به گزارش خبرنگاران گروه زندگی و سرگرمی گزارش خبر، اگر چه محققان بر این باور هستند هر کودکی با استعداد ذاتی متولد میشود و خلاقیت او به مرور زمان تقویت میشود اما خلاقیت، بیشتر یک مهارت است تا یک استعداد ذاتی و این مهارتی است که والدین و معلمان میتوانند در کودکان و نوجوانان تقویت کنند و در شکوفایی آن نقش بسزایی داشته باشند. بدون شک مهارتآموزی و استعدادیابی یکی از اهداف دوره کودکی است که با ایجاد فرصتها و محیط غنی، این امکان میسر میشود.
پس باید به این موضوع توجه کنیم که مهارت و توانایی و میزان موفقیت کودکان در شکوفایی استعدادها، ارتباط مستقیمی با محیط زندگی آنها دارد. امامتاسفانه کودکان و نوجوانان در مناطق محروم با نوعی محرومیت و شکاف اجتماعی همراه هستند که باعث میشود محیط غنی را برای شکوفایی استعدادها نداشته باشند.
حیان قربان پور و جاوید قربانی ساکن روستای عربلالهگون از توابع مراوه تپه شهرستان کلاله، دو دانش آموز خلاق و بااستعدادی هستند که از وسایل دورریختنی و مواد قابل بازیافت، وسیله های کاربردی و قابل استفاده ساخته اند. حیان میگوید وقتی اولین وسیله را از ضایعات ساختم و دیدم درست کار میکند بسیار هیجان زده شدم و انگیزه ای پیدا کردم که به ساختن وسیله های دیگر مشغول شوم. این دانش آموز کلاس ششم از وسایل دور ریختنی، لباسشویی، چراغ مطالعه، پنکه و سشوار درست کرده است و آرزو دارد روزی جزو یکی از مخترعین مفید کشورمان باشد.
جاوید هم که سبزی خرد کنی، قهوه ساز و چند وسیله دیگر درست کرده، به قول مادرش از بچگی آچار و پیچ گوشتی دستش بود و بسیار با استعداد است و حالا تمام ارزویش این است وقتی بزرگ شد ربات بسازد. نوجوانانی که برای آینده شغلی خود تصویر روشنی دارند و مبتکر و خلاق هستند جزو سرمایه های این مرزو بوم محسوب میشوند و با توجه به اینکه برای انتخاب شغل آینده، باید رشته تحصیل متناسب با آن انتخاب کنند، باید بستری مناسب فراهم شود. همچنین سرمایه گذاری درجهت پرورش هرچه بیشتر خلاقیت و تقویت مهارت این نوجوانان مبتکر که در مناطق محروم گلستان زندگی میکنند نیاز به پشتیبان و اسپانسر دارد.
هدا و سنا محمدی دو دانشآموزان دیگر از روستای عرب لاله گون هستند که در کلاس پنجم دبستان شهید قربانی تحصیل میکنند. این دو نفر از دانشآموزان ممتاز و پرتلاش مدرسه هستند به خصوص این که استعداد داستاننویسی هدا و سنا که هر دو دختر عمو هستند، در کنار ایازی که یکی دیگر از نویسندگان دانشآموز مدرسه است، توسط معلم کلاس کشف و توسط گروه مشقسبز پیگیری شده است. تلاشهای انجام شده برای این سه دانشآموز موجب شده طی چند ماه گذشته هر سه نفر، با بهرهگیری از خاطرات و تخیلهای خود چند داستان کوتاه بنویسند که هر کدام در جای خود دارای ارزشهای معنوی و آموزشی همراه با آموزههای دینی هستند.
در کنار این آفرینشها، سنا علاوه بر خلق داستان، از استعداد بسیار بالای خود در زمینه نقاشی با آبرنگ و یا مدادرنگی هم سود برده و به تناسب هر داستان، نقاشیهای متعددی را هم خلق کرده است. البته هیچکدام از بچه ها برای آفرینشهای خود استاد و یا آموزگاری نداشتهاند و آنچه تا کنون از خود بروز دادهاند ذاتی است و دامنه تصورات زیبا و خلاق آنها را نشان میدهد. امروزه تاکید ما بر این است که دانش آموزان خلاق را کشف کنیم و برای آینده تربیت کنیم و این بحث در روستاها با همکاری و مشارکت معلمان، دهیاران، اولیا، و خیرین امکان پذیر است.
روستایی که بسیاری از دانش آموزانش به دلیل شرایط سخت، دست از تحصیل برمی دارند. آن هم دانش آموزانی که علیرغم معدل های خوب، به جهت کمبود امکانات منطقه و نداشتن توان مالی در پرداخت هزینه رفت و آمد و همچنین خطرات احتمالی در مسیر مدرسه شهر، از ادامه تحصیل منصرف میشوند. در پایان از تمام افرادی که در مسیر نیکوکاری و کمک رسانی قدم برمی دارند، میخواهم که خودشان از نزدیک، خلاقیت بچه های این روستا را ببینند و لذت گفتگو با بچه ها را درک کنند و در پرورش خلاقیت آنها مشارکت داشته باشند و یادمان باشد اهداف و رویاهای کودکی بخشی از آیندهی کودکان این مرزو بوم را میسازند پس کمک کنیم به رویاهایشان برسند.