مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در مراسم روز جهانی مقابله با بیابانزایی:

تولید حدود 400هزار گونه بیابانی در فارس با اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال

مصادف با 17 ژوئن و 27 خرداد ماه روز جهانی مقابله با بیابانزایی مراسمی با حضور مسئولان، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، اساتید برجسته و صاحبنظران قدر علم بیابان، کارشناسان، اصحاب رسانه و جمعی کثیری از دانشجویان و علاقه‌مندان در سالن رضوان آموزش و پرورش شهرستان لارستان ترتیب یافت.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر تولید حدود 400هزار گونه بیابانی در فارس با اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، حجت مرادی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در این مراسم با اشاره به نامگذاری شعار سال 1403 از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم و همچنین شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابانزایی در قالب اتحاد برای زمین، میراث طبیعی ما، آینده ما گفت: باید به نقش انکار ناپذیر مردم و بهره برداران عرصه های طبیعی و خصوصا جوامع محلی در مقابله با بیابان زایی پرداخت و در این راستا تلاش کرد.

وی افزود: استان فارس با مساحتی معادل 12 و 26 صدم میلیون هکتار، دارای سطحی معادل یک میلیون و 244 هزار 147 هکتار رخساره بیابانی، 944 هزار و 911 هکتار مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی و 378 و هزار و 631 هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی می باشد.

وی یادآور شد: مطالعات انجام شده بیانگر وجود 35 منطقه حساس به فرسایش بادی و 22 منطقه کانون بحرانی فرسایش بادی در این استان است.

مرادی با اشاره به اجرای عملیات اجرایی انجام گرفته در مناطق بیابانی استان خاطرنشان کرد: شهرستان‌های فراشبند، گراش، مهر، لارستان، لامرد، خنج، نیریز و زرین‌دشت از جمله مناطق بیابانی هستند که این اداره کل با اجرای طرح‌های مطالعاتی می‌تواند در کاهش روند بیابان‌زایی موثر باشد.

وی تصریح کرد: پروژه های اجرایی در بخش بیابان این استان از سال 1367 آغاز و تاکنون با روند رو به رشدی ادامه دارد.

وی گفت: در این راستا فعالیت های اجرایی مختلفی شامل بذرکاری (کپه کاری) ، تولید نهال و نهالکاری، احداث بادشکن زنده، آبیاری و مراقبت، حفاظت و قرق و احداث هلالی های آبگیر از محل اعتبارات ملی و استانی در حال انجام می باشد.

وی وسعت اراضی بیابانی در سطح کشور براساس مطالعات دفتر امور بیابان بر مبنای نقشه پوشش گیاهی را 5/32 میلیون هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: طبق بررسی های صورت گرفته مطالعات بیابانزدایی از سال 1373 آغاز و تا پایان سال 1402 در طول یک دوره 30 ساله تعداد 19 طرح مطالعاتی (15 طرح مدیریت مناطق بیابانی، 3 طرح مدیریت جنگل های دست کاشت و یک طرح کانون بحرانی فرسایش بادی) در 10 شهرستان با مساحت 754 هزار و 207 هکتار انجام گرفته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به اجرای عملیات اجرایی و مطالعاتی متعدد از سال 73 تا پایان اسفند ماه 1402 خاطرنشان کرد: این عملیات ها در سطح 42 هزار و 274 هکتار و شامل 7 هزار و 800 هکتار نهالکاری، 4 هزار و 450 هکتار کپه کاری، 14 هزار و 533 هکتار مدیریت هرزآب و 15 هزار و 491 هکتار حفاظت و قرق می باشد.

وی در ادامه افزود: علاوه بر انجام تعهدات و اقدامات انجام گرفته، در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال در سال 1402 قریب 400هزار گونه بیابانی تولید و جهت کاشت با مشارکت دستگاه های دولتی، بخش خصوصی و جوامع محلی توزیع شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در سال 1403 نیز برنامه ریزی لازم به منظور کاشت و تولید 347 هزار اصله نهال بیابانی در نهالستان های شهرستان های استان انجام گرفته است.

مرادی اظهار داشت: نوع گونه های کاشت شده شامل کنار، آکاسیا سالیسینا، مغیر، تاغ، گزشاهی، گرت، استبرق و کهورپاکستانی می باشد.

مدیر کل منابع طبیعی فارس در ادامه به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در روستای کرموستج لارستان اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح در این منطقه محروم را یکی از اقدامات موثر به منظور سرعت بخشیدن به عملیات بیابان زدائی و با استفاده از مشارکت مردم دراحیاء عرصه های بیابانی دانست.

احمد دلاور معاون فرماندار لارستان نیز در این مراسم با اشاره به چالش‌های موجود بیابان زایی و تغییرات اقلیمی در کشور گفت: ایران به لحاظ جغرافیایی و قرار گیری در کمربند گرم و خشک و همچنین کاهش میانگین بارندگی ها در سال‌های اخیر با چالش ریزگردها و آلودگی هوا مواجه شده‌ که یکی از دلایل اصلی آن افزایش بیابان‌زایی بوده است.

وی افزود: خوشبختانه ایران جز کشورهایی است که توانسته با اقدامات بیابانزدایی از جمله نهالکاری های گسترده در مقام نخست قرار گیرد و این در حالی است که کشورهای همسایه شرقی از جمله عراق کویت اردن و حتی عربستان هنوز نتوانسته اند اقدامات مناسبی برای مقابله با بیابانزایی انجام دهند.

وی با ابراز امیدواری از اجرا و تعمیم این طرح بزرگ در کل مناطق بیابانی استان گفت: با رویکرد مشارکتی در انجام این طرح شاهد نتایح مثبت در این زمینه هستیم.

بازدید از درختان و گونه های بیابانی در نهالستان منابع طبیعی شهرستان لارستان و تقدیر از مجریان و کارشناسان نمونه طرح های بیابانی استان پایان بخش مراسم امروز بود.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها