مراقب کلاهبرداری در خریدهای اینترنتی باشید!

کلاهبرداری از خریدار یا فروشنده یک کالا در فضای مجازی، اتفاقی است که می‌تواند لذت یک خرید آسان و بی‌‏دغدغه را به دردسر تبدیل کند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر مراقب کلاهبرداری در خریدهای اینترنتی باشید!

به گزارش خبرنگاران علم و فناوری گزارش خبر، کلاهبرداری اینترنتی در رابطه با کالا‌هایی که از سوی افراد حقیقی در فضای مجازی آگهی می‌‏شوند، بیشتر رخ می‌‏دهد، زیرا امکان پیگیری آن تقریبا صفر است. پس بهتر است هنگام معامله با افراد، چه به عنوان خریدار و چه به عنوان فروشنده، به پنج نشانه‏ رایج در آگهی‌‏هایی که با هدف کلاهبرداری منتشر می‏‌شوند، توجه کنید تا از دردسر و ضرر و زیان دور بمانید. در این مطلب با پنج شیوه رایج که برای کلاهبرداری از «خریداران کالاها» به کار گرفته می‌‏شود، آشنا شوید.

۱) درج قیمت پایین‏تر از عرف بازار
در این شیوه عکس قابل قبولی از یک کالا با قیمتی پایین‏‌تر از عرف بازار آگهی می‏‌شود. اما قیمت پیشنهادی، نشان از یک مشکل دارد: یا کیفیت کالا با آنچه در عکس نمایش داده شده است قابل مقایسه نیست یا اصلا کالایی برای فروش وجود ندارد و هدف دریافت وجه از افراد مشتاق به خرید ارزان است. در این موارد ممکن است به جای عکس واقعی کالا از عکس ژورنالی یا عکس کالا در محیطی موجه استفاده شود که با توجه به قیمت، خریداران را وسوسه می‏‌کند.
۲) دریافت هزینه ارسال قبل از هزینه کالا
ممکن است یک فروشنده با خریدار بر سر این موضوع به توافق برسد که کالا را برای او ارسال کند تا بعد از بازدید هزینه‌‏اش را دریافت کند. اما برای انجام این کار از مشتری هزینه ارسال را مطالبه می‏‌کند. در این روش اصلا بعید نیست بعد از پرداخت هزینه ارسال، هیچ‌گاه کالایی به دست خریدار نرسد و تنها هزینه ارسال است که از جیب مشتری می‌‏رود.
همچنین ممکن است فروشنده‌‏ای به خریدار بگوید کالایی که آگهی کرده در شهر دیگری است و اگر خریدار تمایل دارد، می‌تواند هزینه آن را پرداخت کند تا محصول برایش ارسال شود. شیوه رایج دیگر این است که فروشنده اعلام می‏‌کند هزینه ارسال را خودش پرداخت می‏‌کند، اما تمام یا بخشی از هزینه کالا را مطالبه می‏‌کند. در این روش نیز احتمال خسارت دیدن خریدار بسیار بالا است.
۳) فرصت‌‏های ویژه ساختگی
به نمایش گذاشتن شرایط بسیار جذاب از دیگر روش‏‌هایی است که افراد را به خرید کالا‌هایی تشویق می‏‌کند که یا وجود ندارد یا با آنچه شرح داده شده است تفاوت کیفیتی بسیاری دارد. برای مثال فروش ویژه به علت مهاجرت یکی از شگرد‌های رایج برای کلاهبرداری است. در این شیوه با تاکید بر اینکه خریدار زمان زیادی برای خرید ندارد، فرد کلاهبردار به اهداف خود می‌‏رسد.
۴) درخواست بیعانه
در این روش که در موارد گزارش شده از کلاهبرداری‌‏ها بسیار مشاهده می‌‏شود، فروشنده از قرار حضوری خودداری و وانمود می‏‌کند مشتری‌‏های بسیاری پای آگهی نشسته‌‏اند. به این ترتیب فرد کلاهبردار فضا را طوری ترتیب می‌‏‏دهد که خریدار برای از دست ندادن فرصت با پرداخت بیعانه موافقت می‏‌کند. اما در این موارد معمولا بعد از دریافت بیعانه، گوشی شخص فروشنده برای همیشه از دسترس خارج می‌‏شود.
چند توصیه مهم!
با توجه به این پنج شیوه رایج در کلاهبرداری، بهتر است اگر قصد دارید کالایی را با قیمت مناسب از نیازمندی‌‏های آنلاین تهیه کنید، حتما کالای آگهی شده را به صورت حضوری ببیند و بعد اقدام به پرداخت پول کنید. همچنین هیچ‌گاه واتس‏اپ یا تلگرام را برای مکالمه یا دریافت لینک پرداخت، جایگزین فضای چت در اپلیکیشن‌‏ها و سایت‌‏های آنلاین خرید و فروش، نکنید.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری گفتگوی خبری صنایع معدنی

گفتگوی خبری صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها