به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، صادق ستاریفرد در سفر به شهرستان قیر و کارزین استان فارس در جشن سپاس معلم این شهرستان گفت: ما یک دستگاه عظیم با یک میلیون کارمند هستیم که هرکدام از ما میتوانیم تریبونی برای اعتلای نظام تعلیم و تربیت باشیم تا نشان دهیم آموزش و پرورش مولد سرمایهی اجتماعی است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در قرآن کریم که در انسان سازی هم ردیف معلم است مکرر در خصوص اهمیت و جایگاه معلم آیات بسیاری آمده و به عنوان نمونه به آیات " وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ " و " يُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ " اشاره کرد.
ستاریفرد در ادامه در تشریح آیات بیان شده گفت: اول معلم خدای تعالی است که علم اسما را در اختیار انسان و سپس در اختیار ملائکه و بعد از آن در اختیار انبیا، و خاصه نبی مکرم اسلام (ص) قرار داده است.
وی در توضیح آیه دوم افزود: کاری که شما معلمین انجام میدهید این است که هم تزکیه میکنید و هم تعلیم و تربیت میدهید.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش سومین معلم بشر را پدر و مادر دانست و در مقایسه نقش پدر و مادر و معلمین به ابیاتی از استاد شهریار: (از پدر گر قالب تن يافتيم/ از معلم جان روشن يافتيم /يک پدر بخشنده آب و گل است/ يک پدر روشنگر جان و دل است /ليک اگر پرسي کدامين برترين /آنکه دين آموزد و علم يقين ) اشاره کرد.
ستاریفرد گفت: نقش و اهمیت معلم در تربیت فرزند و نسل به گونه ای است که امام خمینی (ره) همه سعادت و شقاوت جامعه را برگرفته از مدرسه می داند که کلید این مدرسه دست معلم است.
وی با اشاره به آثار شهید مطهری گفت: یک معلم هم خودش و هم آثارش می تواند انسان ساز باشد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، آموزش و پرورش و مدرسه را مولد سرمایه های اجتماعی، فرهنگی و انسانی دانست و گفت: معلم بر اساس فطرت پاک و خداجویانه خود نمی خواهد و نمی تواند مخرب سرمایه اجتماعی باشد.
ستاری فرد افزود: معلم مطالبه گر، تکلیف گرا و مسئولیت پذیر است و در قبال سرنوشت جامعه مسئول است.
وی گفت: امام خمینی(ره) در جمله ای نقش و اهمیت معلمی را بسیار بالا دانست و گفت: مهمتر از نقش، مسئولیت معلم در قبال اداره جامعه است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش مطالبات به حق فرهنگیان را به طور جد دنبال کرده و می کند اما بدون هیاهو و بدون کار رسانه ای چراکه این کار در شان مقام معلم نیست.
ستاری فرد با اشاره به راهکار 2-10 سند تحول بنیادین که به نظام رتبه بندی معلمین اشاره کرده و گفت: 10 سال نظام رتبه بندی معلمین فقط در سند تحول نوشته شد و علی رغم اینکه مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه ششم مبتنی بر همین سند تحول در ماده63 دولت را مکلف به ارائه لایحه رتبه بندی نمود اما متاسفانه دولت و مجلس گذشته عزم جدی برای ارائه این لایحه نداشتند.
وی گفت: با تشکیل مجلس جدید، مطالبه جدی در خصوص نظام رتبه بندی توسط نمایندگان مجلس خصوصا نمایندگانی که از طبقه معلمین در مجلس شورای اسلامی حضور دارند صورت گرفت.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در پایان دولت قبل لایحه ای با عنوان نظام رتبه بندی معلمین در اختیار مجلس قرار داده شد گفت: این لایحه در اسفندماه 99 یعنی در سه ماه پایانی دولت قبل ارائه شدکه در آن اولا تامین مالی مشخص نشده بود.
ستاری فرد افزود: دوما در آن لایحه آمده که بعد از رایزنی مجلس با دولت 20 هزار میلیارد تومان در تبصره 2 بودجه 1400 برای 3 سال یعنی هر سال حدود 7 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود و بر اساس آن در واقع رتبه بندی معلمین در 3سال باید دنبال شود وهمه معلمین هم نباید در رتبه های بالا قرار گیرند.
وی ادامه داد: همچنان در آن لایحه آمده که 55درصد معلمین در رتبه یک، دو و صرفا 10 درصد معلمین باید به رتبه آخر برسند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در خصوص افزایش حقوق در لایحه ای که دولت قبل ارائه کرده افزود: 25 درصد میانگین حقوق که شامل معلمان زیر دو سال خدمت و همچنین معلمانی که در ادارات مشغول هستند نیز نمی شد.
ستاری فرد با اشاره به اینکه بر اساس آن لایحه هیچ سنوات ارفاقی برای معلمین مناطق محروم و استثنایی در نظر گرفته نشده بود گفت: یک سال تمام، مجلس شورای اسلامی بر آن لایحه سراسر اشکال و ابهام کار کرد.
وی افزود: همزمان با تشکیل دولت جدیدهمراهی وزارتخانه اموزش و پرورش و سازمان برنامه با کمیسیون آموزش بیشتر شد و اصلاحات قوت گرفت و با سرعت بیشتر کار انجام گرفت.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طبق قانون آیین نامه داخلی مجلس در اثنای بررسی بودجه هیچ طرح و لایحه ایی نباید وارد صحن علنی مجلس شود گفت:اما در شانزهم اسفندماه با هماهنگی دولت، مجلس و شورای نگهبان لایحه نظام رتبه بندی وارد صحن علنی مجلس شد که همان روز هم تصویب و تعیین و مقرر شد که 38 هزار میلیارد تومان اختصاص داده شود.
ستاری فرد افزود: آن چیزی که مجلس تصویب کرده و وزارت آموزش و پرورش باید اجرا کند این است که تمامی معلمین مشمول رتبه بندی شوند و هیچ سهمیه بندی برای رتبه بندی نداریم به عبارتی هرمعلمی که شایستگی عمومی ،حرفه ای ، تخصصی و تجربه علمی و توانمندی و سنوات خدمت را دارند باید به رتبه های بالاتر نایل گردند.
وی ضمن اشاره به آیین نامه گفت: در آیین نامه تعللی نشد و 23 اسفندماه قانون به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد و در همین قانون صراحتا عنوان شد که وزارت آموزش و پرورش مکلف است با همکاری سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه و دونفر از نمایندگان مجلس آیین نامه را ظرف مدت یکماه تبیین کند و در اختیار هیات وزیران قرار دهد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: روز 23 فروردین ماه ۱۴۰۱ آیین نامه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در اختیار هیات دولت قرار داده شد و روز 6 اردیبهشت ماه در دستور بررسی کمیسون امور عمومی دولت قرار گرفت و از روزششم تا امروز در دستور بررسی است.
ستاری فرد گفت: وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف مدت سه ماه از زمان ابلاغ قانون نسبت به اجرای رتبه بندی اقدام کند که این یک تکلیف قانونی است.
وی افزود: آموزش و پرورش مصمم است که در اولین فرصت به تصویب در ایین نامه توسط هیات وزیران، تسریع انجام شود و سپس بلافاصله پس از تصویب، حتما ایین نامه را طبق مهلت پیش بینی شده اجرا خواهد کرد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در همین قانون عنوان شد مدت زمانی که هر معلم باید در هر رتبه بماند 5سال است در صورتی که در لایحه قبل گفته بودند6سال است و پیش بینی شد که برای معلمین ابتدایی، استثنایی، مناطق محروم، مرزی، عشایری و روستایی مدت زمان توقف در هر رتبه یکسال کمتر شود یعنی یکسال زودتر به رتبهی بالاتر برسند.
ستاری فرد گفت: وزارت آموزش و پرورش بر سر منافع آموزش و پرورش و منافع معلمین و حقوق معلمین با هیچ کسی تعارف نمی کند و با هیچ شخصی معامله نمی کند حقوق معلمین و مطالبات آنان را در بستر قانونی پیگیری میکند.
وی گفت: تغذیهی دانش آموزی برای مناطق محروم بعد از 10 سال شروع خواهد شد بدین صورت که در یکی از مناطق بصورت آزمایشی موضوع تغذیه دانش آموزی اجرا شد و تا سال تحصیلی مهرماه برای 3میلیون و 500هزار دانش آموز مناطق محروم موضوع تغذیه دانش آموزی را بتوانیم پوشش دهیم که هزار و صد و پنجاه میلیارد تومان برای موضوع تغذیه دانش آموزی پیش بینی اعتبار شده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در موضوع مدرسه سازی همراهی خیرین و دستگاه های انقلابی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بنیاد مستضعفان، قرارگاه محرومیت زدایی سپاه، قرارگاه خاتم و... برای ارتقای کیفیت نظام آموزشی پای کار هستند.
ستاری فرد گفت: به دنبال رضایت شغلی معلمین هستیم چون اعتقاد داریم که اگر رضایتمندی شغلی معلمین محقق شود به کیفیت آموزشی و پرورشی حتما نایل خواهیم شد.
وی افزود: در این راستا در صدد هستیم حقوق و مطالبات بحق معلم را بدون واسطه از زبان گویای معلم بشنویم و اجرایی کنیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به اصل قراردادن اعتماد به نهاد مدرسه گفت: رتبه بندی را در اختیار خود معلمین قرار دادیم و اعضای هیئت ممیزه مشخص می کند که هر معلم در چه رتبه ای قرار می گیرد و ما هرگز بدنبال این نیستیم که کانون های ارزیابی و صنفی ایجاد کنیم تا معلم ارزیابی شود.
ستاری فرد افزود: بنابراین مدیر مدرسه و مدیر منطقه محرم نظام آموزش و پرورش است، پس اوست که تعیین می کند معلمینش چه شایستگی و توانایی هایی دارد و این نیازمند به تبیین است.
وی ادامه داد: ما یک دستگاه عظیم با یک میلیون کارمند هستیم که هرکدام از ما می توانیم تریبونی برای اعتلای نظام تعلیم و تربیت باشیم تا نشان دهیم آموزش و پرورش مولد سرمایه ی اجتماعی است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به نجابت و مجاهدت معلمین گفت : معلمین جامعه را زنده نگه می دارند و در این حضور سه ساله ی دانش آموزان در منزل نشان داده شد که معلمین چندین برابر ساعت موظفی خودشان کار می کردند.
ستاری فرد به آموزش مجازی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: معلمان حتی در اوج کرونا مجاهدانه تلاش کردند و خانواده و جامعه به معلمین اعتماد کرد و همچنین والدین فرزندان و نوگلان خود را در اختیار شما قرار دادند که این نشان از بزرگ ترین سرمایه ی اجتماعی برای معلمین می باشد.
وی ضمن اشاره به بازگشایی مدارس گفت: مردم به مدیر، معلمین و مدرسه اعتماد دارند و با بازگشایی مدارس، جامعه زنده و پویا شد و اینگونه بود که معلم باردیگر باعث زنده شدن نظام اجتماعی کشور گشت.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به مطالعات انجام شده در راستای ضررهای ایجاد شده برای دانش آموزان در دوران کرونا اشاره کرد وگفت: خانواده ها بیشتر متوجه نقش معلم شدند و باعث شد که درکنار آموزش، تربیت را هم درنظر داشته باشند و این بالاترین افتخار ماست که خانواده ها به ما اعتماد دارند و 1400سال پیش نبی گرامی اسلام فرمودند:"( اِنٌی بٌعِثتُ مُعَلّما).
ستاری فرد ضمن اشاره به مطالبات استخدامی فرهنگیان نیز گفت: آموزش و پرورش طبق قانون مصوب مجلس می بایست نسبت به صدور احکام برخی از همکاران تا سال 92 اقدام می کرد اما از سال92 تا 99 معلمین را معطل گذاشته بودند اما با ایجاد همکاری خوب وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداره ی استخدامی باعث صدور بیش از 70 درصد احکام معلمین شد و 30درصد باقی مانده تا خرداد ماه انجام می شود.
وی به برخی از اقدامات انجام گرفته برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی اشاره کرد و گفت: توجه به دانشگاه فرهنگیان از موضوعات مهمی بوده که پیگیری شده است و درهمین راستا 25هزار نفر داوطلب نخبه از مدارس ما وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند و همچنین جذب نیروهای جوان و نخبه ی از طریق آزمون استخدامی در دو روز قبل انجام گرفت که وارد بدنه ی آموزش و پرورش می شوند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ضمن تاکید برعدالت تربیتی گفت: عدالت تربیتی یعنی توزیع اعتبارات را نه از مرکز بلکه از مناطق مرزی و محروم و روستایی که کمترین امکانات آموزشی، بهداشتی، ورزشی، تفریحی و خدماتی دارند را شروع کنیم.
ستاری فرد گفت: در استان فارس ایجاد حدود 80 فضای ورزشی جدید و تعمیر حدود 50 فضای ورزشی گذشته و مجموع بهینه سازی 130فضای ورزشی با پیگیری های مجدانه مدیرکل محترم انجام گرفت.
وی بیان کرد: در سال 1400 از محل اعتبارات حوزه تربیت بدنی و سلامت حدود 30 میلیارد تومان در اختیار استان قرار داده شد در صورتی که سال 1399 این رقم 2میلیارد بود و برای سال 1401 سعی داریم که به 50میلیارد برسانیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در آخر از تصویب ردیف اعتبار حدود 2هزار میلیارد تومانی برای حوزه ورزش دانش آموزی خبر داد که می توان اقدامات ارزنده ای در این راستا انجام داد.
خاطر نشان می شود: معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در بدو ورود خود به شهرستان قیر و کارزین در گلزار شهدای این شهر حضور یافت و به مقام شامخ شهدای فرهنگی و دانش آموز ادای احترام کرد.