به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، محمد ثابت اقلیدی در نشست هماندیشی برگزاری سومین جشنواره بینالمللی چند رسانهای میراث فرهنگی با اصحاب رسانه که در هتل بینالحرمین شیراز برگزار شد، با تأکید بر اینکه با معرفی آثار یک استان در چنین جشنواره ای ، بازار و فروش محصولات فرهنگی رونق میگیرند، تصریح کرد: به همین دلیل فارس میزبان سومین جشنواره بینالمللی چند رسانه میراث فرهنگی خواهد بود که این جشنواره در آبان ماه در شیراز برگزار می شود و فرصتی برای ارائه آثار هنرمندان، پژوهشگران، فعالان و علاقمندان به میراث فرهنگی استان فارس و شهر شیراز است که متقاضیان میتوانند آثار فاخر تولید شده خود را در این زمینه ارائه کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه فارس توانست میزبانی این رویداد را کسب کند و بالغ بر 35 پیش رویداد را پیش بینی کرده ایم که عموما برخی از آن جنبه آموزشی دارد و هدف اینست که سطح دانش تخصصی را ارتقا دهیم و به دنبال شور و نمایش نیستیم، اظهار کرد: ارائه آثار در ۵ محور مختلف صورت میگیرد که شامل موضوعهای میراث فرهنگی و رویدادهای مهم تاریخی فارس مانند هخامنشیان، ساسانیان، آل بویه، آل مظفر، آل اینجو، اتابکان فارس و دوره زندیه است.
او ادامه داد: محور دوم، میراث فرهنگی تاریخی و طبیعی استان فارس، آثار تاریخی نقش برجستههای باستانی، آثار ثبت جهانی فارس و بافت تاریخی شیراز را شامل میشود.
ثابت اقلیدی میراث معنوی شیراز که شامل معرفی سومین حرم اهل بیت(ع)، آستان حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) و امامزادگان فارس، آیینها و مراسم مذهبی محرم و صفر، مراسم تعزیه، آیینها و سنتهای بومی و محلی، فرهنگ اقوام، موسیقی محلی و کوچ عشایر را سومین محور دانست.
عضو شورای سیاست گذاری سومین جشنواره بین المللی چند رسانه ای میراث فرهنگی ،محور چهارم را شامل هنرهای سنتی و آرایههای معماری، صنایع دستی، دست آفریدههای تاریخی و معماری، تزیینات بنا و مشاغل دانست و گفت: مفاخر و نامآوران استان فارس در حوزههای تاریخی، فرهنگی، مذهبی، ادبی، هنری، علمی، اجتماعی، دفاع مقدس و ورزش میتوانند آثار خود را ارائه کنند و این موضوعات جزو محور پنجم هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فارس بیان کرد: آثار ارسالی میتواند مبتنی بر متن، تعاملی، صوتی و تصویری باشد و مهلت ارسال آثار برای جایزه شیراز در این جشنواره تا ۱۵ مهرماه است که علاقهمندان میتوانند آثار خود را به سامانه ch_festival.mcth.ir ارسال کنند.
ثابت اقلیدی در بخش دیگری از سخنانش با تصریح اینکه صنعت گردشگری شبیه یک هواپیما است که یکی از بالهای آن میراث و بال دیگر آن صنایع دستی و گردشگری است، گفت: عموماً پرسپولیس یا تخت جمشید برند کشورمان است و اروپایی ها، ایران را به نام پرسپولیس میشناسند.
او با بیان اینکه در فارس یک سری آثار جهانی باعظمت و ناشناخته وجود دارد و عموماً آثار گردشگری و تاریخی معرفی نشده، جذب گردشگر ندارند بنابراین باید جاذبههای گردشگری را تبدیل به مقصد گردشگری کنیم افزود: برای نمونه در محور ساسانی فارس آثار شاخصی نظیر قلعه دختر و مجموعه تنگ چوگان وجود دارد که زیر سایه تخت جمشید و حافظیه کمتر مورد اقبال گردشگران قرار گرفته اند.
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فارس با اشاره به اینکه یک سری افراد غیر متخصص با الفبای ابتدایی در مورد گردشگری اظهار نظر ناسنجیده میکنند، بیان کرد: بیشابور یک جاذبه است ولی مقصد نیست چون گردشگر ندارد. برگزاری رویدادهای جذاب، باعث گردشگرپذیر شدن یک محور میشود. اگر کشوری مانند قطر برای میزبانی جام فوتبال هزینه میکند دلیل آن معرفی کشورش است واین در حالی است که کشورهای مختلف، از افراد و موضوعات جذاب استفاده میکنند تا کشورشان را معرفی کنند.
او با اشاره به برگزاری آغاز تحویل سال ۱۴۰۳ در حافظیه و تخت جمشید، بیان کرد: این برنامه مورد استقبال بی نظیر مردم قرار گرفت و با برآوردی که انجام شد تا تاریخ ۲۹ اسفند، ضریب اشغال هتلها در فارس پایین بود ولی پس از انتشار عکسها و خبرهای این برنامهها، گردشگری فارس نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد.