رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان اعلام کرد:

تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ارمنستان با ایجاد مناطق آزاد همجوار

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان گفت: با ایجاد منطقه آزاد در مرزهای همجوار، میزان مبادله تجاری دو کشور طی یک سال به بیش از یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ارمنستان با ایجاد مناطق آزاد همجوار

به گزارش خبرنگاران صنعت و تجارت گزارش خبر، تجارت یکی از مهمترین اهداف احداث مناطق آزاد در سراسر جهان است زیرا با ایجاد این محدوده ها بسیاری از مقررات سختگیرانه کشورها حذف و صادرات و واردات می تواند به راحتی انجام شود.
بر همین اساس شرکت های تولیدی برای تسهیل مبادلات خود به سرمایه گذاری در مناطق آزاد روی می آورند و باید توجه ویژه ای به زیرساخت های صادراتی شود.

در همین راستا رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان در گفت وگویی ا با بیان اینکه تجارت ایران و ارمنستان طی سال های گذشته تا ۵۰۰ میلیون دلار در نوسان بوده است، اظهار داشت: به زودی منطقه آزاد مقری در ارمنستان در جوار منطقه آزاد ارس در ایران راه اندازی می شود که می تواند حجم مبادلات دو کشور را افزایش دهد.

«هرویک یاریجانیان» افزود: این همجواری شرایطی آزادانه تری را برای هر دو کشور جهت تسهیل مبادلات فراهم می کند و می تواند در کمتر از یکسال تجارت دو کشور را به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارتقا دهد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان تاکید کرد: از سوی دیگر برای رشد تجارت دو کشور با توجه به مرز مشترک باید تسهیلات معافیت برای ورود و خروج برخی کالاها را در نظر بگیریم و کشورها با منافع تجاری را از این‌گونه قوانین مستثنی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بازار خوبی برای کالاهای ایرانی در این کشور وجود دارد که می توانیم آن را به دست آوریم اما اعمال برخی ممنوعیت ها در واردات در میان مدت این بازار را از دسترس ایران خارج می کند.

به گفته یاریجانیان، صادرات و واردات در دو کشور باید تعادل داشته باشد زیرا در صورت افزایش صادرات و ایجاد ممنوعیت های وارداتی در میان مدت تجارت دو کشور را با موانع مواجه می کند.

وی با بیان اینکه تعادل در عرضه و تقاضا میل به افزایش تجارت را ایجاد می کند، اضافه کرد: در خردادماه، سه نمایشگاه تخصصی برگزار خواهد شد که گروه‌های تجاری برای حضور اعزام می شوند و این شرایط می تواند رویکردی جدید در برنامه ریزی های آینده به دنبال داشته باشد.

برگزاری نمایشگاه یکی از راه کارهایی است که در دهه های گذشته برای معرفی کالا و محصولات در کشورهای مختلف به کار می رفته تا تجار و فعالان اقتصادی در فضایی مناسب بتوانند با یکدیگر ارتباط لازم را برقرار و برای تامین نیازهای خود اقدام به خرید کالا و محصولات عرضه شده کنند.

در همین راستا «حسن مرتجی» عضو کمیته رویدادهای خارجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: یکی از مسیرهای راهیابی به بازارهای کشورهای مختلف، برگزاری و شرکت در نمایشگاه ها است و بازار اوراسیا به دلیل قرارگیری در منطقه و نزدیکی آن به ایران از مهمترین فضاهای تجاری محسوب می شود.

وی با بیان اینکه مهمتر از بازار اوراسیا در منطقه برای تجارت با ایران وجود ندارد، تاکید کرد: نمایشگاه، شکلی از بازاریابی است که تجار را در کنار هم قرار می دهد.

مرتجی خاطرنشان کرد: ارمنستان خواستار جایگزینی برخی اقلام از سوی ایران شده و در حال حاضر که این بازار برای کشور ما فراهم است با برگزاری نمایشگاه های مختلف می توانیم کالا و خدمات را معرفی و عرضه کنیم.

به گفته وی، توسعه صادرات افزایش امید به زندگی، رونق کسب و کار و ارتقا سطح کیفی کالا در جامعه را به دنبال دارد.

بر اساس آخرین اعلام دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی میزان صادرات از مناطق آزاد ۸۵۴ میلیون دلار و از مناطق ویژه اقتصادی بیش از ۱۳ میلیارد دلار بوده است و تراز تجاری مناطق آزاد ۱۵۴ میلیون دلار و مناطق ویژه اقتصاد بیش از ۱۰ میلیارد دلار در سال گذشته بود.

ایران اکنون دارای مناطق آزاد تجاری-صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو است و طی روزهای گذشته تشکیل هفت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی تصویب شد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری گفتگوی خبری صنایع معدنی

گفتگوی خبری صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها