی و شرعی با حضور فعال خود بازرسی های قبل ،حین و بعداز کشتار را در کشتارگاه ها انجام میدهند که در سال 1402 تعداد 317943راس دام سبک و 15685 راس دام سنگین در کشتارگاه ذبح شده است.

به گفته این مسئول ، در زمینه کنترل بیماری تب کریمه کنگو، در تمام کشتارگاه های استان یزد لاشه های دام به مدت ۲۴ ساعت پیش سردگذاری شده و پس از آن مورد استفاده و فروش قرار می‌گیرند .

وی افزود : حوزه کاری دیگری که در این راستا می تواند در صورت عدم نظارت، سلامت جامعه را با خطر جدی مواجه کند غذای مردم است که در این حوزه نیز دامپزشکی برنامه های منسجمی در زمینه کنترل بیماری های مشترک از مزرعه تا سفره دارد.

وی برخورد با کشتار غیر مجاز دام را که تهدیدی علیه بهداشت عمومی جامعه میباشد را از مهمترین وظایف دامپزشکی اعلام کرد و گفت: با نزدیک شدن به عید سعید قربان از مردم تقاضا داریم از کشتار دام خارج از کشتارگاه ها جلوگیری کنند و همچنین گوشت های نذری خود را به مدت 24 ساعت در یخچال قرار دهند و بعد مصرف کنند زیرا پیش سرد گذاری باعث اسیدی شدن لاشه و ازبین رفتن بسیاری از میکروب ها و ویروس ها از جمله ویروس تب کریمه کنگو می شود.

وی گفت در سال 1402تعداد 35464394 قطعه جوجه ریزی در استان انجام شده است که امیدواریم در جهت تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم در سال جاری با همراهی دولت و تولید کنندگان این عدد را به رقم بالاتری نیز برسانیم.

وی در ادامه گفت : در سال گذشته ، 29473نوبت بازرسی از واحد عرضه کننده فرآورده های خام دامی صورت گرفت که 1260 مورد از این بازدید ها تخلف غیر بهداشتی و 107 تن محموله ضبط شده، 279 مورد نمونه برداری و 95158 کیلوگرم فرآورده های غیردامی معدوم شده است.

این مسئول در ادامه گفت: استان یزد باتوجه به ظرفیت های قابل توجه در حوزه صادرات و در انبارها و سیلوهای نگهداری و سردخانه ها ، توانسته است به عنوان مقصد فرآیند ترخیص کالا عمل کند و در سال گذشته بیش از 445 تن گوشت گوسفند تازه و منجمد و377 تن گوشت گاو منجمد و 2430 تن گوشت مرغ منجمد تحت نظارت دامپزشکی از اینذ ترخیص شده است و در حوزه صادرات نیز 1423تن پا و پنجه مرغ، 4017 تن تخم مرغ ، 52 تن پودر گوشت ،170 تن محصولات لبنی،کبک زنده و پشم گوسفندو... از اقلام صادر شده از استان یزد به کشورهای دیگر میباشد.

فاتحی نیا درخصوص مبارزه با بیماری های دامی افزود:در سال 1402 عملیات خونگیری تست و پایش دام های سنگین به منظور شناسایی و حذف دام های بیمار به طور مستمر صورت گرفته است که تاثیر بسزایی در ارتقای بهداشت عمومی جامعه دارد .

وی 51600 مورد واکسیناسیون بروسلوز دام سنگین،120127 مورد واکسیناسیون بروسلوز بره و بزغاله، 889963 مورد واکسیناسیون تب برفکی دام سبک، 127296مورد تب برفکی واکسیناسیون دام سنگین،282043 مورد واکسیناسیون آبله گوسفندی،209105 مورد واکسیناسیون آبله بزی، 636044 مورد واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک، 8083مورد واکسیناسیون هاری در راستای پیشگیری از بیماری های دامی عنوان نمود.

تخصیص ۶۰۰ میلیون تومان برای نوسازی کمپرسور و دستگاه‌های پیش سردخانه اتفاق امیدوارکننده ای در بافق بود.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد در خصوص تخصیص اعتبارات استانی به شهرستان بافق بیان‌کرد: سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد تومان از محل تملک دارایی به استان یزد تخصیص داده شده است.

اعتبار استان حدود ۳ سال گذشته از ۴ به ۱۰ میلیارد تومان رسیده است اما باز هم این مبلغ جوابگو نیست

فاتحی نیا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دامپزشکی با سلامت مردم ارتباط مستقیمی دارد و بی شک تلاش ها در این حوزه در واقع سلامت مردم و جامعه را تأمین می کند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد بر نظارت دقیق اداره دامپزشکی بر مراکز عرضه فراورده های خام دامی تاکید و خاطر نشان کرد: هیچگونه کوتاهی و تعللی نباید رخ دهد که یقین داریم اداره دامپزشکی بافق در حوزه ی نظارت، کار را به خوبی انجام می دهد.

وی همچنین از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی دامپزشکی موارد را با تماس با سامانه ارتباط مردمی 1512 دامپزشکی شهرستان را جهت پیگیری و برخورد قضایی مطلع نمایند که این گزارشات میتواند کمک بسزای در جهت افزایش سلامت عموم مردم داشته باشد. در پایان این نشست از ۱۵ واحد نظارتی برتر دامپزشکی بافق تجلیل شد

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها