به گزارش خبرنگاران بورس، بانک و بیمه گزارش خبر به نقل از سرمایه نگر، شرکت سایپا دیزل در سال ۱۳۹۹ موفق شد ضمن افزایش ۱۴ درصدی درآمدهای عملیاتی، بهای تمام شده را ۳۳ درصد کاهش دهد که نتیجه آن، رشد ۲۰۷ درصدی سود ناخالص بود.
افزایش درآمد فروش محصولات فقط ناشی از افزایش نرخها بود؛ چرا که مقدار فروش با افت ۱۰۱ دستگاه، به ۵۰۰ دستگاه در سال رسید.
در این بین، افزایش سایر هزینههای عملیاتی و کاهش سایر درآمدها، سبب شد تا همانند سالیان گذشته، این شرکت زیان شناسایی کند و در سال ۱۳۹۹ مبلغ زیان خالص با افزایش ۸۶ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ به رقم ۲ هزارو ۶۲۲ میلیارد ريال رسید.
عمليات «خکاوه» در سالهای اخير منجر به زيان گرديده، بهطوريکه زيان انباشته شرکت به مبلغ ۲۳ هزار و ۵۱۱ ميليارد ريال و بيش از ۹ برابر سرمايه ثبت شده آن شده و بدهیهای جاری شرکت بر دارايیهای جاری بهميزان ۱۷ هزار ميليارد ريال و بيش از ۴ برابر فزونی داشته است.
از سوی دیگر، اقساط تسهيلات مالي (تسهيلات ارزی دريافتی به مبلغ ۲.۲ ميليون يورو) به موقع پرداخت نشده و منجر به تحميل جرائم مضاعف شده است و هزینه مالی ۳ هزار و ۴۲۹ میلیارد ريالی در صورتهای مالی سال ۱۳۹۹ نشاند.
مهمترین عاملی که «خکاوه» را به ناحیه سرخ زیان کشاند، خروج ولوو از ایران در نتیجه تحریمها بود؛ تامين قطعات موردنياز توليد کاميون ولوو به دليل مشکلات ناشی از تحريم اقتصادی با دشواری مواجه شده و نحوه ايفای تعهدات شرکت جهت واگذاری کاميون به مشتريان با چالش جدی مواجه است.
براساس قرارداد منعقده شرکت سايپا ديزل با سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، این شرکت متعهد به نوسازی و جايگزينی تعدادی از کاميونهای فرسوده با کاميونهای ولوو شد و بابت طرح مذکور و ساير پيش فروشهای ولوو به تعداد ۱۳۸۱ دستگاه مبلغ ۹۵۰ ميليارد ريال پيش دريافت از مشتريان اخذ کرده که بهدليل قطع همکاری شرکت ولوو به عنوان تامينکننده قطعات، تعهدات مزبور ايفا نشده است.
در اين خصوص بهمنظور برونرفت از وضعيت موجود اقداماتی از جمله واگذاری محصولات جايگزين به مشتريان طرحهای خودروهای فرسوده و واردات خودروهای دست دوم جهت ايفاي تعهدات مشتريان در حال انجام است.
«خکاوه» در بین اهالی بازار نیز عملکرد ناموفقی داشته و با روند کلی بازار همراه شده و در حالی که در تیر ماه سال ۱۳۹۹ قله قیمتی ۹۶۱۷ ريال را لمس کرده بود، هم اکنون قیمت آن به اسفند ماه سال ۱۳۹۸ بازگشته است.