توسعه هوشمند گروه سرمایه گذاری معادن و فلزات ضامن تامین برق و خوراک های شرکت های زیرگروه

به گفته برخی از فعالان فولادی، حدود ۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی در دنیا بر دوش صنعت فولاد است؛ این درحالی است که در کشور ما این رقم ۵.۵ درصد می‌باشد که نشان از نقش تعیین‌کننده این صنعت در اقتصاد کشور دارد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر توسعه هوشمند گروه سرمایه گذاری معادن و فلزات ضامن تامین برق و خوراک های شرکت های زیرگروه

به کزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، به گفته برخی از فعالان فولادی، حدود ۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی در دنیا بر دوش صنعت فولاد است؛ این درحالی است که در کشور ما این رقم ۵.۵ درصد می‌باشد که نشان از نقش تعیین‌کننده این صنعت در اقتصاد کشور دارد. ظرفیت اسمی تولید فولاد کشور در سال گذشته به ۴۵ میلیون تن رسید، درحالی‌که تولید واقعی حدود ۳۱ میلیون تن بوده است؛ با وجود ظرفیت‌های خالی واحد‌های فولادسازی، در سال ۱۴۰۲ صادرات فولاد برای کشور ۷.۸ میلیارد دلار درآمد داشته است.

به اذعان کارشناسان و فعالان اقتصادی، صنعت فولاد شاید تنها صنعتی باشد که سند چشم‌انداز بیست‌ساله‌ای که ترسیم شده بود را با جدیت دنبال کرد تا بتواند افق ۵۵ میلیون تنی فولاد در سال ۱۴۰۴ را محقق کند، اما صنایع زیرساختی همگام با این صنعت رشد نکردند و در این مسیر همواره چالش‌هایی سرعت توسعه این صنعت را کاهش داده است. طی سال‌های گذشته، به ناچار فولادسازان خود اقدام به تامین زیرساخت‌ها کرده‌اند که به بارنشستن آن طی چندسال آینده می‌تواند بخشی از نگرانی‌های این صنعت، از جمله تامین آب و برق را کاهش دهد.

بر اساس آمار گزارش‌شده، مجوز ظرفیت تولید فولاد کشور، فعال و در حال احداث، به بیش از ۱۱۰ میلیون تن رسیده که تولید این میزان فولاد به بیش از ۳۰۰ میلیون تن سنگ آهن نیاز دارد؛ درحالی که ما در سال گذشته تنها ۹۵ میلیون تن سنگ آهن استخراج کرده‌ایم. با توجه به این که ذخایر سطحی در کشور ما در حال اتمام است و چالش‌هایی نیز در زمینه تامین منابع سخت‌افزاری و ماشین‌آلات روز دنیا وجود دارد، ممکن است در سال‌های پیش رو تامین آن سخت‌تر شود و در صورتی که اقدامات اکتشافی منسجمی صورت نگیرد، منابع سنگ آهن کشور تنها ۱۷ سال آینده پاسخگوی صنعت فولاد کشور خواهد بود.

در این میان موضوعی که بسیار حائز اهمیت است، توجه به توسعه متوازن و هوشمند صنعت فولاد است؛ به این معنا که به موازات احداث واحد‌های تولیدی در هر بخشی از زنجیره، ضمانت تامین زیرساخت‌ها و خوراک آن فراهم گردد. یکی از اقداماتی که با جدیت در گروه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات پیگیری شد، برنامه‌ریزی برای توسعه متوازن زنجیره فولاد بوده است؛ به گونه‌ای که طی سال‌های گذشته اصلی‌ترین اقدامات این شرکت توسعه فعالیت‌های اکتشافی و همچنین سرمایه‌گذاری گسترده در توسعه نیروگاه‌ها و تامین برق واحد‌های گروه بوده است.

پس از اقدامات اکتشافی گسترده و طی دو سال گذشته، ذخایر قطعی معادن تحت تملک شرکت صبانور، از شرکت‌های تابعه «ومعادن»، به بیش از ۲۷۰ میلیون تن رسیده است که تامین خوراک واحد‌های آهن اسفنجی این مجموعه را تضمین می‌کند.

در گروه «ومعادن» ظرفیت تولید ۴ میلیون تن آهن اسفنجی در دست احداث است که نیازمند حدود ۶ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن می‌باشد. در این راستا و با توجه به منابع اکتشاف‌شده، احداث ظرفیت تولید ۵ میلیون تن کنسانتره در منطقه گلالی و شهرک در دستور کار این مجموعه قرار گرفت که مجموع ظرفیت تولید کنسانتره هلدینگ «ومعادن» را به حدود ۶.۵ میلیون تن می‌رساند و پیش‌بینی می‌شود که تا سه سال آینده، همزمان با بهره‌برداری از واحد‌های آهن اسفنجی که هم‌اکنون در دست احداث هستند، تامین خوراک از این واحد‌های کنسانتره نیز آغاز شود.

در زمینه تولید برق، اخیراً با افتتاح فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان، متعلق به شرکت پویاانرژی، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ «ومعادن»، دو خط ۱۸۳ مگاواتی به شبکه برق کشور اضافه شد. در ادامه و در فاز سوم، احداث دو واحد بخار ۱۸۰ مگاواتی با سرمایه‌گذاری ۳۱۰ میلیون یورو، در دستور کار شرکت قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده احداث نیروگاه به اتمام برسد.

با اجرای فاز سوم این پروژه ظرفیت نهایی نیروگاه به ۱۱۰۰ مگاوات خواهد رسید که به معنای آن است که تامین برق گروه «ومعادن» نیز تضمین شده است؛ هرچند که در سال‌های گذشته نیز فعالیت نیروگاه شرکت پویاانرژی به میزان زیادی از قطعی برق شرکت‌های گروه جلوگیری کرده و تاسیس این نیروگاه در زمانی که مسئله تامین برق به بحران این صنعت تبدیل نشده بود، نشان از تصمیمات و برنامه‌ریزی هوشمندانه این شرکت دارد.

اشتراک گذاری :

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها