به گزارش خبرنگاران گروه فرهنگ، هنر و رسانه گزارش خبر، امین ملک زاده کارشناس این پاتوق با بیان اینکه عکاسی مستند بر پایه عینیت گرایی تعریف می شود گفت: اصولا عکاسی مردم نگارانه و بخصوص عکاسی در فضاهای عشایری و روستایی نیازمند این است که از قبل در مورد وضعیت زندگی و پیشینه ی فرهنگی آن مردم مطالعه ی کافی کرده باشیم. محیط را باید خوب بشناسیم. اطلاعات بعدی را در خود محیط به دست می آوریم.
وی با اعلام اینکه هیچ کادری نمی تواند تمامی واقعیت را نشان دهد افزود: در این نوع عکاسی هر چیزی که در محیط وجود دارد می تواند موضوع باشد، چشم اندازهای اطراف، خوراک مردم، پوشاک آن ها، خانه ها، کوچه ها و هرچه که در آنجا وجود دارد.
این استاد عکاسی اضافه کرد: لباس ها می تواند معرف ایل یا طایفه و قومی باشد که سوژه به آن تعلق دارد. خصوصیات فیزیکی و ظاهری افراد ممکن است تیره و طایفه ی آن ها را معرفی کند. فرم و رنگ و شکل عناصر و اشیاء موجود در محیط از طرح و بافت و فرم پارچه ها و دست بافت ها گرفته تا معماری، آداب و رسوم و رفتارهای فردی و جمعی و بسیاری چیزهای دیگرمی تواند معرف تبار و قوم افراد باشد.
ملک زاده با بیان اینکه هیچ چیز حتی چیزهایی که ممکن است بسیار ساده و پیش پا افتاده بنظر آید بی اهمیت نیست افزود: خلاقیت موجب بیان تازه تر وزیبا تر در اثر هنری می شود٬ امتیازی برای بیان بهتر ودیده شدن بهتر اثراست وهیچ منافاتی با عکاسی واقع گرا ندارد.
به گفته شیشه گر مدیر انجمن سینمای جوان استان فارس، قرار است سلسله نشستهای “پاتوق عکس انجمن سینمای جوانان شیراز” سه شنبه ها به صورت ثابت هفتگی و با مشارکت موسسه ایرسا در تالار عکس خانه جهانگردی شیراز با هدف نقد، بررسی و مرور آثار عکاسان استان فارس برگزار می شود.
تالار عکس خانه جهانگردی شیراز در بلوار شهید چمران، بعد از بیمارستان اردیبهشت، نرسیده به کوچه 32 قراردارد.
شرکت برای عموم در این برنامه آزاد و رایگان است.