به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، فرشید قاسمی در آیین افتتاحیه شست کشوری علمی _ پژوهشی سرگروههای درس علوم تجربی با عنوان علوم پایه برای پیشرفت پایدار در شیراز گفت: راه های رسیدن به آینده مطلوب یافتنی نیست بلکه ساختنی است و از همین ساختن است که سند تحول بنیادین قصد دارد تغییرات شتابان و فرصت های طلایی در هزاره سوم را متاثر سازد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس گفت: آموزش و پرورش مجموعه ای محدود در مدارس و ادارات نیست بلکه تجلی خلق یک باور و تفکر و تجسم یک اراده است که دائما در حال زایش و آفریینش است.
قاسمی، آموزش و پرورش را خانواده بزرگی دانست که روز به روز بزرگتر و در عین حال شریف تر، شجاع تر و وسیع تر می شود.
وی افزود: آموزش و پرورش با بهره گیری از مردان و زنانی همچون شما عزیزان که با جوهر عشق، سخت کوشی، آگاهی، بردباری بر جهل می تازد و سعی می کند تا تصویر آرزوها را برآورده سازد به امید آنکه این ققنوس سر از خاک برگیرد و تا افلاک پر گیرد و مسیر پایین تا عزیز شدن را طی نماید.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه انسان هایی با باورهای عالی موفقیت را برای خود و دیگران خلق می کنند گفت: یک باور مثبت، اندیشه ورز و آینده ساز مبنی بر اینکه می توانیم موثر باشیم و عقب ماندگی ها را جبران کنیم این زورق به آب افتاده را با وقار در این راه ناهموار به مقصود نزدیک می کند.
قاسمی افزود: البته راههای رسیدن به آینده مطلوب یافتنی نیست بلکه ساختنی است و از همین ساختن است که سند تحول بنیادین قصد دارد تغییرات شتابان و فرصت های طلایی در هزاره سوم را متاثر سازد.
وی سند تحول بنیادین را از دید بسیاری از صاحب نظران نقطه عطفی بر برگ زرین تاریخ آموزش و پرورش ایران دانست و گفت: این سند نیازمند توجهی بیشتر است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس گفت: نگاهی آینده پژوهانه به آموزش و پرورش نشان می دهد که دانش آموزانی که امسال وارد مدارس می شوند سال 1412 فارغ التحصیل و در سال 1442 بازنشسته می شوند که تقریبا نمی دانیم دنیا چه شکلی دارد و در عین حال قرار است فرزندانمان را برای آن زمان تربیت کنیم.
قاسمی گفت: این نکته که نیمی از انچه دانش آموزان می آموزند در 5 سال آینده منسوخ خواهد شد و نیمی دیگر آنچه دانش آموزان باید بیاموزند تا در آینده شهروندانی موفق باشند هنوز اختراع نشده مشخص می کند که اجرای سند تا چه اندازه واجب است.
وی محقق ساختن اهداف سند را نیازمند عزمی جدی، اداره قوی، قلبی راسخ و تفکری عمیق و جامع دانست و گفت: در این مسیر باید متوجه خطاهایمان باشیم که اولین خطا، خطای تحلیل است یعنی داده های به دست آمده را به آن گونه تفسیر می کنیم که با اطلاعات، باورها و اندیشه هایمان هماهنگ باشد و بنابراین داده های جدید متناقض را نمی بینیم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس ادامه داد: دومین خطا، خطای نتیجه است یعنی تمایل داریم تصمیمات را بر اساس نتایج ارزیابی کنیم نه توانایی ها، که بنا به فرمایش رهبر انقلاب ابتدا به جهاد تبیین می پردازیم و مطالبه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب را چراغ راهمان قرار می دهیم.