به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، شمسی نژاد استاد دانشگاه و محقق و پژوهشگر تکنولوژیهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در این سمینار برخی از شاخص های اصلی زندگ یدر فضای مجازی و فضای واقعیت افزوده را بررسی و بیان کرد: متاورس (Metaverse) یک فضای دیجیتال سهبعدی است که با استفاده از تکنولوژیهایی مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، زندگی آنلاین انسان را با زندگی واقعی و شبیهسازیشده او ترکیب میکند. از طریق این تکنولوژی، اینترنتی که امروز در حال استفاده از آن هستیم، در یک فضای واقعیت مجازی در دسترس خواهد بود.
وی ادامه داد: متاورس پیوند جهان فیزیکی با زندگی دیجیتال، دنیای آواتارها و نسل بعدی اینترنت است. متاورس در راه است و قرار است در سبک زندگی بشر تحولی شگرف ایجاد کند. متاورس شبکهای بسیار گسترده از محیطهای مجازی همیشه فعال است که در آن افراد میتوانند در قالب آواتار یا به کمک عینکهای واقعیت افزوده با یکدیگر و اشیا دیجیتال اطراف خود تعامل داشته باشند؛ یعنی ترکیبی از واقعیت مجازی همهجانبه، بازی نقشآفرینی آنلاین چندنفره و وبگردی با این تکنولوژی میسر می شود.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: وقتی چراغها را روشن میکنیم یا در یخچال را باز میکنیم، میدانیم که این برق است که آنها را به کار میاندازد؛ اما معمولاً به طرز کار آن فکر نمیکنیم. به همین ترتیب، هوش مصنوعی، حسگرها و ارتباطات بین ربات با دستگاه «جریان برقی» خواهند بود که متاورس را به کار میاندازند.
این همایش یک روزه از طرف دفتر برنامه ریزی ، منابع انسانی و آموزش شرکت برق منطقه ای فارس ترتیب یافت ، و با استقبال مخاطبان قرار گرفت.
مدیر دفتر برنامه ریزی ، منابع انسانی و آموزش شرکت برق منطقه ای فارس هم در حاشیه این سمینار ضرورت برگزاری آن را تبیین کرد و اظهار داشت: فضای مجازی به عنوان فناوری جدید ارتباطی، تحولات جدیدی در نوع نگاه و ارتباط اجتماعی به وجود آورده که در کنار مزیت هایش، ضرورت دارد تا سواد رسانه ای مردم به ویژه خانواده ها نسبت به آثار مثبت و منفی این وسیله ارتباطی بیشتر شود.
وی ادامه داد: افراد زیادی از جامعه در سنین مختلف و از گروه های اجتماعی متفاوت در فضای مجازی کنار هم آمده اند و از فاصله های بسیار دور در دنیای واقعی، از این طریق با هم ارتباط برقرار می کنند. امروزه روش های ارتباطی با دیگران از طریق اینترنت افزایش یافته است که از این روش ها می توان به پست الکترونیک، پیام های کوتاه ، چت روم ها، وب پایگاه ها و بازی ها اشاره کرد که برای گسترش و حفظ روابط اجتماعی کاربردی شده اند.