یادداشتی از مهرداد صدر نفیسی؛

فیلمی که چون اسید به مغز استخوان رسوخ میکند

با نگاه به کارنامه کارگردانی حمیدرضا قربانی درمی یابیم فیلم مغز استخوان همچون فیلم پیشین او (خانه ای در خیابان چهل و یکم) تنها برشی ۱۱۰ دقیقه ای اما قابل تأمل از زندگی آدم ها می باشد که کارگردان کوشیده هر چه بهتر در به تصویر کشیدن آن کوشا باشد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر فیلمی که چون اسید به مغز استخوان رسوخ میکند

به گزارش خبر، مهرداد صدر نفیسی در یادداشت ارسالی با موضوع "فیلمی که چون اسید به مغز استخوان رسوخ میکند" به پایگاه خبری گزارش خبر آورده است؛

در این فیلم نویسنده با خلق موقعیتی بحرانی اما کاملا ناگزیر سعی در این مهم داشته که مخاطب را در شرایط ملتهب قرار دهد و چنان اعصاب او را با قرار دادن موقعیت های بحرانی کوچکتر در خلال فیلم درگیر می‌کند که پس از پایان فیلم گویی از گوشه رینگ بوکس برخاسته و پی مددی می گردد.

سوژه اصلی داستان که توسط پریناز ایزدیار و بابک حمیدیان پیش برده می شود حکایت از تقابل مفاهیمی دارد که اگر بیش از حد در جامعه هایلایت شوند، می‌تواند تصمیم غلط بیافریند. حضور مفاهیمی چون غیرت و ناموس در جامعه ی جنسیت زده ای همانند جامعه سنت گرا و مذهبی ایران این پتانسیل را برای جنس مرد به وجود می آورد که مادر را بر سر دوراهی انتخاب جان فرزندش و غیرت همسرش قرار دهد.

در فیلم شاهد این موضوع هستیم که بهار به دلیل نجات جان فرزندش از مهلکه ی سرطان باید اقدام به پیوند سلول های بنیادی کند. رویه ای که برای تحقق آن باید از خواهر یا برادر کودک مدد جست.

التهاب و بحران قصه اینجاست که بهار از همسر پیشین خود یعنی مجید که فردی است با ناراحتی های اعصاب و روان و بزهکار جدا شده و مجید بابت جرم قتل در زندان است. حالا بهار باید با توافق همسر دوم خود یعنی حسین از یکدیگر جدا شده و مجددا به مجید رجوع کند و نطفه ای جا گذارد در رحم خود تا شاید بتواند جان فرزند خود را نجات دهد.

تصمیم مهمی که بهار (پریناز ایزدیار) و حسین (بابک حمیدیان) به فراخور قصه باید بر سر آن توافق کنند شاید هر صد سال بین زوج ها اتفاق نیفتاد، اما حتی به تصویر کشیدنش برای یک بار هم می تواند نفس در سینه حبس می کند‌.

فیلم پیش رو برخلاف دیگر فیلم‌ها آرام آرام مخاطب را در دل قصه جا نمی کند، بلکه با شروع سکانس ابتدایی و به طبع سکانس های بعدی در چند دقیقه آغازین فیلم تماشاگر در می یابد در فضایی پر التهاب قدم‌ نهاده است. چرا که از همان ابتدا نشان دادن چهره مضطرب و طفره رفتن های حسین از پاسخ گویی به بهار در مورد وضعیت پیشرفت بیماری فرزندش به مخاطب چنین القا می کند که آماده اتفاقات بدتر از این باید باشد.

در میانه فیلم کارگردان و نویسنده به سوژه ای فرعی اما همچنان قوی فیلم نیز می پردازند. سوژه ای که جواد عزتی در کاراکتر مجید و نوید پورفرج در کاراکتر امیر (برادر مجید) به ایفای نقش می پردازند. این سوژه و به تصویر کشیدن آن به شدت در قوی تر شدن بازوهای اجرایی فیلم خوش می درخشد و قویا پتانسیل تبدیل شدن به یک فیلم مستقل را نیز دارد.

با کمی دقت به المان های کوچک اما مهم فیلم همچون رد کردن راه درست به هنگام رانندگی کاراکتر حسین در اتوبان و دنده عقب گرفتن و بازگشت به راه اصلی، پارک کردن ماشین به زیر تابلوی پارک ممنوع و همچنین نَم دادن دیوار چاپخانه و خراب شدن سفارشات مشتری در خلال فیلم، همه این نوید را به مخاطب می دهد که راه درست در جاری شدن خطبه طلاق و جاری شدن خطبه عقد دیگری نیست.

چرا که با رسیدن به انتهای قصه و قدم نهادن جواد عزتی به اتاق ملاقات خصوصی زندان جملاتی رد و بدل می شود که در می یابیم کاراکتر بی ثبات و بزهکار جواد عزتی تصمیمی بسیار درست تر از دیگر کاراکترهای داستان می گیرد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری گفتگوی خبری صنایع معدنی

گفتگوی خبری صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها