گلایه های مردِ مورچه ای؛

مورچه های شیرازی در جشنواره فیلم های ورزشی

مستند کوتاه "مورچه ها" ساخته ی علیرضا میرزایی به بخش مسابقه ی کوتاه مستند سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی ایران راه یافت.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر مورچه های شیرازی در جشنواره فیلم های ورزشی

به گزارش خبرنگاران گروه فرهنگ، هنر و رسانه گزارش خبر، مستند کوتاه "مورچه ها" که پیش از این در دومین دوره جشنواره ی فیلم کوتاه آنلاین پاک کن موفق به کسب جایزه ی بهترین مستندکوتاه شده بود، این بار موفق به حضور در سیزدهمین دوره جشنواره ی فیلم های ورزشی ایرانی در بخش مستند کوتاه شد.

میرزایی کارگردان این اثر گفت: این فیلم رو سال ۹۹ و قبل از همه گیری کرونا با تعدادی از دوستان و هزینه ی بسیار پایینی با موضوع نقش افراد ضایعات جمع کن در جامعه و نگاهی به فایده رساندن آنها برای طبیعت و به ورزی و پویایی جامعه، کار کردیم و بسیار خرسندم که تونستم برای شهر شیراز و استان فارس در جشنواره ی "فیلم کوتاه آنلاین پاک کن" افتخار آفرینی کنم .

این مستندساز شیرازی ضمنِ گلایه از شرایط فیلمسازی در شیراز ادامه داد:
در سال گذشته سه مستند اجتماعی ساختم ولی با موانعی از جانب ارشاد فارس مواجه شدم در صورتی که همه میدانیم وظیفه اصلی ارشاد حمایت از فیلمساز است نه ایجاد موانع برای او، به عنوان مثال برای گرفتن مجوز فیلمبرداری جهتِ ضبط قسمت هایی از فیلم که ضبطشان به تعویق افتاده بود، قریب به سه ماه پیگیر مجوز تصویر برداری هوایی شدم و بعد از گذشت سه ماه به دلایل واهی و بی اساس هنوز برای من مجوز تصویربرداری صادر نشده است و با استناد به بندهای قانونی متعلق به فیلم های سینمایی بیان کردند که پروانه ی ساخت برای تو صادر نمیگردد، من اصلا متوجه نمیشوم مجوز تصویربرداری در سطح شهر چه ربطی به پروانه ی ساخت آثار سینمایی دارد؟

همین مستند مورچه ها در نهمین دوره ی جشنواره ی فیلم کوتاه شیراز با بی اعتنایی در بخش جنبی امر به معروف راه داده شد و در نهایت هیئت داوران بیان کردند که هیچ اثری درخورِ جایزه اول در این بخش نیست .


امسال هم که با نهایت احترام به توصیه ی یکی دوستان دو اثر به دبیرخانه ی دهمین جشنواره ی فیلم کوتاه شیراز همان جشنواره ای که شهره شده به منفعل، رنجور، لابی زده و بی اعتبار ارسال کردم ولی با نهایتا تعجب، هیچ کدام از اثار منتخب نشد .

حال سوال اصلی بنده اینجاست چنانچه این فیلم ها در جشنواره ای ملی و معتبر و ملی مورد حمایت و استقبال قرار گیرند، چه پاسخی برای گفتن دارید؟
فراموش نکنید لجبازی با هنرمند به ضرر شما و ما و در نتیجه فضای فیلمسازی در استان است.
اینو هم باید اضافه کنم من و خیلی از دوستان که سابقه ی بسیاری در امور هنری وسینمایی و فرهنگی دارند هنوز از داشتن هنرکارت محرومیم و این درحالیست که خیلی از آشنایان کارمندان همین ارشاد، بدون حتی داشتن سابقه ی فعالیت هنری و فرهنگی، مدت هاست که هنرکارت گرفته اند.
برای من توضیح دهید این دقیقا کجای عدالت است؟
جنابانِ محترمِ شاغل در دایره ی سینمایی ارشاد، از شما تقاضامندم اگر مشکل شخصی با بنده دارید اشاره کنید تا در جریان قرار گرفته و رفع کدورت، سوتفاهم و ابهام کنیم .

میرزایی ادامه داد: همه ی این گلایه ها در حالیست که دایره ی سینمایی ارشاد در سال گذشته و به گفته ی خودشان نزدیک به دویست مجوز تصویربرداری صادر کرده در حالیکه انگشت شمار این کارها توانسته اند حتی افتخارات منطقه ای را نصیب خود کنند .
بنظر میرسد جریانی در ارشاد فارس وجود دارد که تعمدا به دنبال ایجاد موانع برای فیلمسازان شریف، متعهد، دغدغه مند و البته قانون مدار است .

این فیلمساز جوان شیرازی در پایان ضمن خرسندی از تغییرات ایجاد شده در فضای فیلمسازی استان فارس، گفت: امیدوارم با حمایت و درایت های مدیرکل جدید و البته جوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، این موانع حذف و شرایط بهتری برای فیلمسازی در استان رقم بخورد .

شایان ذکر است به گفته ی دبیر سیزدهمین دوره ی جشنواره ی بین المللی فیلم های ورزشی ایران در این دوره از جشنواره بیش از ۵۰۰ فیلم از ایران و ۶۸ کشور به دبیرخانه جشنواره سیزدهم رسیده که بیشترین فیلم به ترتیب از ایران، آمریکا، هند، ایتالیا، ترکیه، برزیل، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، روسیه، مکزیک، آرژانتین، چین و مصر به جشنواره ارسال شده است و مشارکت بیش از ۶۸ کشور جهان در جشنواره سیزدهم فیلم های ورزشی آن هم در دوره‌ای که در دو سال اخیر به علت شیوع کرونا ساخت فیلم کاهش داشته است، بسیار موجب دلگرمی و نشانه شناخت و همراهی فیلمسازان از سراسر جهان با این رویداد بوده است. در روزهای پایانی تیرماه و آغازین مردادماه نیز آثار برگزیده جشنواره به مدت سه روز در تهران به نمایش درخواهد آمد. جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران نماینده انحصاری فدراسیون جهانی فیلم‌ و تلویزیون ورزشی (Ficts) است که به منظور رقابت بین فیلم‌سازان، برنامه‌سازان، کشف استعدادهای جوان و معرفی چهره‌های خلاق برگزار می‌شود.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها