10 اشتباهی که در واسطه‌‌گری ازدواج «نباید» انجام داد

واسطه‌گری ازدواج کار بسیار خوبی است اما برای آنکه بتوانید در این کار خیر خوب عمل کنید باید ظرایف و باید نباید‌های آن را رعایت کنید تا بهترین اتفاق بیفتد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر 10 اشتباهی که در واسطه‌‌گری ازدواج «نباید» انجام داد

به گزارش خبرنگاران زندگی و سرگرمی کزارش خبر، اگر از سرگذشت ازدواج پدر و مادرهایمان و چگونگی آشنایی‌شان بپرسیم؛ معمولا لابه‌لای حرف‌هایشان از کسی اسم می‌برند که معرف‌شان بوده و واسطه ازدواجشان باهم شده‌است. کسی که بلد بوده با دختر و پسر چطور صحبت کند. چطور آن‌ها را باهم آشنا کند و چطور دختر و پسر را به هم معرفی کند و میان‌داری کند. «واسطه‌گری ازدواج» در دهه‌های قبل فقط کار یک فرد خاص نبوده و همه آدم‌ها تلاش می‌کردند که به ازدواج اطرافیانشان کمک کنند. موضوعی که در سالهای اخیر بسیار کمرنگ شده ‌است. اگر تا یکی دو سال پیش دختر و پسرها اصرار داشتند که خودشان همدیگر را ببینند و خودشان باهم در محیط‌هایی مثل محل کار و دانشگاه آشنا شوند. در یکسال گذشته و تعطیلی محیط‌های دانشگاهی و آموزشی و دورکاری محیط‌های کاری عملا این اتفاق خیلی کم می‌افتد و شاید وقت آن است که بگوییم واسطه‌ها می‌توانند نقش‌شان را دوباره پررنگتر کنند.

اما مثل هرکار دیگری واسطه‌گری ازدواج هم باید و نبایدهای خودش را دارد. در این گزارش قصد کردیم با کمک «مریم ابراهیمی» واسطه ازدواج جوانی که در دانشگاه شهید بهشتی فعالیت می‌کند. 10 رفتار اشتباه و یا «نباید» را در واسطه‌گری و معرفی برای ازدواج بررسی کنیم.

1/معرف و یا واسطه ازدواج نباید خودش را پنهان کند

یک معرف ازدواج وقتی قصد دارد دخترخانمی را به خانواده یک آقا پسر معرفی کند نباید صرفا به دادن یک شماره تلفن بسنده کند. بسیاری از افراد هنگام واسطه‌گری به خانواده پسر اصرار می‌کنند که هیچ اسمی از آن‌ها به عنوان معرف نبرد تا برایشان دردسر درست نشود. باید گفت که این رفتار کاملا اشتباه است. خانواده دخترخانم حق دارند بدانند که شماره منزل‌شان از طریق چه فردی به دست خواستگار رسیده‌‌است و آیا معرف مورد تاییدشان هست یا خیر. درست است که همچنان در جامعه ما این فرهنگ غلط وجود دارد ک بعضی افراد هنگام بروز مشکلات در مسیر ازدواجشان معرف را مقصر می‌دانند. اما با این وجود معرف باید مسوولیت کارش را بپذیرد و در طول مسیر دو خانواده را همراهی کند.

2/معرف نباید برچسب سخت‌گیری به خانواده طرفین بزند

یک معرف یا واسطه ازدواج نباید بعد از معرفی یک یا دو مورد و منفی شدن جواب‌ها برچسب سختگیری به طرفین بزند. بهتر است به جای این کار دلیل جواب‌های منفی را بررسی کند تا متوجه متر و معیار دقیق افراد باشد. چون ممکن است آنها را در معرفی لحاظ نکرده باشد. برخی مترو معیارهای خانوادگی به جا و درست هستند که ممکن است برای برخی مهم باشد و برای برخی مهم نباشد. معرف باید این موارد را در نظر بگیرد.

3/معرف باید شان دختر و پسر مجرد را حفظ کند

متاسفانه برخی از کسانی که دوست دارند امر واسطه‌گری ازدواج انجام بدهند مدام دختر و پسر را در جمع نصیحت می‌کنند و با سوال‌هایی مثل «چرا تا الان ازدواج نکردی؟» آنها را سوال پیچ می‌کنند و آن‌ها را بهانه‌ای برای حرف زدن درباره فواید ازدواج در جمع می‌کنند و خاطرات شخصی‌شان را از ازدواج دختر و پسرشان می‌گویند. معرف باید به شان و حریم دختر و پسر احترام بگذارد و شان آنها را در جمع حفظ کند و اگر میل تشویق به ازدواج دارد باید احترام آمیز برخورد کند و حتی به صورت خصوصی با آنها صحبت کند. شاید آنها به دلایل مختلفی از جمله پیدا نکردن مورد مناسب و یا نداشتن خواستگار مناسب و یا یکسری از مشکلات مالی و خانوادگی نتوانسته‌اند ازدواج کنند که در جمع خواهان صحبت درباره‌اش نیستند.

4/معرف نباید بدون اجازه از طرفین اطلاعات شخصی را انتقال دهد

هر معرف و یا واسطه ازدواجی که قصد دارد دختر خانمی را به کسی معرفی کند باید از او اجازه بگیرد. و در صورت گرفتن این اجازه می‌تواند اطلاعاتش را به فرد متناسب بدهد. هیچ معرفی حق ندارد اطلاعات شخصی دو طرفین به خصوص دخترخانم‌ها را چه از منظر ظاهری و چه موقعیت مالی و خانوادگی بدون اجازه در اختیار کسی قرار دهد و یا بدون اجازه عکس‌شان را به طرف دیگر نشان دهد. او باید به حریم خصوصی دختر و پسر احترام بگذارد و نباید اطلاعات خصوصی‌شان را بدون اجازه و هماهنگی منتقل کند.

5/معرف نباید به افرادی با رفتارهای غلط کسی را معرفی کند

برخی افرادی که تمایل به ازدواج دارند دائم از واسطه‌ها درخواست معرفی مورد مناسب دارند، این در حالیست که مترو معیارهای غلط و یا رفتارهای غلط حین خواستگاری آنها باعث رنجش طرف مقابلشان می‌شود. معرف نباید به چنین افرادی که حاضر به اصلاح رفتارهای غلطشان نیستند موردی را معرفی کند. برای مثال برخی خانواده‌های پسر بعد از جلسه اول وقتی جوابشان منفی است این ارزش را برای خانواده دختر قائل نیستند که تماس بگیرند و خبر بدهند. این رفتار باعث رنجش و حتی سرخوردگی دخترخانم می‌شود. معرف نباید به هیچ وجه نباید موردی را به این افراد معرفی کند.

6/ معرف نباید در دام ملاک‌های اشتباه افراد قرار بگیرد

ملاک‌های ازدواج هرکس برای خودش قابل احترام و ارزش است. اما پذیرش آن ملاک‌ها از جانب معرف و تلاش برای پیدا کردن فرد موردنظر برای او بسیار اشتباه است و معرف نباید در دام چنین اشتباهی بیفتد.

به طور مثال پیش آمده‌است که خانواده‌ای دنبال دختری شبیه فلان مجری، بازیگر و... هستند و معرف‌ها می‌سپرند. معرف نباید به این ملاک‌های غلط اهمیت دهد و بهتر است غلط بودن را به آنها تذکر دهد.

7/ معرف نباید به بهانه خیرخواهی عزت نفس افراد را خدشه‌دار کند

معرف‌ها ممکن است گاهی با اینکه نیت خیر دارند در نصیحت‌هایشان عزت نفس افراد را خدشه دار کنند. یک معرف حق ندارد در قالب خیرخواهی و یا نصیحت به کسی بگوید تو دیگر سن‌ت بالا رفته‌است و شانس بهتری نداری. یا این مورد از سر تو هم زیاد است. یا برای تو با این شرایط دیگر شوهر یا زن پیدا نمی‌شود. زدن این موارد ممکن است قصد معرف کمی یا خیر باشد اما شخصیت مقابل را می‌شکند و او را شدیدا آزار می‌دهد.

8/ معرف نباید به طرفین ازدواج اصرار کند

گاهی اوقات از خانواده طرفین می‌شنویم که دختر یا پسر به دل همدیگر ننشسته‌اند و یا احساس می‌کنند مناسب هم نیستند. معرف در این موارد نباید اصرار کند. مثلا بگوید:«نه خیلی هم خوب است.» یا مثلا «مهم اخلاق است» یا «اولش اینطور است و چندبار همدیگر را ببینند مهرشان به دل هم می‌افتد» خیلی اوقات طرفین خواستگاری از روی رودربایستی ادامه می‌دهند و در نهایت می‌بینند که بازهم تمایلی به هم ندارند و در صورت پشیمان شدن دیرتر به طرف مقابل ضربه عاطفی بزرگی می‌زنند.

9/ معرف نباید در خط قرمز افراد دخالت کند

برخی دختر و پسرها خط قرمزهای مشخصی دارند که نباید مورد دخالت معرف قرار بگیرد و دخالت معرف ممکن است در آینده مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود بیاورد. به طور مثال خط قرمزهای حجاب چیزی نیست که معرف در آن دخالت کند. آقا پسری که خط قرمزش نقص حجاب همسرش است و دوست ندارد همسرش آرایش داشته باشد. نباید با دخالت معرف روبرو شود که مثلا این که چیزی نیست و در این دوره زمانه این مقدار اشکالی ندارد. چون ممکن است خط قرمز در آینده در زندگی مشترکشان سبب ایجاد اختلافات جدی شود. تعدیل خط قرمز باید در ملاک‌های نسبی باشد نه خط قرمزها

10/ معرف نباید همزمان چند نفر را به یک نفر معرفی کند

یکی از «نباید» های جدی در امر واسطه ازدواج این است که نباید به یک پسر چندین دختر و یا چندخواستگار را به یک دختر به شکل همزمان معرفی کرد. این کار هم حواشی زیادی را ایجاد می‌کند، هم سبب دودلی جدی می‌شود و هم در صورت متوجه شدن طرف مقابل با ناراحتی زیادی همراه خواهد بود. معرف فقط در صورتی که تکلیف یک مورد مشخص شد و دلایل آن مورد بررسی قرار گرفت می‌تواند مورد بعدی را معرفی کند.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری گفتگوی خبری صنایع معدنی

گفتگوی خبری صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

پایگاه خبری گفتمان فارس

پایگاه خبری گفتمان فارس

با مدیریت خبری عباس ستایش گو

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها