یکشنبه گرمترین روز در هفته آینده است

کارشناس هواشناسی بافق گفت: یکشنبه گرم‌ترین روز در هفته آینده خواهد بود. 

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر یکشنبه گرمترین روز در هفته آینده است

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری گزارش خبر, محمدرضا غفارزاده ،کارشناس هواشناسی بافق صبح امروز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هفته گذشته بافق رکورد دمای استان را با ۴۹/۳ درجه شکست و پیش از این بالاترین دما با ۴۸/۸ نیز برای بافق بوده است.

به گفته غفارزاده بامداد امروز نیز شهر بافق با کمینه‌ی ۴۳/۷ گرمترین شب خود را سپری کرد و رکورد دمایی را به ثبت رساند.

شدت گرمای هوا این روزها مردمان صبور و خونگرم دیار کویری بافق را کلافه و کودکان و سالمندان را خانه‌نشین کرده است.

به گزارش گزارش خبر ،شدت گرما در شهر بافق، در ساعات اوج گرما یعنی ۱۳ تا ۱۶، طاقت شهروندان را طاق کرده است، این روزها قدم زدن در خیابانهای داغ شهر، صبوری می خواهد و مدام به دنبال سایه‌بانی می‌گردی که کمی نفس تازه کنی.

معابر شهر بافق در ساعات اوج گرما، تقریبا خالی از رهگذر و خودرو می شود و گرما آنچنان داغ و سوزنده است که تحمل آن سخت و طاقت فرساست.

در شهر داغ، سوزان و خرما پزان بافق در اغلب منازل از ۲ دستگاه کولر آبی و گازی استفاده می شود و جالب آنکه خیلی از شهروندان این شهر معتقدند که ۲ کولر هم از شدت این گرما نمی کاهد.

شهر بافق در اغلب روزهای گرم تابستان در زمره سه تا چهار ایستگاه گرم ایران گزارش می شود.

درجات گرمایی که اعلام میشود و گاها تا ۴۵ درجه هم می رسد دمایی است که در ایستگاه‌ها ثبت می‌شود و به گفته کارشناسان هواشناسی، "دمای واقعی" است اما "دمای احساسی" که مردم تحمل می کنند قطعا از ۵۰ درجه هم بیشتر است.

حالا اگر هواشناسی بافق ، "وزش باد شدید" یا "نسبتا شدید" را هم که دیگر برای مردم این شهرستان به صورت عادت در آمده، به اعلام وضعیت جوی خود اضافه کند (که می‌کند) خروجی آن معجونی می‌شود که واقعا زندگی را بر مردم این شهرستان سخت می کند.

گرما و بادهای فصلی، ۲ مهمان ناخوانده مردم این شهرستان در طول سال هستند که اولی در فصل تابستان و دومی در تمام طول سال، در این استان خیمه می زنند.

تصور عامه مردم بر این است که هواشناسی از اعلام دمای واقعی هوا خودداری می کند و درجه گرمای هوا از آنچه اعلام می شود بیشتر است اما شنیدن نظرات کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی بافق حاوی نکات قابل توجهی است.ˈ

غفارزاده امروز به خبرنگار ما گفت: دمای هوا بر اساس وجود ملکول های هوا در شرایط استاندارد که دور از حرارت های مصنوعی باشد، سنجیده می شود.

وی با تایید درست بودن تصورات عامه مبنی بر بیشتر بودن دمای هوا نسبت به آنچه که اعلام میشود افزود: آنچه از سوی هواشناسی اعلام می شود دمای هوا در شرایط استاندارد هوا بدون در نظر گرفتن حرارت های مصنوعی مانند گرمای آسفالت، فشردگی جمعیت، وجود خودروها و دیگر عوامل است.

وی با اشاره به اینکه اگر این عوامل مصنوعی را در نظر بگیریم قطعا گرمای هوا چند درجه بیشتر از آن چیزی است که اعلام می شود، افزود: کارشناسان هواشناسی، استانداردها را بدون منظور کردن حرارت های مصنوعی در نظر دارند.

وی در مورد پارامترهای سنجش هواشناسی گفت

هواشناسی هم تجربی است هم علمی. حتی اساتید دانشگاه هم بدون تجربه و کار نمی‌توانند درست پیش‌بینی کنند. کشاورزهایی هم هستند که آسمان را می‌بینند و بر اساس تجربه می‌گویند شب باران می‌آید. این از روی حواس و تجربه است، علمی نیست.

ما داده‌های فشاری، دما، رطوبت و باد را می‌گیریم و آن‌ها را با توجه به الگوها، تجزیه و ترکیب کرده و با توجه به اقلیم منطقه، پیش‌بینی می‌کنیم

این کارشناس در پاسخ به این سوال که مردم می‌گویند دماسنج شما در تابستان تو سایه و زیر کولر است و هوا را خنک‌تر نشان می‌دهد و در زمستان، بالای بخاری است که دمای هوا را گرمتر می‌گویید!

گفت : من هم شنیده‌ام که می‌گویند دما را اعلام نمی‌کنید. چون سیاسی است. هواشناسی سیاسی نمی‌شود. نمی‌شود به خاطر این‌که گاز مصرف نشود، بگوییم هوا گرم است.

حتی وزارت نفت هم اطلاعات را از ما می‌گیرد، نمی‌توانیم اشتباه بگوییم. همین پاسخ را به امام جمعه دادم اما احتمالا قابل قبول نبود چون در خبری که به صدا و سیما ارسال شده بود صحبت من پخش نشد و فقط گلایه امام جمعه بود و این کار نه تنها هواشناسی را معرفی نمیکند بلکه به تخریب آن هم کمک میکند

به گفته وی؛ برای ساختن یک ایستگاه هواشناسی جهانی استاندارد نمی‌توان آن را داخل شهر را یا در کنار آسمان خراش و پارک بنا کرد. حتی به شعاع چند متری نباید هیچ ساختمان و آلوده‌کننده‌ای باشد.

وی افزود : دمایی که ما احساس می‌کنیم، با واقعیت فرق دارد. روزی که باد می‌وزد، فکر می‌کنیم سردتر است. این اشتباه است. چون آب پوستمان تبخیر می‌شود، فکر می‌کنیم هوا سردتر است. برعکس، روزهای پررطوبت، هوا گرم‌تر به نظر می‌رسد.

غفارزاده در پاسخ به این سوال که کدام بخش از هواشناسی جالبه، گفت :

برخلاف زندگی شهری که هواشناسی و اخبار آن برایشان فقط یک خبر تفریحی است، برای کشاورزها، مهم‌ترین بخش خبر، خبر هواشناسی است؛ به خصوص دیم کارها. آن‌ها به ما نیاز دارند و برآورده کردن این نیاز، لذت دارد.

به گفته غفارزاده, اشتباه در پیش‌بینی 24 ساعته، 5 درصد است،‌آن هم به خاطر ضعف علم دنیاست. این ضعف هم از گذشته‌ها بوده و اینک با پیشرفت تکنولوژی این اشتباهات صورن نمیگیرد.استادمان می‌گفت هواشناسی مثل پارچه سفید است که یک لک سیاه اشتباه در آن خیلی به چشم می‌آید.

بافقی‌ها در انتظار دمای ۴۸ درجه باشند

کارشناس اداره هواشناسی بافق از افزایش شدت گرما در این شهرستان در روزهای آینده خبر داد و افزود: با جنوبی شدن جریانات و افزایش دما، شاهد تداوم گرما تا پایان هفته آینده خواهیم بود و پیش بینی میشود شنبه دمای هوا ۴۷ درجه و یکشنبه با یک درجه افزایش به ۴۸ برسد و این وضعیت تا پایان هفته ماندگار خواهد بود

این کارشناس با بیان اینکه دمای واقعی در ایستگاه هواشناسی و در شرایط استاندارد جهانی تعیین و اندازگیری می‌شود، تصریح کرد: دمایی که از سوی مردم احساس می‌شود نسبت به دمای واقعی متفاوت است.

وی افزود: دمای احساسی که مردم آن را احساس می‌کنند بستگی به ورزش باد، رطوبت و تابش آفتاب دارد بنابراین وقتی مردم در محیط آزاد قرار می‌گیرند این شرایط غیراستاندارد بر روی دمای احساسی ان‌ها تاثیر می‌گذارد

گفتنی است ، یک ایستگاه همدیدی درمرکز ، یک ایستگاه اقلیم شناسی خودکار در سبزدشت و یک ایستگاه آلودگی سنجی در این شهرستان وجود دارد .

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها