سیر تحول تاریخی نظم و امنیت از گذشته تا امروز

تامین امنیت در طول تاریخ با فراز و نشیب هایی همراه بوده است در مقاطع مختلف تاریخی با توجه به نوع حکومت نگرش و حساسیتی که حکم آن زمان به این موضوع داشتن دستور مختلفی از امنیت در جامعه بروز و ظهور نموده است. نظم هسته اولیه جوامع را در ایران باستان تشکیل می‌داد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر سیر تحول تاریخی نظم و امنیت از گذشته تا امروز

به گزارش خبر روابط عمومی گروه پاس، رئیس قبایل و در راس آنها شهر یاران عهده دار فرماندهی نیروهای نظامی بوده که وظیفه حفظ امنیت و نظم بر عهده آنها بوده است.

در سطوح پایین‌تری ریش سفیدان و دیگران این مأموریت را بر عهده می گرفتند در سرودهای دین زرتشتیان و آثار دیگر ایشان سخن از کیفر و دادرسی است که حکایت از وجود سازمان‌های نظم دهنده اجتماع است، امروز دات می‌گوییم.

در ایران باستان نام فرشته نگهبان آن دات بوده است در دوران مادها و کوروش هخامنشی و کمبوجیه سازمان های قوی برای برقراری نظم وجود داشته است داریوش حکومت بزرگی پدید آورد سازمان‌های اداری و امنیتی و قضایی دولت او آنقدر مختلف و حساب شده بود تا بتوان کشور پهناور ایران را اداره کرد کشوری که بخش اعظم جهان آن روز را تشکیل می داد و دولت های هند تا مصر را در بر داشت.

داریوش امپراتوری را به استان‌های مختلف تقسیم کرد حاکم هر استان را (خشتر پاون) که به یونانی ساتراب را می‌گفتند تعیین کرد و اختیاراتی متناسب با شانشان به آنها واگذار نمود. پادشاه داور بزرگ بود و در استانها نماینده پادشاه به شکایت مردم رسیدگی می‌کرد.

برای مجرمین در ارگ زندان ساخته شده بود و هم آنجا زندانی می‌شدند همان روش و عمل در ایجاد نظم و اداره اجتماعی در دوره‌های بعد وجود داشت.

عباسیان نخستین بار اداره شرکت را زیر نظر قاضی شهر قرار دادند شرط مامور حفظ امنیت شهر بود این وضع کمابیش در عصر طاهریان، صفاریان، سامانیان، غزنویان نیز ادامه یافت در دوران مغول پس از فتح شهرها و پدید آمدن آرامش نسبی قانون یاسای چنگیز حاکم شد در این عصر یک سردار سپاه مامور شهر می‌شد و را شحنه می‌گفتند در این دوران صاحب دیوان پدید آمده و علاوه بر اداره سازمان مالی حفظ نظم و امنیت را در سراسر قلمرو غول عهده دار بود.

در دوره‌های بعد تا صفویه یعنی ابتدای قرن دهم هجری به سبب نبود حکومت مرکزی بی‌نظمی در جامعه حاکم بود در عصر صفویه دیوان بیگی پدید آمد که شاه را از وضع امور قضایی و جزایی مطلع می‌نمود حوزه ماموریت او مقابله با جرایم سیاسی و جرائم عادی مثل عربده کشان، مستان، دزدان و غیره بود.

در این دوران ماموران امنیتی شامل داروغه رئیس نظمیه بود و به کمک افرادی به نام عسس، گزمه، شبگرد به انجام ماموریت‌های محوله می پرداخت .میر شب مسئول امنیت شب بود و در شب امور امنیتی را رسیدگی می نمود که بعد از نواختن طبل شب در محله ها را می بستند. کلانتر وظیفه او تعیین کدخدا و رشته سفیدان محلات و ادارات آنها بود .هر کدام از این عوامل امنیتی مطرح شده در فوق به نوعی در تامین امنیت و امور امنیتی دخالت می نمودند به نوبه خود تاثیر بسزایی در امور امنیتی داشتند.

سیستم نوین ایجاد نظم و امنیت داخلی یعنی سازمان پلیس در ایران به حدود یکصد سال پیش برمی‌گردد ناصرالدین شاه قاجار در سفرهای خارجی خود به اروپا با مشاهده پلیس نوین در آن کشورها با استخدام یک مستشار بلژیکی به نام کنت سیستم پلیس جدید را در ایران پایه گذاری نمود این سازمان در طی ۱۰۰ سال گذشته با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود پلیس ایران برای مدت های طولانی به دو قسمت مهم پلیس شهری و ژاندارمری تقسیم می شد کمیته انقلاب اسلامی به عنوان یکی از ارکان مهم حفظ نظم و امنیت داخلی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به این مجموعه افزوده شد.

در سال ۱۳۶۹ با تصویب مجلس شورای اسلامی این سه نیرو با هم ادغام گردید و سیستم پلیس واحد به وجود آمد پس از اتمام جنگ تحمیلی با عنایت به رشد قابل توجه جمعیت به ایران افزایش مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها، افزایش جرایم شهری، عدم توان پاسخگویی پلیس به این حجم از تامین امنیت دولتمردان را بر آن داشت تا در این رابطه چاره‌ای بیندیشند وجود برخی بسترهای قانونی من جمله اصل قانون اساسی همچنین تبصره ۳ ماده ۲۳ قانون استخدام ناجا مقرر داشته نیروی انتظامی به منظر منظور بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی در تحکیم و توسعه نظم و امنیت اجتماعی می‌تواند عده‌ای را به عنوان پلیس افتخاری از بین افراد داوطلب واجد شرایط و صلاحیت انتخاب و پس از آموزش و سازماندهی لازم با عناوینی چون پلیس محله به کار گیرد و مضافاً استناد به ماده ۱۲۲ قانون و برنامه چهارم توسعه که پس از موافقت فرمانده کل نیروهای مسلح اجازه واگذاری بخش از خدمات انتظامی و حفاظتی را به موسسات غیردولتی با حفظ کنترل نظارت دقیق پلیس و مدیریت بر نحوه فعالیت های بخش غیردولتی که در زمینه‌های مختلف حفاظتی و مراقبتی از جمله شبگردان، سرایداران، نگهبانان محله و ... فعالیت دارند را می‌دهد عملاً باعث شد تا علی‌رغم عدم وجود آیین نامه اجرایی موسسات خدمات انتظامی حفاظتی و مراقبتی از سال ۱۳۸۳ زیر نظر مرکز انتظام پلیس پیشگیری در ایران تاسیس و شروع به فعالیت نمایند.

از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ آیین نامه اجرایی ماده ۱۲۲ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی فرهنگی به تایید فرماندهی کل نیروهای مسلح رسید فعالیت این نیروها با چالش های جدی از جمله نقض قانون روبه‌رو بود با این وجود هزاران نفر نگهبان محله در قالب چند صد موسسه خدمات حفاظتی مراقبتی در سراسر ایران صرفاً با یک دستورالعمل داخلی ساده از فرمانده ناجا معروف به دستورالعمل ۹۵ مشغول به فعالیت بودند.

سامانه جامع خدمات حفاظتی و مراقبتی پاس با ارائه خدمات یکپارچه و آنلاین و دسترسی آسان در سراسر کشور خدوم ملت عزیز ایران می باشد.جهت دسترسی و بهرمندی از خدمات به آدرس www.passgroup.ir مراجعه فرمایید.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها