به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، حسینعلی امیری شنبه دوازدهم آبان در آیین رونمایی از دستگاه سمیلاتور، اهدایی سازمان انرژی اتمی کشور به دانشکده مکانیک دانشگاهشیراز، بر ضرورت ارتباط بخش دانشگاهی و علمی کشور با بخشهای اجرایی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه دانشگاه شیراز این ارتباط را ایجاد کرده و این مراسم نتیجه یکی از همین ارتباطهاست.
استاندار فارس خواستار تداوم رابطهی معنادار میان صنعت و دانشگاه شد و افزود: همکاری میان صنعت و دانشگاه که توسعه صنعت را در پی دارد باید بصورت تصاعدی افزایش یابد؛ از یکایک دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشکده مکانیک به سبب تلاشها در جهت تحقیقات و توسعه فناوریهای صلحآمیز هستهای سپاسگزارم.
امیری با تاکید براینکه منطقه هسته ای برای فارس، یکی از ضروریات استان است، منافع متعدد فناوری صلح آمیز هسته ای را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: احداث پژوهشگاه فناوریهای هستهای در فارس اقدام ارزشمندی است که عملیات اجرایی آن آغاز شده و امروز با حضور معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی سرعت آن افزایش مییابد.
استاندار فارس با اشاره به کاربردهای انرژی هستهای، پرتودهی محصولات کشاورزی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: فارس بسترهای متعددی برای صادرات دارد که یکی از این بسترها محصولات زراعی و باغی است.
وی فرصتها و تهدیدهای این ظرفیت صادراتی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: آفت زدایی از محصولات باغی به ویژه انجیر که یکی از منحصر به فردترین محصولات باغی است متاسفانه به صورت غیرعلمی انجام میشود که کیفیت محصول را کاهش و در مسیر صادرات نیز مشکلاتی ایجاد میکند.
نماینده عالی دولت در فارس با بیان اینکه صادرات آبروی کشور است خواستار طراحی و برنامهریزی سازمان انرژی اتمی برای کمک به رفع نیازهای ضروری استان شد و افزود: سازمان انرژی اتمی با ارائه راهکارهای نوین علمی برای توسعه صادرات استان در ابعاد کیفی و کمی به فارس کمک کند.
وی افزود: همه مسئولین استانی و بخشهای علمی و دانشگاهی و اجرایی فارس، دغدغه توسعه استان را دارند لذا برای تحقق برنامههای سازمان انرژی اتمی کشور در استان آماده هرگونه همکاری هستند.
امیری در بخش دیگر سخنان خود موضوع استقرار دستگاه شبیه ساز رآکتور آب سبک در دانشکده مکانیک را مورد توجه قرار داد و مزایای ان در عرصه های مختلف آموزشی و پژوهشی سخن گفت و افزود: استقرار این دستگاه در کنار آموزش های تئوری، نقش آموزش عملیاتی و کاربردی دارد؛ این دستگاه کاملا حقیقی است با این تفاوت که آسیبهای احتمالی موجود در اماکن هسته ای را ندارد و همچنین زمینه حضور بهتر فارغ التحصیلان را در محیط های کاری آینده فراهم می کند.