آرمان ملی گزارش داد؛

در تغییرات بنیاد مستضعفان حسین دهقان روی خوشی به جبهه پایداری ها نشان نداد

پرویز فتاح از وضعیت بزرگنمایی ستاد اجرایی از لحاظ بودجه و بنگاه اقتصادی ناراضی است و بعضا با مقایسه آماری بین بودجه و عملکرد اقتصادی این ستاد با زیرمجموعه‌های دولت از رویه‌ای که ستاد را زیر ذره‌بین برده گلایه کرده است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر در تغییرات بنیاد مستضعفان حسین دهقان روی خوشی به جبهه پایداری ها نشان نداد

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، با گذشت کمتر از یک ماه از حضور پرویز فتاح در ستاد اجرایی فرمان امام و حسین دهقان در بنیاد مستضعفان، شنیده‌ها حاکی از تغییرات در بدنه این نهاد‌ها است.

تغییر مدیران و مشاوران با ورود یک مدیر جدید اتفاقی دور از ذهن و رویه‌ای غیرمعمول نیست، اما در مورد این دو نهاد باتوجه به حساسیت‌های پیرامون آن، طبیعتا مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد، به خصوص که تغییرات در جایگاه مدیریتی آن‌ها به صورت جابه‌جایی بوده یعنی پرویز فتاح از بنیاد مستضعفان به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) رفته و حسین دهقان در جای او در راس بنیاد مستضعفان قرار گرفته است.

«اعتماد» همچنین شنیده است که فتاح از وضعیت بزرگنمایی ستاد اجرایی از لحاظ بودجه و بنگاه اقتصادی ناراضی است و بعضا با مقایسه آماری بین بودجه و عملکرد اقتصادی این ستاد با زیرمجموعه‌های دولت از رویه‌ای که ستاد را زیر ذره‌بین برده گلایه کرده است. برای فتاح که تجربه مدیریت در وزارتخانه پرمشغله‌ای همچون وزارت نیرو را دارد، اقدامات ستاد از لحاظ بودجه‌ای و هزینه‌ای امری طبیعی است و از اینکه رویه رفتاری در این مجموعه منجر به در مرکز توجه قرار گرفتن این ستاد شده، گلایه‌مند است.

او معتقد است ستاد باید به دور از حاشیه‌های سیاسی و بزرگنمایی غیرواقعی به دستورکار و عملکرد خدمت‌رسانی خود بپردازد. آیا او در این رویه توفیق خواهد داشت؟ احتمال این مساله کم نیست، چرا که سابقه کار او حداقل در کمیته امداد امام خمینی (ره) نشان می‌دهد توانسته اعتماد عمومی را به این نهاد برخلاف رویه اسلافش جلب و جذب کند.

به باور برخی، مهم‌ترین ثمره حضور فتاح در این نهاد و در دوره مدیریتی خود «ترمیم اعتماد عمومی به کمیته امداد» بود. اگر چه در آن سال‌ها مردم به سبب نام این نهاد و اصل صدقه و باور به «صدقه دفع بلاست» و انسانی بودن کمک به نیازمندان به کمیته اعتماد زمینه‌ای داشتند، اما همواره این حاشیه نیز وجود داشت که امکان بهره‌برداری غیرمستقیم سیاسی از این کمیته وجود دارد و بسیاری یاری به نهاد‌های دیگر را ترجیح می‌دادند حال آنکه دوره مدیریتی فتاح سایه این حاشیه‌ها را کمرنگ کرد.

با این زمینه عملکردی، استراتژی او در این زمینه احتمالا برای ستاد اجرایی نیز دستاورد‌هایی را به همراه خواهد داشت.

کوچ نیرو‌های نزدیک به جبهه پایداری از بنیاد مستضعفان

حضور حسین دهقان در بنیاد مستضعفان نیز در جای خود قابل توجه و اخبار غیررسمی درباره حضور او در راس این مجموعه و تغییرات مدنظر‌ش حائز اهمیت است. حسین دهقان نیز در کار بی‌حاشیه صفت مشترکی با فتاح دارد. بسیاری باور دارند بخش مهمی از اقتدار دوران وزارت دفاع علی شمخانی مرهون معاونت او در این زمان بوده است. دهقان در دولت روحانی نیز وزارت دفاع را تحویل گرفت و بی‌حاشیه مدیریت کرد و تحویل داد.

براساس شنیده‌های «اعتماد» در زمان طرح مساله پیشنهاد حضور او در بنیاد مستضعفان، شرط تغییر نیرو‌ها در این بنیاد و کسب اجازه برای این امر در صورت حضور در این نهاد را قید کرده است. آنچه در روز‌های اخیر از بنیاد مستضعفان به گوش رسیده نیز موید اجرای همین رویه است به‌طوری که منابع آگاه به «اعتماد» گفته‌اند که در روز‌های اخیر جابه‌جایی‌های زیادی درباره نیرو‌های نزدیک به جبهه پایداری در این بنیاد رخ داده است و دهقان در این رابطه با اصول و ضوابط مورد تاکیدش کار را آغاز کرده و تغییر و خروج چهره‌های نزدیک به پایداری از این بنیاد در روز‌های اخیر، خبر غیررسمی، اما پرتکرار بنیاد مستضعفان تحت مدیریت دهقان بوده است.

از حسین دهقان در یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان یکی از مشاوران محمدباقر قالیباف یاد می‌شد و اخباری درخصوص انتصاب وی به عنوان رییس ستاد انتخاباتی قالیباف هم منتشر شد، اما هرگز به صورت رسمی تایید نشد. به دنبال پیروزی حسن روحانی در این انتخابات، در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، دولت یازدهم به مجلس پیشنهاد شد. درنهایت وی در تاریخ ۲۴ مرداد سال ۱۳۹۲ از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و در سمت وزیر دفاع مشغول به فعالیت شد. با پایان دولت یازدهم، حسین دهقان نیز از سمت وزارت دفاع کنار رفت و به عنوان مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی مشغول شد.

وقتی در سال ۱۴۰۰ برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی اعلام کاندیداتوری کرد، این خصوصیت‌ها را برای خود برشمرد: «خودم را یک عنصر کاملا ملی و انقلابی و فردی می‌دانم که آنچه تا به امروز برایم مهم بوده، دراختیار گذاشتن ظرفیت فکری، اجرایی و ذهنی خودم برای پیشبرد اهداف و منافع نظام و انقلاب بوده است.»

دهقان اگرچه هرگز در عرصه نهایی رقابت حاضر نشد، اما در همان زمان، در ارزیابی از فضای کشور در برهه انتخابات گفت: «باید از فضای سنتی حاکم بر اداره و تصمیم‌گیری‌مان فاصله جدی بگیریم و به فضایی جدید وارد شویم و نظام اداری سالم و کارآمدی را که در خدمت توسعه کشور باشد، فراهم کنیم.»

اینکه دهقان این‌گونه در روز‌های نخست خود در بنیاد مشغول جابه‌جایی است و وجهه سیاسی نیرو‌ها را در قیاس با تخصص، برتری نداده امر دور از ذهنی در مورد شخصیتی همچون دهقان نیست. او همواره به دور از تقسیم‌بندی‌های سیاسی راه تخصصی هر حوزه مسوولیت خود را پیگیری کرده است و خودش را برای هیچ جریانی سوخت نکرده و حالا هم با نزدیکان پایداری‌ها در بنیاد مستضعفان تعارفی که ندارد هیچ، تغییرات و جابه‌جایی‌ها نشان می‌دهد دل خوشی نیز از این جریان ندارد. برای ترسیم بهتر این روحیه بد نیست مروری داشته باشیم به پاسخ خبرساز او به سوال مجری معروف صداوسیما. وقتی در برنامه «حضور» صداوسیما حاضر شد و مجری برنامه درباره علت کناره‌گیری از کاندیداتوری انتخابات سوال کرد و دهقان بدون لحظه‌ای درنگ یا تعارف گفت: هیچ ربطی به شما ندارد!

منبع:آرمان ملی

::

مطالب مرتبط

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها