الزام در افزایش ظرفیت ساخت مسکن برای جامعه دانشگاهی

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت مسئله تأمین مسکن برای جامعه دانشگاهی، از ضرورت افزایش ظرفیت ساخت مسکن برای جامعه دانشگاهی خبر داد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر الزام در افزایش ظرفیت ساخت مسکن برای جامعه دانشگاهی

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، دکتر مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در برنامه اجرائی مسکن دانشگاهیان دانشگاه علامه‌طباطبائی و بزرگداشت تلاش‌های خالصانه رئیس‌جمهورِ شهید گفت: اگر تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر رئیس‌جمهوری فقید کشورمان نبود، به احتمال زیاد هیچ یک از این اتفاقات رخ نمی‌داد. زمین، پیش از این در کشور وجود داشت و مشکل مسکن نیز مسئله تازه‌ای نیست، تصمیم بر حل این مسئله نیز بوده است و تنها با پیگیری‌های مستمر شهید رئیسی است که پروژه‌های بزرگ مسکن کشور محقق شده‌اند.

وی ادامه داد: شهید رئیسی باور داشت که اگر قانون هم بر تامین مسکن تاکید نداشت، این ضرورت باید اجرایی می‌شد؛ چرا که اگر به دنبال جوانی جمعیت، توسعه اشتغال، کاهش بیکاری، کاهش تورم و بهبود بسیاری دیگر از شاخص‌های کلان اقتصادی باشیم، باید بخش مسکن را توسعه دهیم. شهید رئیسی به موضوع رشد مسکن اعتقادی جدی داشت و پیگیری‌ها را با عزم راسخ به انجام می‌رساند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بررسی آمارها و مشاهده‌های میدانی نشان از آن دارد که کشور به یک کارگاه بزرگ مسکن تبدیل شده است و اگر نرخ رشد تولید بخش مسکن از منفی 13.5 در سال 99 به مثبت 4.8 رسید، به این معنی است که حجم عملیات مسکن در کشور به صورت جدی رشد پیدا کرده است. این در حالی است که برآوردهای موجود نشان از آن دارد که رقم موجود در سال جاری نیز افزایش خواهد داشت.

وی در خصوص وضعیت مسکن دانشگاهیان نیز گفت: بخش مهمی از پیش‌نیازهای موجود در این حوزه را دانشگاه‌ها تامین کرده‌اند و بیش از هزار هکتار زمین از جامعه دانشگاهی تامین شده و بخشی نیز توسط دولت فراهم شده است. در حوزه مسکن دانشگاهی قرار بود ۶۰ هزار نفر از پرسنل و جامعه استادان دانشگاه‌ها خانه‌دار شوند. این فاز اول مسکن دانشگاهیان بود که باید این ظرفیت افزایش پیدا کند تا متقاضیان واجد شرایط هر چه زودتر مسکن خود را تحویل بگیرند.

دکتر بذرپاش در ادامه این مراسم گفت: تنها در این دوره حدود 100 هزار هکتار زمین در شهرها و روستاهای کشور، وارد مدار ساخت مسکن در پروژه نهضت ملی مسکن شده که عددی بسیار بزرگ است.

وی افزود: مسکن مهر که یکی از پروژه‌های بزرگ مسکنی در کشور بوده، تنها 8 هزار هکتار را در بر می‌گرفت، با این‌حال در دوره حاضر شاهد آنیم که ۱۰۰ هزار هکتار تاکنون وارد چرخه ساخت مسکن شده است و این رقم در آینده افزایش خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه معاونت مسکن، مطالعاتی انجام شد که چرا تعاونی‌های مسکن آن‌گونه که باید موفق باشند، نبوده‌اند و نتیجه‌ای که حاصل شد این بود که حدود 80 درصد تعاونی‌های مسکن با کامیابی همراه نبوده‌اند. این به معنای مدیریت نادرست همه تعاونی‌ها نیست، بلکه دشواری‌های موجود در بخش مسکن مانع از توفیق برخی فعالان این بخش می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: تامین زمین در این ابعاد، جمع‌آوری منابع و استفاده از تسهیلات، امر ساده‌ای نیست و نیاز به برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های بسیار جدی دارد.

دکتر بذرپاش تصریح کرد: در ابتدای دولت، حدود 240 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده از سال‌های گذشته داشتیم که از این تعداد نه آورده متقاضی وجود داشت و نه منابع خاصی برای آن در نظر گرفته شده بود. با این حال تا امروز حدود 140 هزار واحد آن تحویل مردم شده است. در این راستا حدود 35 همت از منابع مولدسازی هزینه شد و در نهایت نیز عدد قابل توجهی از مسکن‌های این طرح به مردم تحویل شد که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مولدسازی کشور بود.

وی در خصوص نهضت ملی مسکن نیز توضیح داد: عملیات آماده‌سازی 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکن ملی که 550 هزار واحد آن به مردم تحویل شده و افزوده نیز می‌شود، حجم عملیات بسیار بزرگی را در کشور فعال کرده است که به منابع عظیمی نیز نیاز دارد و با وجود کاستی‌های منابع، کار در این حوزه با تمام توان ادامه دارد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در پایان گفت: در راستای توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی و بهبود کیفیت زندگی مردم حدود نیمی از طرح نهضت ملی مسکن به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار اختصاص پیدا کرده که این مسئله تاکنون در کشور بی‌سابقه بوده است. همچنین در پایان این نشست، اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علامه‌طباطبائی از تلاش‌های وزیر راه و شهرسازی در راستای تامین مسکن برای جامعه دانشگاهی تقدیر کردند.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها