یادداشتی از مهرداد صدر نفیسی؛

مجبوریم، فیلمی که مجبوریم تماشا کنیم

هیچ بعید نبود که با گذشت تنها چند دقیقه از فیلم احساس کردم در فضای فیلم های داریوش مهرجویی به خصوص فیلم دایره مینا (۱۳۵۳) جای گرفته ام .
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر مجبوریم، فیلمی که مجبوریم تماشا کنیم

به گزارش خبر، مهرداد صدر نفیسی در یادداشت ارسالی با موضوع "مجبوریم، فیلمی که مجبوریم تماشا کنیم" به پایگاه خبری گزارش خبر آورده است؛

این تلقین قطعا برآمده از اعتقاد درمیشیان به سبک نئوآر داریوش مهرجویی در به تصویر کشیدن اعتراض است. پس بی جهت نیست که آخرین ساخته ی داریوش مهرجویی (لامینور) به تهیه کنندگی رضا درمیشیان در حال اکران است.

رضا درمیشیان در مجبوریم باز هم سراغ سوژه‌ ای رفته که حرف زدن از آن همچون حرف زدن از دانشجوی ستاره دار ، اسیدپاشی و یا بزهکاری جوانان خطرناک اما مهم و اجتناب ناپذیر است. اما این فقط لایه سطحی ماجراست.

لایه زیرین جاییست که متوجه میشویم که سوژه فیلم تنها با یک تماس خاص و یک بازجویی (اخطار) توسط دو مامور نه چندان معمولی تبدیل به یک موضوع امنیتی می شود و مهر تشویش اذهان عمومی بر پیشانی سوژه فیلم زده می شود. درمیشیان در این فیلم خیلی صریح تر از فیلم های پیشینش زبان سرخ اعتراض را می گشاید.

در تمام ارکان این فیلم از جمله نام های انتخاب شده برای شخصیت ها می توان تلاش نویسنده را در هر چه بهتر به تصویر کشیدن جامعه ی بیمار یافت. انتخاب نام سارا پنداری برای کاراکتر وکیلی که نگار جواهریان در آن ایفای نقش میکند به مثابه ی ندایی است برای آحاد جامعه که مطالبه گری می‌کند.

همچنین انتخاب نام سمیه پندار برای پزشک زنانی که فاطمه معتمد آریا در آن ایفای نقش می‌کند گویای این موضوع است که این پزشک با توجه به عقاید و پندار خویش دست به تیغ می برد. چرا که می پندارد با این تصمیم خودخواهانه ی خود جامعه‌ را از به دنیا آمدن بچه هایی که قریب به یقین آینده ای جز کارتون خوابی (همچون مادران خویش) ندارند، مصون می دارد.

انتخاب نام گل بهار رضوانی برای پردیس احمدیه نیز بی دلیل نبوده‌ است. کاراکتر دختری ۱۶ ساله که دیگر نمی تواند بچه ای داشته باشد. دختری که شاید می توانست همچون نامش گلی بهاری باشد و شکفته شود اما گذشته ی کثیف و آینده ی مبهم او را به بدترین شکل پژمرده می کند.

انتخاب نور سرد برای تصویر سازی قاب های مستند گونه فیلم، انتخاب هوشمندانه ای است که می تواند بهانه ی خوبی برای نشان دادن فضای سرد و رخوتناک اجتماع انسانی زهرآلود ایران باشد. با توجه به نشان دادن مکرر حضور کارتون خوابان خیابانی، معتادان و زنان تن فروش گویی کارگردان توآمان نگران این موضوع است که مبادا مخاطب مجبوریم فراموش کند سوژه ی فیلم در شرایطی اتفاق می افتد که هم پزشک و هم وکیل و هم شخصیت گل بهار مجبور به انتخاب راهی شده اند که همگی بازنده اند.

همچنین درمیشیان اصرار دارد که کافی ست مخاطب در جامعه فقط چشم باز کند و ببیند که به قول ژاله علو همه مجبوریم در این غربت زندگی کنیم.


در میانه فیلم پزشکی (پارسا پیروزفر) که دوست سارا پنداری است پرده از تصویب طرحی عقیم بر میدارد که اگر به نتیجه دلخواهِ متولیانش می رسید چیزی کمتر از رذالت انسانی نمی توان نامش گذاشت. طرحی که به موجب آن اجازه عقیم سازی مادران کارتون خواب را به جامعه پزشکی می دهد.

در آخر باید نوشت که رضا درمیشیان نویسنده و کارگردان دغدغه مندی است که امیدوارم این فیلم او همچون فیلم من عصبانی نیستم به مغاک توقیف نرود و یا همچون فیلم لانتوری دچار جنجال و حاشیه های کاذب نشود. امثال رضا درمیشیان در اجتماع سینمای ایران کم و مهجور هستند.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها