افسردگی، اضطراب و مشکلات خانوادگی در صدر تماس‌‌ها با سامانه ۱۴۸۰/ موارد مرتبط با "خیانت" و "تجاوز" تمایلی به مشاوره حضوری ندارند

کارشناس سامانه ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی کشور گفت: افسردگی، اضطراب و مشکلات خانوادگی در صدر تماس‌‌ها با این سامانه قرار دارد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر افسردگی، اضطراب و مشکلات خانوادگی در صدر تماس‌‌ها با سامانه ۱۴۸۰/ موارد مرتبط با "خیانت" و "تجاوز" تمایلی به مشاوره حضوری ندارند

به گزارش خبرنگاران جامعه گزارش خبر، «لیلا کریمی فرشی» کارشناس سامانه ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگویی درباره سامانه ۱۴۸۰ گفت: خط مشاوره ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی خدمات مشاوره تلفنی را به صورت رایگان ارائه می دهد. از سال ۱۳۷۱ این سامانه فعالیت خود را آغاز کرده است، اما در یک سال گذشته به دلیل شرایطی که به خاطر شیوع کرونا در کشور ایجاد شد با اطلاع رسانی وسیعی که صورت گرفت، این خط جهت مدیریت اضطراب کرونا به مردم معرفی شد و تماس ها با خط ۱۴۸۰ افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ از ۸ صبح تا ۱۲ شب در تمام روزهای هفته خدمات مشاوره تلفنی به مردم ارائه می دهد و آنها می توانند بدون وارد کردن کد با خط ۱۴۸۰ تماس برقرار کنند و خدمات مشاوره در زمینه کودک و نوجوان، ازدواج و خانواده، تحصیلی تربیتی، اختلالات بالینی مانند افسردگی، اضطراب، وسواس، اعتیاد و ... را دریافت کنند. چنانچه در مواردی نیاز به مراجعه حضوری افراد باشد بعد از کسب مشاوره های تلفنی افراد به مراکزی که خدمات تخصصی یا حضوری ارائه می دهند ارجاع می شوند.

کارشناس مراکز ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا تماس های دائمی سامانه ۱۴۸۰ همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: در آغاز کرونا بیشترین تماس ها در خصوص اضطراب و شرایط روحی افراد به دلیل عدم سوگواری و سوگ های ابراز نشده، قرنطینه و حضور کودکان و نوجوانان در خانه، تغییر شرایط تحصیلی و ... بود. در حال حاضر تماس هایی که با ۱۴۸۰ برقرار می شود، ناشی از پیامدهای ویروس کروناست.

کریمی فرشی تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه مشکلات روانی، افسردگی و اضطراب جزو بیشترین موارد در تماس‌های مردم با خط ۱۴۸۰ است و همچنین درحوزه مشکلات روانی، اجتماعی و مشکلات خانوادگی در صدر تماس‌ها قرار دارد. این مشکلات خانوادگی اعم از مشکل با همسر یا اعضای خانواده و یا مشکل با خانواده‌های هر دو طرف است.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد این تماس‌ها نیاز به مراجعه حضوری دارند، گفت: در بحث مشاوره تلفنی سه فعالیت عمده انجام می شود که شامل راهنمایی، مشاوره و ارجاع است. در خصوص تماس‌هایی که با سامانه برقرار می‌شود تا جایی که امکان داشته باشد، مشاوره به صورت تلفنی است، اما در برخی مواقع مانند اختلالات روانی نمی‌توانیم، خدمات روان درمانی را به صورت تلفنی ارائه دهیم و این افراد حتما به مراکز مشاوره حضوری ارجاع داده می شوند.

کارشناس مراکز ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص افرادی که قصد خودکشی دارند، امکان تماس با سامانه ۱۴۸۰ وجود دارد، تصریح کرد: در بیشتر موارد افکار خودکشی می‌تواند از علائم افسردگی یا اختلالات خلقی باشد و مواردی وجود دارد که افراد با افکار خودکشی با خط ۱۴۸۰ تماس می‌گیرند.

وی تاکید کرد: خط ۱۲۳ و اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی جهت مداخله در موارد بحرانی نظیر خودکشی و کودک آزاری فعالیت می‌کنند.

کریمی درباره فعالیت سامانه ۱۴۸۰ گفت: با شیوع کرونا ساعت فعالیت خط ۱۴۸۰ تا ساعت ۱۲ شب و همه روزهای هفته افزایش یافت تا مردم بتوانند راحت‌تر از خدمات این سامانه استفاده کنند. البته ممکن است در شهرهای بزرگ در زمان اوج تماس‌ها با سامانه افرادی هم پشت خط بمانند که می‌توانند در ساعات دیگری غیر از ساعات پیک تماس بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که بیشترین افرادی که با سامانه ۱۴۸۰ تماس می گیرند، زنان هستند یا مردان؟ گفت: در آمارهای ما جمعیت زنانی که با خط ۱۴۸۰ تماس می‌گیرند، بالاتر از جمعیت مردان بوده است، اما جمعیت تماس گیرنده‌های مرد نیز آمار قابل توجهی بوده است.

کارشناس مراکز ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی کشور درباره افزایش تماس‌های خطوط ۱۴۸۰ در طی یکسال گذشته تصریح کرد: هر رشدی که در بین تماس‌های برقرار شده با سامانه ۱۴۸۰ مشاهده می‌شود، نشانه رشد آن موضوع در جامعه نیست، بلکه به دلیل استفاده بیشتر از خدمات تلفنی در شرایط کنونی جامعه است. در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا مردم ترجیح می‌دهند از خدمات مشاوره تلفنی بیشتر از حضوری استفاده کنند.

کریمی ادامه داد: پیش از کرونا بیشتر افرادی که با سامانه ۱۴۸۰ تماس می‌گرفتند، یا دارای معلولیت بودند یا محدودیتی برای خروج از منزل داشتند یا به خاطر اشتغال امکان حضور در مرکز حضوری را نداشتند و یا به دلیل مواردی خاص مانند خیانت یا تجاوز و موضوعاتی این چنینی تمایلی به ارتباط چهره به چهره با مشاور یا روانشناس نداشتند، اما در حال حاضر اکثر مردم که نیاز به دریافت خدمات مشاوره دارند، ترجیح می‌دهند از خدمات مشاوره تلفنی استفاده کنند.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری گفتگوی خبری صنایع معدنی

گفتگوی خبری صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

پایگاه خبری گفتمان فارس

پایگاه خبری گفتمان فارس

با مدیریت خبری عباس ستایش گو

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها