یادداشتی از سام صالحی بختیاری

انسان تمدن رسانه

در این یادداشت نمی خواهم بگویم که رسانه و فضای مجازی بد است و حتی نمی‌خواهم بگویم که خوب است بلکه می‌خوام بگویم مانند چاقویی دو لبه و مجموعه ای از تهدید ها و فرصت هاست ، اما یادمان باشد در طول تاریخ و مخصوصا در جوامع صنعتی همواره رسانه ها در اختیار صاحبان قدرت و قشر کاپیتالیست بوده است و وظیفه اصلیشان القای تفکرات این اقشار به مخاطب و به تعبیری سرگرم سازی و انحطاط مخاطبان بوده تا به نیروی کاری فاقد تفکر و اندیشه تبدیل شوند .
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر انسان تمدن رسانه

به گزارش خبر، سام صالحی بختیاری کارشناس و فعال رسانه در یادداشتی ارسالی به پایگاه خبری گزارش خبر با موضوع " انسان تمدن رسانه " آورده است:

تمدن از جایی شکل گرفت که انسان ها متوجه شدند به یکدیگر نیازمندند و برای بقا باید با یکدیگر هم زیستی مسالمت آمیز داشته باشند ، آنجا بود که چوب و چماق هایشان را پشت در گذاشته و وارد شهر تمدن شدند ، رفته رفته برای ایجاد و کنترل یک جامعه متمدن قوانینی وضع شد و اعمالی مورد نکوهش قرار گرفت و افرادی که بر هر دلیلی این قوانین را رعایت نکردند مجازات یا از جامعه ترد شدند .

فروید پدر علم روانکاوی ، تمدن را مجموعه دستاوردها و نهادهایی معرفی می‌کند که ما را از زندگی اسلاف حیوانی مان دور کرده و دو هدف دارد حفاظت از انسان در برابر جبر طبیعت و تنظیم روابط میان انسان ها ....

فروید تمام فعالیت های انسان از تولد تا مرگ را تحت تاثیر دو عامل ( سائق ) درونی معرفی می‌کند که همواره با یکدیگر در تضاد بوده و برتری یکی بر دیگری می‌تواند رفتار و شخصیت فرد را تعیین کند ، سائق عشق که بر اساس لذت فعالیت می‌کند و هدف آن اتصال و همبستگی جوامع بشری است که باعث صیانت نفس می‌شود و در مقابل آن سائق مرگ که هدف آن ویرانی و انفصال جوامع بشری است .

یک انسان برای اینکه زندگی مقبولی داشته باشد باید در راستای ارضای هر دو سائق خویش قدم بردارد و همواره تعادل را میان آن ها حفظ کند .

تمدن در این راه نقش مهمی ایفا می‌کند ، انسان موجودی اجتماعی است و تمدن بستر خوبی برای برقراری ارتباط با دیگران و ارضای سائق هاست ، اما تمدن دارای قوانین و دستورالعمل هایی است که اجازه ارضای بعضی سائق ها را نمی دهند انسان دارای روحیه بی نهایت طلب است و دوست دارد که سائق های خویش را به کمال ارضا برساند اما تمدن با استفاده از قوانین و محدودیت ها کنترل سائق ها را به دست گرفته است فروید نام این پدیده را ملامت های تمدن می‌گذارد .

عمده مشکلات انسان به سه دسته تقسیم می‌شود:

1- مشکلات با جبر طبیعت : انسان همواره موجودی ضعیف و فانی ، محدود به زمان و مکان و در برابر طبیعت جبرگرا حقیر و ناتوان است

2- مشکلات با خود : در اثر عدم خودشناسی و نداشتن ارتباط با ذات و درون خود

3- مشکلات با جامعه : بر اثر عدم توانایی برقراری ارتباط با دیگران و محدودیت های ایجاد شده در جامعه ...

پس انسانی که از ملامت های تمدن خسته شده ، در ارتباط با خود و جامعه مشکل داشته و با توجه به میل بی نهایت طلبش نمی خواهد موجودی ضعیف و محکوم به فنا باشد از جامعه ترد می‌شود و می‌کوشد دنیایی بسازد که همواره خودش در آن تنها قوه قهار باشد و نتیجه اش می‌شود دنیای رسانه ها و فضای مجازی .

به تمدن مجازی خوش آمدید در اینجا دیگر انسان محدود به زمان و مکان نیست ، چارچوب و قانونی نداشته و اثری ابدی از خود به جای می‌گذارد در واقع با ایده آل ترین نسخه خود مواجه بوده و همه چیز در راستای لذت و کمال ارضای سائق هاست ، پس چرا باید از این دنیای مجازی خارج شود و با ملامت های تمدن سر و کله بزند ؟ و این ماجرا تا جایی ادامه پیدا می‌یابد که فرد مرز بین جهان واقعی و مجازی را تشخیص نمی دهد و به پوچی می‌رسد ، بشر توانسته بود توازن خوبی میان دو سائق برقرار کند اما آزادی بی حد و مرز رسانه ها کار را خراب کرد و هرچه رشته بودیم پنبه شد .

در این یاداشت نمی خواهم بگویم که رسانه و فضای مجازی بد است و حتی نمی‌خواهم بگویم که خوب است بلکه می‌خوام بگویم مانند چاقویی دو لبه و مجموعه ای از تهدید ها و فرصت هاست ، اما یادمان باشد در طول تاریخ و مخصوصا در جوامع صنعتی همواره رسانه ها در اختیار صاحبان قدرت و قشر کاپیتالیست بوده است و وظیفه اصلیشان القای تفکرات این اقشار به مخاطب و به تعبیری سرگرم سازی و انحطاط مخاطبان بوده تا به نیروی کاری فاقد تفکر و اندیشه تبدیل شوند .

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها