در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد؟ ۴ حقوق اصلی زن

مهم‌ترین عامل در تعیین حق و حقوق زن به‌ویژه در طلاق توافقی با وکالت در طلاق، توافق طرفین بر موارد مختلفی مثل مهریه و نفقه است. به‌عبارت دیگر، اگر زوجین تنها برای طلاق باهم به توافق رسیده باشند و باقی مسائل مثل نگهداری از فرزندان یا حق و حقوق زن را به قانون واگذار کرده باشند، شرایط کمی متفاوت خواهد بود؛ از این جهت، برای پاسخ به این سؤال که در طلاق به‌صورت توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می‌گیرد، در ابتدا باید حق و حقوق زوجین را بشناسید و درنهایت با کمک وکیل طلاق نسبت‌به هر یک از آن‌ها تصمیم‌گیری کنید. حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری به شرح کامل این مسئله می پردازد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد؟ ۴ حقوق اصلی زن

به گزارش خبر، مهم‌ترین عامل در تعیین حق و حقوق زن به‌ویژه در طلاق توافقی با وکالت در طلاق، توافق طرفین بر موارد مختلفی مثل مهریه و نفقه است. به‌عبارت دیگر، اگر زوجین تنها برای طلاق باهم به توافق رسیده باشند و باقی مسائل مثل نگهداری از فرزندان یا حق و حقوق زن را به قانون واگذار کرده باشند، شرایط کمی متفاوت خواهد بود؛ از این جهت، برای پاسخ به این سؤال که در طلاق به‌صورت توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می‌گیرد، در ابتدا باید حق و حقوق زوجین را بشناسید و درنهایت با کمک وکیل طلاق نسبت‌به هر یک از آن‌ها تصمیم‌گیری کنید. حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری به شرح کامل این مسئله می پردازد.

حق و حقوق زن در طلاق توافقی چیست؟

انواع حقوق زن در طلاق به‌صورت توافقی شامل مواردی همچون مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، اجرت‌المثل دوران زندگی مشترک، جهیزیه و سایر حقوق است که تفاوتی با سایر انواع طلاق ندارد. در صورت درخواست زن، مرد باید وضعیت این حقوق را مشخص کند.

در طلاق توافقی زن و مرد به‌منظور کوتاه‌‌کردن زمان طلاق و اجتناب از مراحل پیچیده اداری، این روش را انتخاب می‌کنند. بااین‌حال، این توافق به‌معنای ازدست‌دادن حقوق زن نیست و او می‌تواند پیش از جاری‌شدن صیغه طلاق، حقوق مالی خود شامل نفقه، نحله، اجرت‌المثل، مهریه، حق مسکن و سایر حقوق را از همسر خود مطالبه کند. به همین ترتیب، حقوقی که در این نوع طلاق به زن تعلق می‌گیرد شامل:

مهریه

مهریه ازجمله حقوق قانونی زن است که هر زمان از مرد طلب کند، مرد موظف به پرداخت آن است. مقدار مهریه در طلاق به‌صورت توافقی، تفاوتی با دیگر انواع طلاق ندارد؛ مگر آن‌که مقدار و نحوه پرداخت آن بین زن و شوهر به توافق رسیده باشد.
نحوه دریافت مهریه در طلاق توافقی چگونه است؟ زن با به‌همراه‌داشتن سند ازدواج باید به دفترخانه محل ثبت آن مراجعه کند و گواهی اجراگذاشتن مهریه را از دفترخانه بگیرد. در ادامه، با در دست‌داشتن گواهی موردنظر و مدارک لازم، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند.

همچنین در وب سایت وکلای پارسای به این صورت اشاره شده است:

اگر زوجه در هنگام ثبت طلاق توافقی دوشیزه (باکره) و یا این که یائسه باشد طلاق قابل رجوع نیست اما اگر رجعی باشد در ۳ ماه عده مرد می تواند به زن رجوع کند و به حالت زوجیت باز گردند اما طلاق های توافقی از نوع خلعی است یعنی این که زن چیزی از مهریه و یا غیر آن را و لو اندک به زوج می بخشد.

نفقه

نفقه یکی از حقوق قانونی زن در انواع طلاق، به‌ویژه طلاق توافقی است. درصورتی‌که زن درخواست نفقه داشته باشد و مدارک لازم را ارائه دهد، مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود. تا زمانی که نفقه پرداخت نشود و رضایت زن حاصل نشود، صیغه طلاق در دفترخانه‌های مربوطه جاری و ثبت نمی‌شود.

اجرت‌المثل

از دیگر مواردی که در طلاق توافقی بسته توافق طرفین به زن تعلق می‌گیرد، اجرت‌المثل است. در لغت، اجرت‌المثل به‌معنای دستمزد است. در حقیقت، اگر زن در خانه شوهر کاری بیشتر از وظایف شرعی و عرفی انجام دهد و خواستار دریافت هزینه کارهای انجام‌شده باشد، مرد موظف به پرداخت این هزینه‌ها تحت‌عنوان اجرت‌المثل است.

مقدار اجرت‌المثل در طلاق به‌صورت توافقی، با دیگر انواع طلاق تفاوتی ندارد؛ بنابراین، اگر زن بتواند با ادله مناسب این امر را ثابت کند، مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود.

در مورد اجرت المثل هم بنیاد وکلا شرح داده است که

بر اساس ماده ۴ قانون حمایت خانواده (۱۳۹۱) رسیدگی به دعوای نفقه زوجه و اجرت المثل ایام زوجیت در صلاحیت دادگاه خانواده است.

نحله

نحله در لغت به‌معنای بخشش است و در اصطلاح حقوقی به مبلغی گفته می‌شود که مرد با‌توجه‌به توان مالی خود، براساس مدت زندگی مشترک و نوع کارهایی که زن در خانه انجام داده است، به‌عنوان نوعی بخشش به او پرداخت می‌کند.

به‌عبارت دیگر، نحله یکی از حقوق قانونی زن است که او می‌تواند براساس سنوات زندگی مشترک و کارهایی که در خانه شوهر انجام داده است، مبلغی را تحت‌عنوان نحله از همسر خود مطالبه کند. البته، دریافت نحله از سوی زن:
• طلاق به درخواست زوجه یا زن نبوده باشد.
• تا پیش از دادخواست طلاق از طرف مرد، امکان مطالبه نحله در طول زندگی مشترک برای زن فراهم نبوده باشد.

استرداد جهیزیه

از دیگر حق و حقوق زن در طلاق توافقی می‌توان به استرداد جهیزیه اشاره کرد. استرداد جهیزیه به‌معنای اقدام قانونی زن برای پس‌گرفتن اموالی است که به‌عنوان جهیزیه در آغاز زندگی به.همراه خود به خانه همسر آورده است. استرداد جهیزیه به دو روش قابل پیگیری است:
۱. اقامه دعوی در دادگاه با ارائه درخواست استرداد جهیزیه
۲. با توافق طرفین

در طلاق به‌صورت توافقی، زوجین می‌توانند بر سر استرداد جهیزیه با یکدیگر به توافق برسند و این مسائل را به‌طور کاملا مسالمت‌آمیز حل کنند.

علاوه‌بر این حقوق، نفقه ایام عده، حضانت فرزندان، ملاقات فرزندان، نفقه فرزند و تصنیف اموال از دیگر حقوقی هستند که با توافق طرفین، می‌توانند به زن تعلق بگیرند.

وظایف وکیل طلاق توافقی در این شرایط چیست؟

وکیل خانواده مسئولیت‌های گوناگونی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به ارائه مشاوره حقوقی، تنظیم و ثبت دادخواست، جمع‌آوری مدارک لازم برای دادگاه، دفاع در جلسات دادگاه و مذاکره با طرف مقابل برای توافق اشاره کرد.
• مشاوره حقوقی: وکیل طلاق به موکل خود در خصوص حقوق و مسئولیت‌های قانونی او در جریان طلاق مشاوره می‌دهد. این مورد حقوق مالی، حضانت فرزندان و چگونگی تقسیم اموال را شامل می‌شود.
• تنظیم و ثبت دادخواست: وکیل مسئول تنظیم و آماده‌سازی اسناد قانونی ازجمله دادخواست طلاق، درخواست حضانت فرزندان و تقسیم اموال است.
• حضور در دادگاه: وکیل طلاق موظف است در جلسات دادگاه حضور داشته باشد و از حقوق موکلش دفاع کند. او باید با ارائه مدارک و استدلالات حقوقی قاضی را قانع سازد.
• مذاکره و توافق: وکیل طلاق توافقی به موکل خود مشاوره می‌دهد تا از طریق مذاکره با فرد مقابل به توافقات لازم برسند.
توجه داشته باشید که به‌دلیل پیچیدگی و حساسیت‌های بالای پرونده‌های طلاق، تجربه و تخصص وکیل به‌خصوص برای بازپس‌گیری حق و حقوق قانونی زن بسیار اهمیت دارد.

حق طلاق

با توضیحاتی که در مقدمه ارائه شد، ماهیت حقوقی طلاق، ایقاعی است که حق زوج است. پس براساس این حق، زوج هر زمان که قصد جدایی داشته باشد، با پرداخت حقوق مالی زن نسبت به طلاق او اقدام نماید. پس زوجه برحسب قانون و شرع اصولا حق طلاق ندارد، جز مواقعی که ضمن عقد، زوج به زوجه وکالت داده باشد و یا به صورت شرط ضمن عقد به زوجه، حق طلاق داده شود. براین اساس در صورتی که زن به واسطه کراهت دادخواست طلاق خلع بدهد نمی توان از حق طلاق صحبت به میان آورد. زمانی که حق طلاق به زوجه داده شود و زوجه برای طلاق اقدام نماید، برای ثبت طلاق، نیازی به حضور زوج نخواهد داشت.

کلام پایانی

تمام آنچه که در طلاق توافقی اهمیت دارد، توافق زوجین بر سر مسائل مختلف است. از نظر قانونی تمام مواردی مثل اجرت‌المثل، نفقه، مهریه، استرداد جهیزیه، نحله و… پس از طلاق با توافق نیز به زن تعلق می‌گیرند؛ اما اگر زوجین به توافق نرسند، با پیچیدگی‌های بیشتری در طلاق مواجه خواهند شد.

برای تسریع روند پرونده و تنظیم دقیق و جامع توافق‌نامه طلاق به کمک مشاوران کاربلد این حوزه نیاز پیدا خواهید کرد. بنابراین، اگر به‌دنبال کم‌هزینه‌ترین، سریع‌ترین و راحت‌ترین روش طلاق هستید، همین حالا با حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری در تهران، تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۸۸۵۵۴۵۸۰

۰۹۱۲۳۶۶۶۹۲۸

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها