افزايش جمعيت زورکی!

جامعه ما سرمايه اجتماعي بالايي ندارد و جمعيت از جمله موضوعاتي است كه با مسووليت‌پذيري مردم در قبال جامعه‌شان مي‌تواند افزايش پيدا كند. اين موضوع حداقل در جوامعي مانند جامعه ما مي‌تواند تاثيرگذار باشد. به عنوان مثال؛ در كشور ما ظرف يك ماه اقلام ضروري با افزايش قيمت مواجه هستند. همچنين هزينه مسكن بالاست. امكان اشتغال پايين است و در كل هزينه زندگي بسيار بالا رفته. پس افرادي كه بخواهند فرزندآوري كنند يك حساب و كتابي براي خودشان دارند. شايد موضوع فرزندآوري در حاشيه شهرها رخ دهد، ولي ما نبايد فقرا را مجبور به افزايش جمعيت كنيم، چون تبعاتش در آينده دامن جامعه را خواهد گرفت.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر افزايش جمعيت زورکی!

به گزارش خبرنگاران جامعه گزارش خبر، يكي از موضوعاتي كه در هر جامعه‌اي اهميت دارد، موضوع جمعيت است كه مي‌تواند به توسعه و آباداني هر كشور كمك كند و هيچ كس منكر نقش جمعيت در اين حوزه نيست، اما افزايش جمعيت الزامات خاص خودش را دارد و اين افزايش بدون رعايت آن الزامات تحقق عيني پيدا نخواهد كرد.

نمونه آن اقداماتي است كه در كشورمان در اين حوزه انجام داديم. اشاره مي‌كنم به قانون تسهيلات جوانان، سياست‌هاي كلي جمعيت، سياست‌هاي كلي خانواده و موضوعات و مستندات ديگري كه در كشورمان داريم. اخيرا هم طرح تعالي جمعيت در مجلس پيگيري شد. اولين نكته‌اي كه با مطالعات اسناد، به عنوان يك نتيجه ملموس خودش را نشان مي‌دهد؛ نتيجه‌اي است كه به دنبالش نبوديم؛ نتيجه‌اي كه با اين بخشنامه‌ها با اين سياست‌ها و قوانين، جمعيت افزايش پيدا نخواهد كرد.

به خاطر مي‌آورم در يك مقطعي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، شوراي سياست كلي خانواده را ثبت كرده بود. يكي از آن سياست‌ها اين بود كه اگر فردي فرزندي به دنيا مي‌آورد يك سكه، فرزند دوم نيم سكه، فرزند سوم ربع سكه… اما كسي حاضر نبود با يك سكه و نيم سكه بچه‌دار شود.

الان هم ما در شرايطي قرار داريم كه به‌رغم سن بالاي ازدواج كه روندي رو به كاهش دارد ازدواج كند شده ، چون يكي از مهم‌ترين مولفه‌ها اطمينان اقتصادي است. ما در همين يكي، دو سال پيش بايد توجه كنيم هزينه‌هاي زندگي چقدر افزايش پيدا كرده است. سياست‌هاي كسب درآمد چقدر كاهش پيدا كرده است.

خيلي ساده بخواهيم به موضوع بپردازيم بايد گفت؛ از اينها بيشتر، فرصت‌ها كمتر، يعني افراد براي تامين نيازهاي ضروري خودشان امكانات و شرايط لازم را ندارند؛ يعني گسترش فقر. براي جبران اگر موضوع اجبار را بگذاريم، تجربه نشان داده است كه در مسائل اجتماعي زور و اجبار پاسخگو نخواهد بود. به عنوان مثال؛ در همين تعطيلي كرونا به اجبار، افراد جامعه را در داخل خانه‌ها نگه داشتند، اما جمعيت اعتنايي نكرد و همچنان كار خودش را انجام مي‌دهد.

با زور و اجبار نمي‌شود افزايش جمعيت را در جامعه شاهد باشيم.

حتي گاهي مواقع به دليل شرايط نامناسب اقتصادي و نااطميناني يا اطمينان كم نسبت به آينده، سياست‌هاي تشويقي در اين حوزه نمي‌تواند جوابگو باشد.

طرح تعالي افزايش جمعيت نيز نمي‌تواند مشكل را حل كند. بخشي از اين مشكل اقتصاد است. بخشي ديگر تغيير سبك زندگي است. به خاطر دارم زماني كه براي پايان‌نامه طرحي را مي‌نوشتم، به يك روستا رفتم و يك خانواده‌اي كه دوازده تا فرزند داشت، تنها پدر خانواده كار مي‌كرد. اما در حال حاضر دو نفر كار مي‌كنند، اما هزينه يك نفرشان نيز تامين نمي‌شود.

چون نيازها و خواست‌هاي افراد و الزامات زندگي متفاوت شده است. يك زايمان هزينه بسيار بالايي دارد. هزينه پوشك فرزند در يك ماه، حدود يك ميليون و نيم است. اگر اتفاقي براي اين فرزند رخ دهد همچنان هزينه درمان بالا و كمرشكني دارد. در مراحل بالاتر نيز، آموزش و رفاه فرزندآوري به صورت رايگان انجام نمي‌شود. پس طبيعتا با زور و محدوديت نمي‌توان موفق شد. نتيجه‌اي كه به دنبال آن هستيم جوابگو نخواهد بود.

بايد پذيرفت فرزندآوري از سوي مردم بايد پذيرفته و نهادينه شود. وقتي شاخص سرمايه بالا نيست، اعتماد ملي بالا نيست، انتظار مشاركت نيز نبايد وجود داشته باشد. زماني مردم در اين موضوع مشاركت مي‌كنند كه سرمايه اجتماعي در جامعه بالا رفته باشد. در حال حاضر با پژوهش‌هايي كه در چند سال اخير انجام شد مشخص شد جامعه ما سرمايه اجتماعي بالايي ندارد و جمعيت از جمله موضوعاتي است كه با مسووليت‌پذيري مردم در قبال جامعه‌شان مي‌تواند افزايش پيدا كند.

اين موضوع حداقل در جوامعي مانند جامعه ما مي‌تواند تاثيرگذار باشد. به عنوان مثال؛ در كشور ما ظرف يك ماه اقلام ضروري با افزايش قيمت مواجه هستند. همچنين هزينه مسكن بالاست. امكان اشتغال پايين است و در كل هزينه زندگي بسيار بالا رفته. پس افرادي كه بخواهند فرزندآوري كنند يك حساب و كتابي براي خودشان دارند. شايد موضوع فرزندآوري در حاشيه شهرها رخ دهد، ولي ما نبايد فقرا را مجبور به افزايش جمعيت كنيم، چون تبعاتش در آينده دامن جامعه را خواهد گرفت.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری گفتگوی خبری صنایع معدنی

گفتگوی خبری صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها