یادداشتی از مهرداد صدرنفیسی

زالاوا؛ زالوی خرافه

زالاوا اثری است که توانسته هیجان را در اندازه ی خود به قامت فیلم بپوشاند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر زالاوا؛ زالوی خرافه

به گزارش خبر، مهرداد صدر نفیسی در یادداشت ارسالی با موضوع "زالاوا؛ زالوی خرافه" به پایگاه خبری گزارش خبر آورده است؛

اثر ارسلان امیری با محوریت خرافات ساخته شده است. موضوعی که قرن هاست گریبان این اجتماع را گرفته است. قصه تقابل رئیس پاسگاه منطقه ای روستایی و افکار خرافی گونه مردمان همان روستا است.

گویی فیلم در فضایی دو قطبی می گذرد.

فضایی که به احتمال زیاد فیلم ساز قطب رئیس پاسگاه را برای ارائه بیانیه خود انتخاب می‌کند و تمام قد خود را پشت او پنهان می سازد. فیلمساز نمی خواهد، شاید هم نمی تواند، خرافات را بی پرده از تیغ نقد بگذارند.

چرا که خاستگاه بخش وسیعی از این خرافات ریشه در باورهای مذهبی دارد و او نمی‌ تواند با اثری ۹۰ دقیقه ای مقابل تمام آنان ایستادگی کند. اما فیلمساز سعی داشته است تا حد امکان و توان نقد خویش را بر این موضوع حساس وارد کند.

نمای آغازین فیلم، نمایی جذاب و اثر گذار است. در این نما دوربین به صورت عمودی روستای بنا نهاده شده روی کوه را نشان می دهد تا به رئیس پاسگاه که با دستی بر کمر ایستاده است؛ برسد. این‌نما گویای تقابل و ایستادگی رئیس پاسگاه مقابل افکار روستا است.

کاراکتر رییس پاسگاه دل در گروی دختری دارد که پزشک است و از روستازادگان آزمایش تهیه می کند (آزمایشی که خود او برای تهیه آنان مدت زیادی وقت گذاشته تا با افکار آنان مبارزه کند و آنان را راضی به همکاری کند) اما ترس همواره بر او چیره است و او نمی تواند همچون رییس پاسگاه ایستادگی کند.

کاراکتر پزشک خود نمادی دیگر از ایستادگی مقابل خرافه است؛ با این تفاوت که او به گونه ای سازشگر روند تغییر و ایستادگی را انتخاب می کند.

از از طرفی جانشین رییس پاسگاه که سودای تکیه زدن بر مسند او را دارد نیز همچون مردمان روستا مقابل او می ایستد. اما ایستادگی او از جنس خرافه پرستی روستاییان نیست.

چرا که او نماد تمام دولتمردانی است که از خرافات مردم برای کنترل آنان استفاده می کنند. او صراحتا اعلام می کند که از حربه ی خرافات استفاده‌ می کند تا روستاییان علیه او و یا حکومت مرکزی شورش نکنند.

اصلی ترین کاراکتری که مقابل او می ایستد و اصطلاحا تا آخر فیلم‌ با رئیس پاسگاه سر شاخ است، کسی است که روستاییان به او اعتماد دارند. همین اعتمادی که از عدم خرد و آگاهی روستازادگان بر می آید دستمایه مخالفت رئیس پاسگاه با او می شود. چرا که رئیس پاسگاه صراحتا به او می‌گوید تو از اعتقادات و نادانی مردم سواستفاده می کنی و به او می فهماند دست امثال او برای فردی هشیار همچون او همیشه رو است.

زالاوا فیلمی است که خواسته یا ناخواسته در ژانر وحشت قرار می گیرد. چرا که دست روی موضعی گذاشته که همواره در افکار عمومی با ترس همراه است. حال آنکه تا چه حد فیلم ساز توانسته ترس را بر وجود تماشاگر بیندازد خود بحث دیگری است‌.

اما آنچه با دیدن فیلم برای من جذاب بود، این است که فیلمساز هیچ تلاشی برای القای وحشت به مخاطب نکرده است. در واقع دغدغه او ترس نیست، بلکه دغدغه ی او نقد خرافه است. میزان ترسی که به تماشاگر نشان داده می شود، همان میزان بالقوه ای است که به صورت معمول و تنها با حرف زدن از آن به مخاطب القا می شود و نه بیشتر.

در آخر باید نوشت شاید فیلم زالاوا برای مخاطب عام نباشد و تماشاگر عام نتواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند؛ اما قطعا خیلی اثرگذار توانسته پیام مدنظر را به مخاطب خاص انتقال دهد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها