راه حل اساسی کاهش نرخ جرم با حضور پلیس یار

راه حل اساسی کاهش نرخ جرم توجه علمی و اصولی به پیشگیری از جرم به دو طریق پیشگیری وضعی و پیشگیری اجتماعی می باشد که بخشی از پیشگیری وضعی از جرم متوجه نیروی انتظامی است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه

به گزارش خبر روابط عمومی گروه پاس، پیشگیری از جرم معمولاً از طریق اجرای قانون و مجازات ها،کاهش فرصتهای ارتکاب جرم و برنامه‌های توسعه اجتماعی انجام می گیرد.اقدامات پیشگیری غیر کیفری از آنجایی که قبل از وقوع جرم مورد استفاده قرار می گیرند باید فاقد خصیصه کیفری و قهر آمیز باشد.

امروزه کلیه کشورها به این نتیجه رسیده اند که پیشگیری بسیار با صرفه تر و ارزانتر و در کل بهتر از درمان در بزهکاری و مبارزه با جرائم است و از دیدگاه سنتی پلیس و مبارزه با جرم به دیدگاه نوین پیشگیری از جرم تغییر رویه داده اند.

یکی از دستاوردهای دیدگاه نوین به مسئله پیشگیری از جرم پلیس یار می باشد که امروزه در کشورهای جهان از آن استفاده می شود و در حوزه امنیت داخلی و سرزمینی نقش بسیار پررنگی ایفا می‌کند حتی در برخی از کشورها کارکردی چند برابر پلیس دولتی دارد .

مسئله جرم و مبارزه با آن عمری به درازای تاریخ زندگی بشر دارد و همواره در طول تاریخ تمدن بشری وجود داشته است و دولت‌ها با آن درگیر بوده اند،با پیدایش نخستین نحله‌های ایجاد دولت مرکزی متقاعب آن تمرکز ابزار قدرت در دست دولت نبض امنیت اجتماعی در دست دولت قرار گرفت و نهاد حکومتی به عنوان منبع و مرجع امنیت ساز در عرصه عمومی ظاهر گردید از این رهگذر اعتبار دولت‌ها به عنوان تنها سازمان مشروع در کاربرد انحصاری زور مقبولیت عام و مورد احترام و اقبال حوزه‌های مدنی و خصوصی قرار گرفت.

کم‌کم با تغییر و تحولات اجتماعی در جوامع و افزایش روز افزون جرائم و آسیب‌های اجتماعی دولت ها دریافتند که تامین امنیت فقط با شیوه گذشته امکان پذیر نمی باشد و در جامعه متحول و در حال تغییر نمی توان با نگاه سنتی امنیت را در جامعه برقرار ساخت.

مسئولیت دولت و نهادهای دولتی تامین کننده امنیت با مسئولیت های فزاینده روبه‌رو شد،دولت ها دریافتند که پلیس صرفاً با اتکا به اقدامات انتظامی و با افزایش تعداد نیروهای خود و افزایش گشت زنی و دیگر کارها نمی تواند در جهت مهار جرائم توفیقات اساسی کسب کند بنابراین به رویکردهای اجتماع محور و دخالت دادن سازمان‌ها و اقشار و گروه ها در زمینه تولید امنیت و پیشگیری از جرم روی آوردند تا بتوانند از این طریق تا حدود زیادی از شدت بزهکاری و جرم در جامعه بکاهند و متوجه این امر شدند که پیشگیری از جرم بسیار آسان تر،بهتر و کم هزینه تر بوده و بیشتر به نفع اجتماع است.

بنابراین امروزه گسترش شیوه‌های مقابله با جرم به درون جامعه و واگذاری بخش قابل توجهی از برنامه‌های پیشگیری از جرم به بخش خصوصی گریزناپذیر است.تولید امنیت و حفظ آنها تنها وظیفه یک نهاد یا ارگان خاصی نیست و مشارکت مردم و بخش خصوصی را می‌طلبد،پلیس یار یکی از نهادهایی است که در کنار پلیس عمومی و به تامین امنیت جامعه می‌پردازد،یکی از دلایل به وجود آوردن پلیس یار و موسسات مربوطه ضرورت کوچک‌سازی دولت و نهادهای امنیتی انتظامی و واگذاری بخشی از حوزه‌های امنیتی به بخش خصوصی که پتانسیل بالاتری در این خصوص دارد می باشد.

مسائل دیگری همچون افزایش سریع جمعیت در کلان شهرها و تنوع و پیچیدگی جرائم ارتکابی و استفاده از تمام آحاد جامعه و سازمان‌های رسمی و غیررسمی از دلایل دیگر به وجود آمدن پلیس یار می باشد.

با واگذاری بخشی از فعالیت های پلیسی و انتظامی و مراقبت از محل ها و موسسات مالی و اماکن عمومی و خصوصی و مجتمع تجاری به پلیس یار، نیروی پلیس در این رابطه با کاهش هزینه در برقراری امنیت این اماکن مواجه شد و بخشی از هزینه‌های تولید امنیت را به بخش خصوصی واگذار کرد و هم از لحاظ کمبود نیروی انسانی و منابع و سایر موارد مشکلاتش کمتر شد و اثر جرائم نیز متوقف شد.

بخش خصوصی امروزه در کلیه کشورها فعالیت می‌کند به نحوی که در برخی از کشورها چند برابر پلیس عمومی و دولتی فعالیت دارند و نیروهای بیشتری دارند.

پلیس یار در کشور ما نیز به وجود آمده است و در کاهش جرائم موثر بوده است و اگرچه هنوز در مراحل اولیه خود به سر می برد و نیازمند گذشت زمان و فرهنگ‌سازی در این حوزه است اما نتایج مطلوبی از خود برجای گذاشته است .

موسسات زیادی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم فعالیت می‌کنند که نشانه‌هایی از گرایش جامعه و سیاست جنایی به این روند است و مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که پلیس یار رابطه مستقیم با کاهش آمار جرائم و پیشگیری از وقوع جرم دارد و علت این امر وجود رقابت جدی در بخش خصوصی برای راه یافتن راه‌های مهمتر برای مقابله با جرائم است.

جهت بهرمندی از خدمات جامع حفاظتی و مراقبتی به آدرس www.passgroup.ir مراجعه فرمایید.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها