مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس اعلام کرد:

پویش های عکاسی به جای شکار به حفظ محیط زیست کمک کرده است

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در آیین پایانی نخستین جشنواره عکس هنر شیراز اظهار داشت: هنر جایگاهی متعالی در حفاظت محیط زیست دارد و با بهره گیری از ابزار های هنر می توان بسیاری از شاخص های حفاظت از محیط زیست را ارتقا داد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر پویش های عکاسی به جای شکار به حفظ محیط زیست کمک کرده است

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، عطا پورشیرزاد در این جشنواره اظهار داشت: ما شاهد برپایی پویش هایی از جمله دوربین بجای تفنگ،‌ و شکارت را جاودانه کن در سالهای مختلف بودیم، این پویش ها ‌ تلاشی است برای دعوت از شکارچیان، تا به جای تفریح با چکاندن ماشه و گرفتن جان حیوانات از آنها عکاسی کنند یا اینکه با دوربین به جای سلاح زیبایی های طبیعت را بیشتر و بهتر ببینند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: کشته شدن حیوانات نادر و کمیاب توسط شکارچیان غیرمجاز یکی از خبرهای جنجال برانگیز رسانه ها و شبکه های اجتماعی است. خبری دردناک که نه تنها فعالان عرصه محیط زیست، بلکه عموم مردم را نیز به واکنش وا می دارد.

پورشیرزاد ادامه داد: معمولا عکس های حیوانات شکار شده در شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند و کاربران این شبکه ها نسبت به آنها عکس العمل های تندی نشان می دهند. در برابر این عملکرد شکارچیان، هم سازمان محیط زیست و هم فعالان این عرصه دائم در حال هشدار دادن و نهی کردن هستند، به نظر می رسد فرهنگ سازی خوبی توسط عکاسان و فعالان رسانه در این عرصه رقم خورده است، فعالان محیط زیست از تلاش در این زمینه خسته نشده و هر روز در صدد اجرای راهکاری خلاقانه‌تر هستند تا برای حفظ محیط زیست بیش از پیش شاهد فرهنگ سازی باشیم.

این مقام مسوول بر لزوم افزایش آموزش های عکاسی و تولید محتوای رسانه تاکید کرد و گفت: برگزاری دوره های آموزش رایگان عکاسی می تواند عاملی برای تهیه عکس های بهتر باشد و انگیزه عکاسی را بیشتر کند.

وی با بیان اینکه مقوله محیط زیست در دنیا و ایران دچار چالش هایی مانند تغییر اقلیم، کم آبی و آلودگی هوا و... شده است، افزود: حضور شما هنرمندان در این برهه حساس بسیار اثرگذار و ارزشمند است. امیدواریم این مراودات مستدام باشد و این جشنواره سرآغازی بر همکاری های مستمر باشد. مدیرکل محیط زیست فارس همچنین عنوان کرد: در محیط زیست فارس سوژه‌های زیبایی برای به تصویر کشیدن و هشدار دادن به مردم وجود دارد که نگاه هنرمندان را می طلبد.

نخستین جشنواره عکس هنر شیراز با معرفی برگزیدگان در روزی بنام عکاس به کار خود پایان داد. در این مراسم که در تالار غزل مجموعه فرهنگی هنری حافظ برگزار شد، محمود معصومی دبیر نخستین جشنواره عکس هنر شیراز، گفت: در پس زمینه این جشنواره از چند ماه پیش تلاشی آغاز شد که در بخش تک عکس و مجموعه عکس داوری انجام شد.

دبیر نخستین جشنواره عکس هنر شیراز با اعلام اینکه بیش از دوهزار عکس به جشنواره رسید، افزود: ارسال آثار از اول تا پایان خرداد امسال انجام گرفت که در این مراسم سه نفر برگزیده بخش تک عکس و سه نفر برگزیده در مجموعه عکس معرفی و جوایز خود را دریافت می‌کنند.

معصومی از برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده نخستین جشنواره عکس هنر شیراز در مهرماه ١۴٠٢ خبرداد و گفت: برای سال جدید و دوره بعدی جشنواره هم موسسه آموزش عالی هنر شیراز و اداره کل محیط زیست فارس جشنواره را حمایت خواهند کرد.

دبیر این جشنواره با اشاره به اینکه ترکیب شرکت کننده ها در نخستین دوره ٧٠ درصد دانشجویی و بقیه به طور آزاد بود، افزود: از سراسر ایران آثاری داشتیم و استقبال از سوی هنرمندان بالا بود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: دوره بعدی جشنواره پربارتر برگزار شود.

محمدجواد آرمان مهر، مدرس عکاسی و عکاس محیط زیست نیز در این مراسم شمایی از محیط زیست استان فارس را ترسیم کرد و گفت: در این زمینه اداره کل محیط زیست فارس اقدامات ارزشمندی انجام داده است.

امین رضا نوشین از اساتید موسسه آموزش عالی هنر شیراز نیز از تجربه شخصی خود در تماشای عکس و بازدید نمایشگاه عکس سخن گفت و به جنبه های اگزیستانسیالیستی هنر عکاسی اشاره کرد.

در ادامه، علیرضا عباسی، مدرس عکاسی نیز به نیابت از استاد منصور صانع هنرمند عکاس شیرازی در این جلسه حضور یافت و با اشاره به پیدایش عکاسی در شیراز به سخنرانی پرداخت، سپس پیام ویدیویی منصور صانع پخش شد.

محمدحسین نیکوپور مدرس عکاسی خبری نیز با نام بردن از تالار حافظ به عنوان تنها تالار شیراز که بسیاری از هنرمندان را در خود پرورش داد، گفت: برنامه‌های برگزار شده در تالار حافظ انگیزه ای بود که بسیاری افراد را در قامت هنرمند امروز می بینیم .

مولف کتاب جعبه عکاسی با اشاره به برگزاری رویدادهایی مانند نمایشگاه «ورلد پرس فتو» یا شب‌های ادبیات ایران و جشن فرهنگ فارس در تالار حافظ، خواستار نگاه جدی به بازسازی این مجموعه فرهنگی و هنری شد.

سهراب کاوه، مدرس عکاسی حیات وحش و محیط زیست نیز در این مراسم، گفت: عکس‌ها اسناد تاریخی هستند که نسل به نسل منتقل می شوند. با گسترش عکاسی، ژانرهای متفاوتی شکل گرفت که عکاسی حیات وحش هم یکی از اینهاست.

داور نخستین جشنواره عکس هنر شیراز با بیان اینکه عمومیت یافتن تصاویر حیات وحش، آگاهی نسبت به حفط آنرا افزایش‌ داد افزود: تماشای تصاویر بکر از حیات وحش، انسانها را تشویق کرد در حفظ آن بیشتر تلاش کنند.

کاوه تصریح کرد: عکاسی حیات وحش یک ژانر سخت است که نیاز به مرارت و عشق و علاقه به حیوانات دارد.

در ادامه محمدجواد آرمان مهر، بیانیه هیئت داوران نخستین جشنواره عکس هنر شیراز را که متشکل از محمد خاکپور، محمدجواد آرمان مهر و فاطمه نهاری (بخش تک عکس)، زهره صحت، آریا عارف و سهراب کاوه (بخش مجموعه عکس) بود، قرائت کرد.

سپس برگزیدگان بخش تک عکس اعلام شد که علیرضا فیض الهی، محمدجواد رستمی احمد وندی، علیرضا آقایی میبدی و در بخش مجموعه عکس امیررضا حمیدی، سیده زهرا حسینی و امیرحسین یوسفی کیساری جوایز خود را شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت کردند.

نخستین دوره جشنواره عکس هنر شیراز با همکاری موسسه آموزش عالی هنر شیراز، اداره کل محیط زیست فارس، انجمن علمی عکاسی هنر شیراز برگزار شد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها