به گزارش خبرنگاران زندگی و سرگرمی کزارش خبر، اگر از سرگذشت ازدواج پدر و مادرهایمان و چگونگی آشناییشان بپرسیم؛ معمولا لابهلای حرفهایشان از کسی اسم میبرند که معرفشان بوده و واسطه ازدواجشان باهم شدهاست. کسی که بلد بوده با دختر و پسر چطور صحبت کند. چطور آنها را باهم آشنا کند و چطور دختر و پسر را به هم معرفی کند و میانداری کند. «واسطهگری ازدواج» در دهههای قبل فقط کار یک فرد خاص نبوده و همه آدمها تلاش میکردند که به ازدواج اطرافیانشان کمک کنند. موضوعی که در سالهای اخیر بسیار کمرنگ شده است. اگر تا یکی دو سال پیش دختر و پسرها اصرار داشتند که خودشان همدیگر را ببینند و خودشان باهم در محیطهایی مثل محل کار و دانشگاه آشنا شوند. در یکسال گذشته و تعطیلی محیطهای دانشگاهی و آموزشی و دورکاری محیطهای کاری عملا این اتفاق خیلی کم میافتد و شاید وقت آن است که بگوییم واسطهها میتوانند نقششان را دوباره پررنگتر کنند.
اما مثل هرکار دیگری واسطهگری ازدواج هم باید و نبایدهای خودش را دارد. در این گزارش قصد کردیم با کمک «مریم ابراهیمی» واسطه ازدواج جوانی که در دانشگاه شهید بهشتی فعالیت میکند. 10 رفتار اشتباه و یا «نباید» را در واسطهگری و معرفی برای ازدواج بررسی کنیم.
1/معرف و یا واسطه ازدواج نباید خودش را پنهان کند
یک معرف ازدواج وقتی قصد دارد دخترخانمی را به خانواده یک آقا پسر معرفی کند نباید صرفا به دادن یک شماره تلفن بسنده کند. بسیاری از افراد هنگام واسطهگری به خانواده پسر اصرار میکنند که هیچ اسمی از آنها به عنوان معرف نبرد تا برایشان دردسر درست نشود. باید گفت که این رفتار کاملا اشتباه است. خانواده دخترخانم حق دارند بدانند که شماره منزلشان از طریق چه فردی به دست خواستگار رسیدهاست و آیا معرف مورد تاییدشان هست یا خیر. درست است که همچنان در جامعه ما این فرهنگ غلط وجود دارد ک بعضی افراد هنگام بروز مشکلات در مسیر ازدواجشان معرف را مقصر میدانند. اما با این وجود معرف باید مسوولیت کارش را بپذیرد و در طول مسیر دو خانواده را همراهی کند.
2/معرف نباید برچسب سختگیری به خانواده طرفین بزند
یک معرف یا واسطه ازدواج نباید بعد از معرفی یک یا دو مورد و منفی شدن جوابها برچسب سختگیری به طرفین بزند. بهتر است به جای این کار دلیل جوابهای منفی را بررسی کند تا متوجه متر و معیار دقیق افراد باشد. چون ممکن است آنها را در معرفی لحاظ نکرده باشد. برخی مترو معیارهای خانوادگی به جا و درست هستند که ممکن است برای برخی مهم باشد و برای برخی مهم نباشد. معرف باید این موارد را در نظر بگیرد.
3/معرف باید شان دختر و پسر مجرد را حفظ کند
متاسفانه برخی از کسانی که دوست دارند امر واسطهگری ازدواج انجام بدهند مدام دختر و پسر را در جمع نصیحت میکنند و با سوالهایی مثل «چرا تا الان ازدواج نکردی؟» آنها را سوال پیچ میکنند و آنها را بهانهای برای حرف زدن درباره فواید ازدواج در جمع میکنند و خاطرات شخصیشان را از ازدواج دختر و پسرشان میگویند. معرف باید به شان و حریم دختر و پسر احترام بگذارد و شان آنها را در جمع حفظ کند و اگر میل تشویق به ازدواج دارد باید احترام آمیز برخورد کند و حتی به صورت خصوصی با آنها صحبت کند. شاید آنها به دلایل مختلفی از جمله پیدا نکردن مورد مناسب و یا نداشتن خواستگار مناسب و یا یکسری از مشکلات مالی و خانوادگی نتوانستهاند ازدواج کنند که در جمع خواهان صحبت دربارهاش نیستند.
4/معرف نباید بدون اجازه از طرفین اطلاعات شخصی را انتقال دهد
هر معرف و یا واسطه ازدواجی که قصد دارد دختر خانمی را به کسی معرفی کند باید از او اجازه بگیرد. و در صورت گرفتن این اجازه میتواند اطلاعاتش را به فرد متناسب بدهد. هیچ معرفی حق ندارد اطلاعات شخصی دو طرفین به خصوص دخترخانمها را چه از منظر ظاهری و چه موقعیت مالی و خانوادگی بدون اجازه در اختیار کسی قرار دهد و یا بدون اجازه عکسشان را به طرف دیگر نشان دهد. او باید به حریم خصوصی دختر و پسر احترام بگذارد و نباید اطلاعات خصوصیشان را بدون اجازه و هماهنگی منتقل کند.
5/معرف نباید به افرادی با رفتارهای غلط کسی را معرفی کند
برخی افرادی که تمایل به ازدواج دارند دائم از واسطهها درخواست معرفی مورد مناسب دارند، این در حالیست که مترو معیارهای غلط و یا رفتارهای غلط حین خواستگاری آنها باعث رنجش طرف مقابلشان میشود. معرف نباید به چنین افرادی که حاضر به اصلاح رفتارهای غلطشان نیستند موردی را معرفی کند. برای مثال برخی خانوادههای پسر بعد از جلسه اول وقتی جوابشان منفی است این ارزش را برای خانواده دختر قائل نیستند که تماس بگیرند و خبر بدهند. این رفتار باعث رنجش و حتی سرخوردگی دخترخانم میشود. معرف نباید به هیچ وجه نباید موردی را به این افراد معرفی کند.
6/ معرف نباید در دام ملاکهای اشتباه افراد قرار بگیرد
ملاکهای ازدواج هرکس برای خودش قابل احترام و ارزش است. اما پذیرش آن ملاکها از جانب معرف و تلاش برای پیدا کردن فرد موردنظر برای او بسیار اشتباه است و معرف نباید در دام چنین اشتباهی بیفتد.
به طور مثال پیش آمدهاست که خانوادهای دنبال دختری شبیه فلان مجری، بازیگر و... هستند و معرفها میسپرند. معرف نباید به این ملاکهای غلط اهمیت دهد و بهتر است غلط بودن را به آنها تذکر دهد.
7/ معرف نباید به بهانه خیرخواهی عزت نفس افراد را خدشهدار کند
معرفها ممکن است گاهی با اینکه نیت خیر دارند در نصیحتهایشان عزت نفس افراد را خدشه دار کنند. یک معرف حق ندارد در قالب خیرخواهی و یا نصیحت به کسی بگوید تو دیگر سنت بالا رفتهاست و شانس بهتری نداری. یا این مورد از سر تو هم زیاد است. یا برای تو با این شرایط دیگر شوهر یا زن پیدا نمیشود. زدن این موارد ممکن است قصد معرف کمی یا خیر باشد اما شخصیت مقابل را میشکند و او را شدیدا آزار میدهد.
8/ معرف نباید به طرفین ازدواج اصرار کند
گاهی اوقات از خانواده طرفین میشنویم که دختر یا پسر به دل همدیگر ننشستهاند و یا احساس میکنند مناسب هم نیستند. معرف در این موارد نباید اصرار کند. مثلا بگوید:«نه خیلی هم خوب است.» یا مثلا «مهم اخلاق است» یا «اولش اینطور است و چندبار همدیگر را ببینند مهرشان به دل هم میافتد» خیلی اوقات طرفین خواستگاری از روی رودربایستی ادامه میدهند و در نهایت میبینند که بازهم تمایلی به هم ندارند و در صورت پشیمان شدن دیرتر به طرف مقابل ضربه عاطفی بزرگی میزنند.
9/ معرف نباید در خط قرمز افراد دخالت کند
برخی دختر و پسرها خط قرمزهای مشخصی دارند که نباید مورد دخالت معرف قرار بگیرد و دخالت معرف ممکن است در آینده مشکلاتی را برای آنها به وجود بیاورد. به طور مثال خط قرمزهای حجاب چیزی نیست که معرف در آن دخالت کند. آقا پسری که خط قرمزش نقص حجاب همسرش است و دوست ندارد همسرش آرایش داشته باشد. نباید با دخالت معرف روبرو شود که مثلا این که چیزی نیست و در این دوره زمانه این مقدار اشکالی ندارد. چون ممکن است خط قرمز در آینده در زندگی مشترکشان سبب ایجاد اختلافات جدی شود. تعدیل خط قرمز باید در ملاکهای نسبی باشد نه خط قرمزها
10/ معرف نباید همزمان چند نفر را به یک نفر معرفی کند
یکی از «نباید» های جدی در امر واسطه ازدواج این است که نباید به یک پسر چندین دختر و یا چندخواستگار را به یک دختر به شکل همزمان معرفی کرد. این کار هم حواشی زیادی را ایجاد میکند، هم سبب دودلی جدی میشود و هم در صورت متوجه شدن طرف مقابل با ناراحتی زیادی همراه خواهد بود. معرف فقط در صورتی که تکلیف یک مورد مشخص شد و دلایل آن مورد بررسی قرار گرفت میتواند مورد بعدی را معرفی کند.