انتخابات و بانوان بافقی؛

مشارکت در انتخابات از دیدگان بانوان بافقی

با شروع تبلیغات انتخاباتی در بافق، اقشار مختلف جامعه از مردان و زنان و پیران و جوانان به میدان آمده و هریک برای نامزدها و داوطلبان مورد نظر خود تبلیغ می‌کنند.

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر مشارکت در انتخابات از دیدگان بانوان بافقی

به گزارش خبرنگاران گروه خبرنگاران گزارش خبر، با شروع تبلیغات انتخاباتی در بافق، اقشار مختلف جامعه از مردان و زنان و پیران و جوانان به میدان آمده و هریک برای نامزدها و داوطلبان مورد نظر خود تبلیغ می‌کنند.

از سوی دیگر این بانوان، علاوه بر حضور موثر در انتخابات، نقش موثری در تحریک و تهییج اعضای خانواده برای حضور در پای صندوق‌های رای دارند و با القای افکار و اندیشه‌های خود می‌توانند عزم اعضای خانواده را برای حضور پررنگ‌تر در روز انتخابات جزم نمایند.

خبرگزاری ایسنا بافق با توجه به انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور در بین مرد م با برخی از زنان فعال سیاسی و اجتماعی و حتی خانه دار این شهرستان گفت و گو کرده و نظر آنان را در خصوص مشارکت در انتخابات به عنوان رسالت زن انقلابی شده است.

به اعتقاد این افراد زنان می‌توانند با حضور خود در انتخابات زمینه و بستر حضور پرشور خانواده را نیز فراهم کنند، موضوعی که نباید از دید دست اندرکاران انتخابات مغفول واقع شود.

یک استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت و نقش بانوان در برگزاری انتخاباتی پرشور در کشور، گفت: بانوان محور هدایت خانواده به سمت انتخابات اصلح هستند و قطعا بانوان فرزانه، اندیشمند و متعهد در بنیان خانواده می‌توانند برای تبیین این شاخص‌ها اقدام کنند.

فاطمه حشمتی افزود : بنابراین ما زنان با توجه به اینکه ٥٠ درصد جامعه را تشکیل می‌دهیم می‌باید به سرنوشت خود و کشورمان حساس بوده و با مشارکت حداکثری در انتخابات زمینه شکست دشمنان و پیروزی ملت ایران را فراهم سازیم.

زهرا انوری یک فعال اجتماعی معتقد است مشکلات و مسائل زنان در جامعه باید دیده شود تا زمینه و بستر حضور و مشارکت فعال آنها در عرصه‌های سیاسی و انتخاباتی فراهم شود.

ناآگاهی زنان از حقوق اجتماعی یکی از مشکلات این قشر است چون زنانی که بار علمی و تعهد داشته باشند مشکلات را از نزدیک درک کرده و می‌توانند در جهت دهی به افکار جامعه و خانواده و هدایت آن به سمت مسیر درست اثر گذار باشند.

یک مادر خانواده با آگاهی از حقوق اجتماعی می‌تواند معیارهای انتخاب درست و توجه به تجربیات و توانمندی‌های افراد را در بین اعضای خانواده خود تشریح کند و آنان را برای حضور در پای صندوق های رای تشویق کند.

اعظم خالقدادی کارشناس علوم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: زنان با توجه به اینکه مدیر خانواده هستند نقش بسیار مهمی در انتخابات دارند و با ایجاد فضای تفکر و تعقل در خانواده و بحث و گفت و گو با بقیه افراد می‌توانند در شناساندن و معرفی کاندیداها موثر واقع شوند.

به گفته او امروزه حضور حداکثری بانوان در بطن جامعه نیز کاملا محسوس و قابل مشاهده است که قطعا نقش موثری در ارتقای جایگاه تاثیرگذاری آنها در جامعه ایفا می‌کند بنابراین به عنوان محور و الگوی خانواده وظیفه دارند شاخص‌های انتخاب درست را در اختیار فرزندان و سایر اعضای خانواده قرار دهند.

یک فعال رسانه ای گفت: متاسفانه در بسیاری از مواقع به دلیل فقدان روشنگری مادران و زنان در جامعه با نوعی بن بست فکری در نسل جوان و اعضای یک خانواده مواجه می‌شویم که موجب می‌شود خیلی راحت دشمنان با هیاهوی رسانه‌ای به اهداف مورد نظر خود دست یافته و جوانان را به سمت خود جذب کنند.

به گفته عاطفه محمدی زنان در توسعه و تثبیت سرمایه‌های اجتماعی در جامعه ایرانی و اسلامی نقشی اثرگذار و غیر قابل انکار دارند و قطعا زنان فعال و اندیشمند ایران اسلامی با انتخابی درست و هدایت خانواده به سمت این جریان، نقش خود را در افزایش مشارکت حداکثری در انتخابات به خوبی ایفا خواهند کرد.

یک بانوی فعال ورزشی معلولین گفت: امکان انتخاب و رای دادن یک فرصت بسیار مهم به شمار می‌رود که می‌تواند در نتیجه کار تاثیرگذار باشد. اگر کسی رای ندهد، این حق را از خود گرفته و به دیگری داده است. جامعه ورزش می‌تواند با شرکت در انتخابات و با ترغیب ورزشکاران جهت پیشنهادات، نیازها و تقاضاهای خودشان موثر باشند که بتوانند به نیازها نزدیک‌تر شوند.

صدیقه بابایی اهمیت زنان در این انتخابات بر هیچ کس پوشیده نیست .انتخابات مهمترین مولفه نظام دموکراتیک است و با وجود این نگرش دموکراتیک و فارغ از نگاه جنسیتی و موقعیت اجتماعی حق مساوی در تصمیم گیری در امور سیاسی و اجتماعی را دارند.زن مسلمان مانند مرد مسلمان حق دارد که بنا به وظیفه ای که در خود احساس کند خلاء های جامعه را حس کند و برای رفع آن تلاش کند. زنان قادر هستند که اذهان برگزیده برای پیشرفت کشور را شناسایی کرده و انتخاب کنند .

اکرم بداغی مهندس معمار هم معثتقد است با وجود تاثیر بسزایی که زنان از ابتدای انقلاب در عرصه‌های مختلف سیاسی در جامعه داشتند، اما همیشه سعی بر این بوده که نقش زنان را در سیاست کمرنگ جلوه دهند و آن طور که باید و شاید نقش زنان را در جامعه محقق نکردند ، حال این سوال برای ما پیش می آید که چرا ما بانوان برای مطالبه قانونی ترین حق خود که مشارکت در مهمترین تصمیمات مملکت است این گونه سرد شده ایم ؟ آیا از بین رفتن مطالبه‌گری های جوانان و بانوان میهن ما ریشه در فتنه گری های دشمنان اسلام و نظام جمهوری اسلامی دارد؟ آیا بانوان غیور سرزمین ما دچار کم‌لطفی و دلسردی از سوی مردان و فرهنگ تبعیض جنسیتی شده‌اند؟ در صورتی که با کمی نگاه و مرور خاطره به گذشته غرورآفرین کشورمان همیشه شاهد نقش‌آفرینی پر افتخار زنان چه در عرصه‌های انقلاب و چه در هشت سال دفاع مقدس بوده‌ایم.

زهرا مسلملن بانوی بسیجی میگوید : همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند «اگر زنان در حکومت اجتماعی یک ملت حضور نداشته باشند آن حرکت به جایی نخواهد رسید و موفق نخواهد شد»

زنان ما همیشه در تمامی حماسه‌ها دوشادوش مردان حضور داشتند، امید بر این است که در این امر مهم سیاسی نیز با افتخار شرکت کنند.

مریم ابوئی کارشناس هنری میگوید: از آنجایی که زنان در جامعه با تمام اقشار در تعامل هستند ( کودکان، سالمندان، جوانان، معلولین، پدران و مادران) برای همین بهترین تمهیدات را می‌توانند برای سیاست شهری در نظر بگیرند،

زنان باید بدانند حضور آنان در تصمیم‌گیری‌های کشور موثر است از این رو باید تصمیم گیری برای مشارکت سیاسی زنان در جامعه افزایش یابد، زنان به عنوان کنشگران اجتماعی می‌توانند زمینه‌هایی ایجاد کنند تا از نظر فرهنگی ، جامعه پذیرای مشارکت سیاسی آنان باشد

اما در بین بانوان افرادی هم هستند که از مشارکت در انتخابات و رای دادن ناامید هستند و معتقدند مشارکت زنان نباید فقط به صندوق رأی خلاصه شود.

یکی از این بانوان که مشغول خواندن جملات زیر پوستر تبلیغاتی بود گفت : برای محقق شدن مشارکت زنان باید رسانه جمعی، نهادهای اجتماعی ،احزاب و تشکل ها ، همه با هم در عرصه های مختلف تلاش کنند زیرا که کاملا واقفیم که حق زنان در جایگاههای مدیریتی و اجتماعی به هیچ وجه رعایت نمی‌شود و گاه عامدانه سعی در نادیده گرفتن حق آنان دارند . من مدرک دکترای ژئوفیزیک دارم اما چون پارتی ندارم هنوز سرکار نیستم معدن هم که رفتم چون خانم هستم قبول نکردند . به هر مسئولی که میدانستم دست به جایی دارد گفتم اما هیچ نتیجه ای نداشت . من چه امیدی داشته باشم که در این انتخابات شرکت کنم ؟

خانم دیگری هم که مرا در حال مصاحبه دید نزدیک آمد و گفت : من یه خانم سرپرست خانواده هستم با 5 فرزند . دو پسر بیکار دارم با رشته های عالی و فارغ التحصیل از دانشگاههای دولتی .کارت پایان خدمت هم دارند اما بیکار هستند . ادارات همخوان که نیرو نمیخواهند و ادارات دیگه هم فقط نورچشمی های خودشان را جذب میکنند .وقتی هم اعتراض میکنیم که چرا چند نفر نیرو گرفتید حتما پارتی داشتند!!! جواب میدهند: اینها جزو نخبه ها بودند و به کار گرفته شدند .حرفی خنده دار . چون نخبه شان یا راننده است یا شغل آزاد داشته .

ریحانه هاشمی اضافه کرد: من چطور امید داسته باشم خودم رای بدهم و فرزندان و فامیل را هم تشویق به رای دادن کنم ؟

فرزانه حق گو خانمی با مدرک وکالت میگوید : دولت و مجلس باید به حقوق زن و دستیابی مطالبات به زنان در جامعه احترام بگذارند نه اینکه استفاده ابزاری کنند و فقط بخواهد به صورت مقطعی و با هذف مشارکت برای اخذ رأی ما را پای صندوق‌های رأی بکشد

به نظر من این مطالبه‌گری و نقش آفرینی در جامعه برای زنان باید همیشگی و در همه عرصه های سیاسی و اجتماعی دولت باشد. همانطور که در انتخابات زنان نقش به سزایی خواهند داشت در تمامی عرصه های مهم نیز می‌توانند از توانایی و علم زنان بهره گیرند.

خانم همراه او نیز میگوید :از آنجایی که 8 روز به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده به رسم معمول در زمان رقابت نامزد ها پرداختن به مطالبات زنان در عرصه اجتماعی فرهنگی، سیاسی شروع شده و بعد از اتمام انتخابات هم به نقطه کوری تبدیل میشود.

مینا خالقی میگوید .همه جا از حقوق زن و دفاع از حق زنان سحن گفته میشود اما من بعنوان یک حقوقدان قاطع میگویم در دادگاههای ما حق ،فقط به مرد ان داده شده و حق زنان تضییع شده است .کاش میشد نماینده ای که انتخاب میشود فقط به امور راه سازی و پلسازی و... مشغول نباشد بلکه حقوق زنان رو هم مورد بررسی و کنکاش قرار دهد .

یکی از مباحث بسیار مهم این است که با تحقق حقوق زن و تحقق جامعه پایدار ما شاهد تاب آوری شهری و امنیت زنان خواهیم بود ، که بالطبع نتیجه آن به وجود آمدن جامعه با امنیت بالا روانی است .همانگونه که شاهد بودیم در دوره کرونا و رکود شدید اقتصادی و حدود یک سال و نیمی که کشور ما درگیر این بیماری منحوس است ، تاب‌آوری زنان خانواده و مدیریت آنان چه در عرصه خانواده، چه در کار و جامعه و چه در کادر درمان تاثیر بسزایی در سلامت روانی جامعه داشته و بالطبع مقاومت و سلامت برای جامعه ایجاد کرده است.

از این حیث باید تلاش شود که کسانیکه انتخاب میشوند قائل به عدالت جنسیتی باشند. مشارکت عموم مردم در امور سیاسی که خود نشان از تمایل آنان به نظام سیاسی است یکی از نتایج و دستاوردهای دموکراسی است بنابراین مشارکت را می توان یکی از معیارهای موفقیت توسعه دانست. با وجود نقش بسزایی که زنان در توسعه فراگیر جامعه دارند لیکن مردان تا به امروز نخواستند یا نتوانستند از حق طبیعی و تعریف شده زنان دفاع کنند با این وجود مشارکت زنان در همه عرصه‌ها و فعالیت سیاسی و اجتماعی ضروری است و باید در نظر داشت که کمرنگ شدن نقش زنان در امور سیاسی باعث از بین رفتن دموکراسی در جامعه می‌شود امید براین است که با توجه به اینکه شرایط بانوان کشور دچار عدم بهبود است

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها