خبرنگار و فعال رسانه ای از شب یلدا می گوید؛

شب یلدا چه شبی است؟

آیا به نظر شما فضای مجازی فلسفه دورهمی‌های شب یلدا را تغییر داده است یا خیر؟
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر شب یلدا چه شبی است؟

به گزارش خبرنگار ان گروه فرهنگ، هنر و رسانه گزارش خبر، اسم شب یلدا که میشنویم همه ما لبخندی می زنیم و می گوییم با این اسم خیلی خاطره ها داریم.... به یاد خانه گرم و پر مهر ومحبت پدربزرگ، دور هم جمع شدن ها، و گل گفتن و گل شنیدن ها،هندوانه خوردن و انار دون کردن ها و......
محمود صابری زاده خبرنگار و فعال رسانه ای در جنوب فارس که خود نیز در شب یلدای دهه شصت متولد شده، شب یَلدا یا شب چلّه را یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی می داند و می گوید؛ که این جشن در نهم آذرماه سال ۱۴۰۱ ثبت میراث جهانی شده‌ بطوریکه این شب بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها را در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است می باشد و باید گرامی داشته شود.

صابری زاده، با بیان این موضوع که هر کسی دوست دارد در این شب در کنار بهترین کسی باشد که با او دوست، مهربان و عیاق است باشد اظهار کرد؛ شب چله به میان غروب آفتاب ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در ۱ دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود که می توان از این شب بهترین ها را بهره برد.

وی افزود: خانواده‌های ایرانی معمولاً در این شب، انواع میوه‌ها که رایج‌ترین آنها هندوانه و انار می باشد را تهیه می کنند و تا پاسی از شب دور هم می نشینند و به گپ و گفت وگو می پردازند و شب خود را در این شب میمون به خوبی سپری می کنند.

وی بیان کرد: شاهنامه‌خوانی، و قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای خانواده، و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ نیز در این شب رایج است و حتی بعضا بزرگان در این شب میمون برای سلامتی جوانان و نوجوان نیز دست به دعا برمی دارند.

این فعال اجتماعی به شب چله در کشورهای نیمکره جنوبی اشاره می کند و می گوید: شب یلدا برخلاف نیم‌کره شمالی کوتاه‌ترین شب سال است.

صابری زاده می گوید؛ اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و انواع پیام رسان ها این ماهیت اصلی دورهمی‌های شب یلدا که از حال هم با خبر شدن است را تغییر داده، به نحوی که افراد دور هم جمع می‌شوند اما متاسفانه هر کس فعالیت انفرادی خود را دنبال می کند.

این فعال خبری افزود: باید آیین‌ها و آداب و رسوم خود را حفظ کرد و به آن افتخار کرد زیرا فرهنگ و هویت هر جامعه ای به آداب و رسوم و خصلت های نیک مردمان آن دیار است.

وی می گوید: متاسفانه در روزگار بحران هویت، یکی از ارکان های حفظ فرهنگ، بازگشت به آیین‌ و آداب و رسوم و سنت های قدیم است که چه زییا با هم یک دل و یکصدا و یکنوا بودند.

او خاطرنشان کرد: روزی که اولین جشن شب چله را در ایران به طور رسمی اعلام کردند در زمان داریوش یکم بود، و آن روز را در تقویم‌های رسمی بویژه مصر و بابل نیز ثبت شده است.

صابری زاده افزود: ایرانیان باستان نیز در زمان قدیم اعتقاد داشتند که خورشید در این شب شکست‌ناپذیر می‌شود و یک سری روز‌ها و یادبود‌ها برنامه‌ریزی‌شده تا اگر انسان نتوانست به صورت فردی رویکرد تعاملی برای خود ایجاد کند در آن موقعیت‌های گروهی و از پیش تعیین‌شده همانند اعیاد مذهبی یا اعیاد فرهنگی و باستانی قرار بگیرد تا تعاملات اجتماعی را تقویت کند.

وی، با با بیان این مطلب که آیین شب چله یکی از قدیمی‌ترین، کهن‌ترین و پررمزو راز ترین شب هایی است که راه‌های تقویت روابط اجتماعی و دورهمی خانوادگی است اظهار کرد: این شب چله به یک اثر عرفی تبدیل شده تا بهانه ای برای دورهمی و لذت بردن متفاوت میان این شب با شب‌های دیگر باشد نه اینکه شاید فقط یک دقیقه زمان بیشتری است.

وی ادامه داد: افراد در این شب از در کنار هم بودن، لذت می برند و با تبادل خاطرات و لحظه‌های خوش، روابط اجتماعی خود را تجدید خاطر می کنند و از نظر علمی و روانشناسی این گفت وگو ها یک نیاز روانی، فردی و اجتماعی است.

صابری زاده خندقی گفت: دورهمی شب چله در قدیم با صفا و صمیمیت و بدون تشریفات و هزینه های گزاف برگزار می شد و خوشی و مهربانی این شب به همین سادگی و صمیمیت شان بود اما امروزه متاسفانه با پدیده ای تحت عنوان چشم برچشمی روبرو هستیم که اصل را به فرع مبدل کرده و همین امر باعث می شود با توجه به گرانی اجناس باعث دوری خانواده ها از یکدیگر خواهد شد که باید به این مهم توجه جدی داشت.

وی گفت: وقتی افراد دورهم جمع می‌شدند چیزی به اسم محرک‌های اضافه‌تر وجود نداشت و همه در ارتباط با همدیگر لذت می‌بردند و کار گروهی را یاد می‌گرفتند.

صابری زاده اضافه کرد: گسترش وسایل ارتباطی به جای نزدیک کردن افراد به هم، باعث دور شدن آن‌ها از یکدیگر شده بطوری که گلایه‌هایی که از زبان افراد مختلف جامعه شنیده می‌شود و مادربزرگ و پدربزرگی که به شوق دیدار نوه‌ها، خانه را مهیای آمدن آنان می‌کردند، فضای مجازی مجالی برای گرم شدن خانواده را نمی‌دهدبه طوری که به یاد دارم پدربزرگ

و مادربزرگی از آشناهای ما درب ورودی گوشی همه را گرفته و قایم کرده تا این شب به خوبی سپری شود.

این چهره رسانه ای افزود: همه مستحضرید هم اکنون در عصری زندگی مان را به سختی سپری میکنیم که بهانه های زیادی برای دور شدن افراد از یکدیگر و ارتباط نگرفتن با هم زیاد شده به طوری که می توان گفت عواطف مردم نسبت به یکدیگر ضعیف شده و بعضی افراد خونگرم و خودمانی به دنبال زمانی می گردند تا آشنایان و بستگان خود را دورهم جمع کنند و این یک کار پسندیده ای است که بهترین زمان در فرهنگ ایرانی سنت شب زنده‌داری جشن و دورهمی آن و بسیاری از رسوم دیگر شب یلدا هنوز هم پابرجاست.

به یاد شهدا و عزیزان خفته در خاک؛

محمود صابری زاده گفت: در این شب بلند سال باید یادی از سفرکردگانی همچون شهدا بویژه شهیدان حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای عزیز که در این چند سال اخیر تعداد زیادی از آن ها در پی مبارزه با تکفیری ها مجاهدت کردند و در این راه از جانشان گذشتند و به بهشت ابدی پر کشیدند را باید یاد کرد.

او گفت: در این شب هایی که همه دورهمند و با هم خوشند را می توان در کنار قبور مطهر شهدا که یقینا شهدا زنده اند، شب یلدای خود را به صبح رساند و با آنان نجوا کرد.

این فعال خبری در پایان تصریح کرد: امید است در شب یلدا یکی از بهترین شب هایی باشد و سپری کنیم و هر کس در کنار بهترین های زندگی خویش بگذراند و شب فاطمی را سپری کنیم تا با شهدایمان مانوس شویم.

" آلهی آمین یارب العالمین"

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها