به گزارش خبر روابط عمومی آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی، سکوی پرتاپ به بازار کار حسابداری از واحد خزانه آغاز می شود. دلیل اینکه اکثر مدیران مالی حسابدارانی که به تازه گی جذب و استخدام نموده اند از واحد خزانه برای فعالیت آنها در حرفه حسابدرای مشغول و به کار گیری میکنند به جهت این است که واحد حسابداری خزانه با کلیه حسابهای واحد و سازمان مالی در ارتباط می باشد و کارشناسی که در این قسمت فعالیت دارد به کلیه حسابها اشراف پیدا می کند.
در عین حال این واحد به لحاظ سر و کار با وجه نقد و چک از حساسیت بالایی بر خوردار بوده و دقت بالایی را برای کارشناسانی که در این واحد مشغول میشوند مطلبد . به روز بودن اسناد و ثبت و نگهداری مدارک به روز و دقیق از استرس و نگرانی های این واحد میتوان اشاره کرد چراکه هر لحظه برای مدیریت جهت مانده های وجه نقد و موجودی های حساب بانکی برای خرید و انجام تعهدات واحد اقتصادی تصمیم گیری میشود .
چهار وظیفه اصلی کارشناس حسابداری خزانه شامل :
1- مستند سازی و ثبت پرداخت های چک و یا پرداخت هایی که به صورت نقدی انجام میشود
2- مستند سازی و ثبت دریافتی هایی که از مشتریان به صورت چک یا نقدا انجام میشود
3- ثبت صورت هزینه های تنخواه گردان
4-وظیفه تهیه صورت مغایرات بانکی که طبق استانداردهای حسابداری عموما این وظیفه به کارشناس مالی محول میگردد و معمولا در واحدهای مالی این وظیفه را کارشناس خزانه انجام نمی دهد.
واحد های مالی که به صورت حرفه فعالیت دارند عمدتا در شرکتهای تجاری بزرگ انجام صورت مغایرت بانکی را کارشناس مالی به جهت کنترل واحد حسابداری خزانه طبق استاندار حسابداری بر عهده میگیرد