توسعه پایانه‌داری جهت بهبود فعالیت‌های ریلی در کشور

محور اصلی فعالیت شرکت همراه (جاده، ریل، دریا،) احداث پایانه مکانیزه ریلی در غرب بندر شهید رجایی است که تکلیف اصلی ما توسعه پایانه‌های مکانیزه ریلی مرتبط با صنعت معدن و فلزات است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر توسعه پایانه‌داری جهت بهبود فعالیت‌های ریلی در کشور

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، محور اصلی فعالیت شرکت همراه (جاده، ریل، دریا،) احداث پایانه مکانیزه ریلی در غرب بندر شهید رجایی است که تکلیف اصلی ما توسعه پایانه‌های مکانیزه ریلی مرتبط با صنعت معدن و فلزات است.

اگر بتوانیم در کشور پایانه‌داری را توسعه‌دهیم خصوصاً در مراکزی که بار را دریافت می‌کنند، می‌توانیم یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های معدنی که فعالیت‌آنها حمل ونقل ریلی است را حل کنیم؛ بررسی‌ها نشان‌می‌دهد که امکان بهبود فعالیت ریلی در کشور وجود دارد و توسعه پایانه‌ها می‌تواند به این موضوع کمک کند.

محسن نادری، مدیرعامل شرکت همراه (جاده، ریل، دریا) گفت : شرکت هیمکو در راستای اینکه بتواند بار را از مراکز صدور بار مانند کارخانجاتی که تولیدکننده مواد فله معدنی و یا محصولات فولادی هستند، از واگن‌ها یا کامیون‌ها دریافت کرده و در بنادر تخلیه کند، برای احداث یک پایانه مکانیزه ریلی قراردادی با سازمان بنادر منعقد کرده‌است.

وی ادامه‌داد: این پروژه ۱۰ میلیون تنی در غرب بندر شهید رجایی به‌عنوان قطب اصلی فعالیت‌های فله معدنی در کشور می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات و راهنمای تولید و ساخت پایانه‌ها در آینده نزدیک کشور باشد.

مدیرعامل شرکت همراه گفت : گام اول در این پروژه، احداث بخش دو میلیون تنی برای ساماندهی حمل و نقل مواد فله معدنی و انبارهای سنتی در غرب بندر شهید رجایی است.

گام دوم به میزان ۵ میلیون تن تجهیزات و امکانات در سایت به‌صورت مکانیزه و با احداث یک واگن‌برگردان و تجهیزات مکانیزه ریلی و متریال هندلینگ را در آنجا خدمت رسانی کنیم و در گام سوم با احداث اسکله و توسعه کار تا ۱۰ میلیون تن مواد فله معدنی و ۲ میلیون تن گوگرد را پوشش می‌دهیم.

وی ادامه‌داد: علاوه بر این پایانه، ۳۰ دستگاه واگن خریداری کرده‌ایم که تمرینی است در حوزه فعالیت‌های لجستیک ریلی و حمل ونقل ریلی که بعد از احداث این پایانه به ۶۰۰ واگن ارتقا پیدا خواهد کرد.

نادری با اشاره به‌هم تراز بودن مسیر اقتصادی معدن با نفت در کشور گفت: یکی از چالش‌های اصلی شرکت‌های معدنی و فولادی حمل و نقل و لجستیک است که طبعاً برای مواد فله معدنی که مصرف کننده اصلی این موضوع هستند و تناژ بالا را جابه‌جا می‌کنند، حمل‌ونقل ریلی از حمل‌ونقل جاده‌ای مناسب‌تر است؛ اگر بتوان نیازهای مراکز صدور بار که پایانه‌های خوبی دارند و متصل به ریل کشور هستند را برطرف کنیم، ظرفیت‌های ریلی کشور تا چندبرابر قابل استفاده می‌شود و می‌توان در ۵ سال آینده شاهد تحولات جدی در صنعت حمل ونقل مواد فله معدنی و محصولات فولادی در کشور باشیم.

مدیر عامل هیمکو با تأکید به اینکه کشور ما تشابه زیادی با کشور برزیل در حوزه معدن دارد گفت: امروزه هزینه حمل‌ونقل جاده‌ای دو برابر ریلی تمام می‌شود بنابراین باید برنامه‌ریزی شود و دولت بخش ریل موجود را در قالب ROT و BOT به معدن‌داران واگذار کند در این صورت صنعت معدن و لجستیک به‌شدت فعال می‌شود.

نادری در پاسخ به این سؤال که جهت توسعه بخش معدن چه باید کرد، بیان‌کرد: اگر به‌دنبال پیشرفت در حوزه معدن هستیم سه گام اساسی را باید در سه مرحله کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت برداریم: در اولین گام، بایستی پایانه‌ها راه‌اندازی شود و پایانه‌های موجود در کوتاه‌مدت به بلوغ برسند و بتوانیم پایانه‌های بیشتری به سازمان‌های بندری و ریلی کشور اضافه کنیم تا از ظرفیت‌های موجود کشور بهره ببریم.

وی تصریح‌کرد: در میان مدت باید سیاستگزاری در زمینه حمل‌ونقل ریلی بر مبنای نیاز مصرف‌کننده اصلی طراحی و اجرا شود و در بلند مدت اگر در کشور به‌دنبال توسعه زیرساخت‌ها در تمام حوزه‌ها و اتمام پروژه‌های ناتمام هستیم باید موقعیت جدیدی مثل یک وزارت جدید به نام وزارتخانه ساخت تشکیل دهیم و تمام معاونت وزارتخانه‌ها که که برای ساخت‌وساز و اجرای پروژه‌ها هزینه می‌کنند و افرادی که از دولت بودجه دریافت می‌کنند را زیرمجموعه این وزارتخانه قرار دهیم تا بتوان چالش‌های اصلی را مدیریت و پروژه‌های مختلف را در اولویت‌بندی قرارداد .با این سه گام می‌توان به‌سرعت ظرف ۳ تا ۵ سال آینده شاهد پیشرفت و تحولات ویژه با امکانات موجود در کشور باشیم.

یادآور می‌شود شرکت هیمکو در صنعت پایانه‌داری، لجستیک و حمل‌ونقل ریلی فعالیت دارد و با محوریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (و معادن) و همچنین مشارکت سایر شرکت‌های بزرگ معدنی ایران همچون تجلی توسعه معادن و فلزات، شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، چادرملو و گهرزمین و شرکت سرمایه‌گذاری امید تاسیس شده و در حال فعالیت است.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها