به گزارش گروه صنعت و تجارت _پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت،در پی اعلام آتشبس میان اسرائیل و غزه و کاهش حملات حوثیهای یمن، ترافیک کشتیرانی در دریای سرخ و تنگه بابالمندب همچنان در سطوح پایین باقی مانده است.
با وجود اعلام حوثیها مبنی بر محدود کردن حملات به کشتیهای مرتبط با اسرائیل، شرکتهای کشتیرانی جهانی همچنان مسیر طولانیتر دماغه امید نیک در آفریقا را بهعنوان مسیر ایمنتر ترجیح میدهند. بر اساس اعلام
مرکز اطلاعات دریایی مشترک (JMIC)، از زمان اعلام آتشبس در 19 ژانویه، هیچ گزارشی از حملات پهپادی یا موشکی حوثیها علیه کشتیهای تجاری دریافت نشده است. با این حال، این مرکز تأکید کرده است
که تهدید برای صنعت کشتیرانی همچنان پابرجاست و توصیه کرده که فعالان این حوزه هوشیار بمانند. در حالی که کاهش موقتی حملات، امنیت دریایی را بهبود بخشیده، اما تنشها در منطقه ادامه دارد.
آتشبس میان اسرائیل و حماس شکننده توصیف شده و طرفین یکدیگر را به نقض مفاد آن متهم کردهاند. این ناآرامیها باعث شده که مالکان نفتکشها و خطوط کشتیرانی بزرگ همچنان از بازگشت به مسیر دریای سرخ و
کانال سوئز خودداری کنند. شواهد و آمارهای تردد کشتی ها نشان می دهد با وجود کاهش موقت تنشها، مسیر دریای سرخ همچنان از سوی فعالان صنعت کشتیرانی بهعنوان یک منطقه پرخطر در نظر گرفته میشود.
در نهایت تصمیمگیری شرکتهای کشتیرانی برای بازگشت به این مسیر، به تحولات امنیتی آتی و میزان پایبندی گروههای درگیر به آتشبس بستگی دارد.