به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، اسماعیل محمد جانی مدیر بنیاد مسکن شهرستان سرچهان و کریم محمدی مدیر بنیاد مسکن شهرستان بوانات در این نشست آخرین روسکردها پیرامون چگونگی صدور اسناد مالکیت واحدهای مسکونی در این دو شهرستان و املاک موقوفه را تشریح کردند و خواستار افزایش تعامل و هم افزایی بین بخشی برای روان سازی روند صدور اسناد مالکیت در این مناطق شدند.
کریم محمدی در این نشست با برشمردن برخی از مزایای صدور اسناد مالکیت از جمله قانونمند شدن معاملات افزود: قانونگذار بهمنظور انتظام بخشیدن به امور املاک و تثبیت مالکیت اشخاص و مصون ماندن املاک از هرگونه تعرض، ثبت املاک را اجباری میداند. لازمه ثبت املاک رعایت تشریفاتی است که در قانون ثبت اسناد و املاک پیشبینی شده است. به حکم ماده 21 قانون ثبت اسناد و املاک پس از اتمام عملیات مقدماتی ثبت، ملک در دفتر املاک ثبت شده و سند مالکیت مطابق ثبت دفتر املاک صادر میشود. بعبارتی میتوان گفت سند مالکیت، بهعنوان شناسنامه ملک است که سازمان ثبت متولی صدور آن است.
مدیر بنیاد مسکن شهرستان بوانات افزود: در حال حاضر سازمان باتوجه به سیاستهای کلی نظام هماهنگ با فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک در حال گذر از ثبت سنتی به ثبت نوین است که با جایگزین کردن سند تک برگی، گام موثری در ثبت نوین برداشته است. با این توصیف سند تک برگی همان سند مالکیت است که به شیوه نوین و الکترونیکی صادر میشود.
محمدی با برشمردن کارکردهای بنیاد مسکن و ثبت اسناد و املاک در صدور اسناد مالکیت افزود: سند تک برگی، ویژگیها و مزایای منحصر بهفردی دارد که از جمله آن چاپ در چاپخانههای دولت، داشتن بارکد امنیتی، نمایش کروکی و نقشه، جامع و خوانا بودن اطلاعات، داشتن اطلاعات مربوط به نشانی دقیق ملک، مشخصات دقیق و کامل مالک اعم از شماره یا شناسه ملی، اقامتگاه، کدپستی و نمایش نقشه کاداستر است که دقیقا منطبق با نقشههای هوایی محل است.
این مسئول خاطر نشان کرد: داشتن شناسنامه ملی جغرافیایی املاک و مستغلات (جام) و ثبت مشخصات ملک و نقشه آن در بانک جامع اطلاعاتی املاک از ویژگیهای سند مالکیت تک برگی است.