به گزارش خبرنگاران گروه علم و فناوري گزارش خبر، محمود مهرمحمدی درباره دلایل کسب نتایج ضعیف توسط دانش آموزان ایرانی در آزمون بینالمللی "تیمز" و از سوی دیگر ضرورت توجه به مقوله کیفیت معلم اظهار کرد: اگر رتبهبندی به نتیجه برسد به طور سیستماتیک مقوله کیفیت نظام تعلیم و تربیت اتفاق میافتد از سوی دیگر برای افزایش کیفیت تدریس معلمان به دورههای آموزش ضمن خدمت نیاز است این مقوله تعریف شده اما جنبه صوری پیدا کرده است یعنی ساعات و دورههای مشخصی برای آموزش ضمن خدمت معلمان تأمین میشود اما اینکه چه بازدهی و اثر بخشی دارد، رصد نمیشود.
وی افزود: کیفیت برنامههای درسی باید مورد بازبینی قرار بگیرد؛ یکی از بازخوردهای کشورها پس از اعلام نتایج آزمون بینالمللی تیمز، بازبینی برنامههای درسی به لحاظ محتوا، روش و نظام سنجش است. برنامههای درسی یکی از کاندیداهای بازبینی و بازنگری است و اگر به این موضوع توجهی نشود شرکت ایران در برنامهها و آزمونهای بین المللی هیچ فایدهای ندارد.
مهرمحمدی متذکر شد: یکی از موضوعاتی که منتقدان شرکت ایران در آزمونهای بینالمللی تیمز و پرلز بیان میکنند این است، تا زمانی که از نتایج به دست آمده هیچ بهرهای نگیریم و درباره نتایج کسب شده توسط دانش آموزان ایرانی، تامل، آسیب شناسی و سیاست گذاری انجام نشود، حضور در این آزمونهای فایدهای ندارد.
نتایج کسب شده توسط دانش آموزان ایرانی در آزمون تیمز 2019 بدین شرح است:
در آزمون تیمز پایه چهارم، ایران با نمره کل 443در میان 58 کشور شرکتکننده در جایگاه 50 و در میان 12 همسایه حاضر در آزمون تیمز 2019 پایه چهارم در جایگاه نهم آموزش و یادگیری ریاضی قرار گرفته است!
در پایه هشتم نیز روند نمرات کسب شده توسط دانش آموزان ایرانی چندان امیدوار کننده نبوده و در آزمون ریاضی پایه هشتم نیز 39 کشور حضور داشتند که ایران رتبه 29 را کسب کرد، در علوم پایه هشتم نیز بین 39 کشور، ایران رتبه 32 را کسب کرده است!