بازارگردان های که باعث اختلاط در بازارسرمایه می شوند؟

در هفته ای که گذشت اعلام شد که بازارگردان‌ها‌ در کلیه نمادهای معاملاتی‌ موضوع بازارگردانی خود، ملزم به ایفای تعهدات بازارگردانی در ورود سفارش فروش و انجام معامله در سمت فروش نبودند.

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر بازارگردان های که باعث اختلاط در بازارسرمایه می شوند؟

به گزارش خبرنگاران گروه بازارسرمایه گزارش خبر، این تصمیم از نگاه کارشناسان به عنوان یک گام مثبت ارزیابی شد که باید در آینده نیز تداوم یابد و تنها نباید منحصر به یک یا دو یا حتی یک‌هفته شود. با وجود این لغو این موضوع شوک نسبی به بورس دیروز وارد شد. اما وظایف کلی بازارگردانی در عرصه بازار سرمایه چیست و مستلزم چه اصلاحات یا تغییراتی است؟

در بازار سهام ایران اختلاط دو مفهوم بازارگردانی و بازارسازی سبب شده سهامداران عمده و بازارگردانان تحت فشار قرار ‌گیرند تا با مقررات دستورالعمل بازارگردانی، از قیمت سهم حمایت کرده و عملا بازارسازی کنند.

به گفته کارشناسان، یک بازارگردان حرفه‌ای هیچ ‌زمان نباید خود را اسیر قیمت‌های‌ محاسباتی کند. ارزشیابی سهام و محاسبه ارزش ذاتی و تصمیم‌گیری به خرید یا فروش سهام در قیمت‌های روز در مقایسه با قیمت‌های محاسباتی، در زمره مسوولیت‌های سبد‌گردانان و مشاوران سرمایه‌گذاری است. هرچند بهتر است که یک بازارگردان، تحلیل نسبی از ارزش ذاتی سهام مورد بازارگردانی داشته باشد، اما این موضوع به هیچ‌وجه یک شرط لازم نیست و چه‌بسا عدم ‌آگاهی وی از ارزش ذاتی شاید مفیدتر هم باشد.

به دفعات در بازار شاهد آن بوده‌ایم که اشخاص حرفه‌ای به ‌دلیل پافشاری بر ارزش ذاتی محاسباتی خود، از فرصت‌های خرید و فروش بازار جامانده‌ و متضرر شده‌اند.

بازارسازی یا بازارگردانی؟

در حال ‌حاضر اما به‌ دلیل اختلاط دو مفهوم بازارسازی و بازارگردانی شاهد آن هستیم که سهامداران عمده و بازارگردانان تحت ‌فشار قرار می‌گیرند تا با مقررات دستورالعمل بازارگردانی، از قیمت سهم حمایت کرده و عملا بازارسازی کنند.

علاوه‌بر آن، این روزها شاهد آن هستیم که مدیران شرکت‌ها نیز توسط مدیران بورسی تحت‌ فشار قرار می‌گیرند تا منابع مالی خود و شرکت‌های زیرمجموعه خود را صرف حمایت از قیمت‌ سهام کنند.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با کارشناسان بورسی به ابعاد مختلف ضرورت تغییرات قوانین مربوط به بازارگردانی پرداخته و جنبه‌های مختلف آن را بررسی کرده است.

شرایط بورس تغییر کرده‌است

پیام الیاس‌کردی‌ کارشناس بازار سرمایه در این رابطه می‌گوید: می‌خواهم این موضوع را با یک مثال توضیح بدهم. یک زمانی است که خانه‌ای به هر دلیلی در حال ریختن است و بعد ما تصمیم می‌گیریم برای اینکه سقف نریزد به صورت فوری وسط خانه یک ستون بزنیم‌ ولی بعد می‌گوییم باید دیوارها را ترمیم کنیم و ستون‌های جانبی نصب کنیم و دیگر نمی‌خواهیم در آینده آن ستون وسط باقی بماند. طبیعتا باید این ستون را برداریم و با ستون‌های جانبی خانه را نگه داریم.

او افزود: در سال ۹۹ بحث بازارگردانی را به خاطر شرایط خاص بازار‌ که قابلیت نقد‌شوندگی نداشته وارد بورس کردیم. ولی امروز دیگر نیازی به چنین کاری نداریم و بازار هم یک موجود زنده است و به همه شرایط موجود واکنش نشان می‌دهد. حالا ما چه اصراری داریم که این ستون وسط را حفظ کنیم؟

الیاس‌کردی تصریح کرد: کلا باید به سمتی برویم که این مساله را حذف کنیم، نه اینکه دنبال این باشیم که چگونه آن را اصلاح کنیم یا بعضی روزها باز کنیم و بعضی روزها ببندیم. باید یک بار برای همیشه آن را ببندیم.

بورس به کف رسیده‌است

این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر این خبر در مثبت شدن بازار روز یکشنبه گفت: مثبت شدن بازار یکشنبه هم مقداری بحث روانی بود و اینکه بازار ما روز شنبه شرایط جهنمی را پشت سر گذاشت و طبیعی بود که یکشنبه را بهتر شروع کند. معمولا بعد از یک روز جهنمی بازار منفی و سیاه شروع نمی‌کند. این را هم باید در نظر داشت که بازار ما الان در کف‌ترین قیمت خودش قرار دارد و واکنش‌های مثبت آن طبیعی است. به نظر می‌رسد بازار خودش را در خبرهای جنگ حل کرده است؛ اتفاقی که در بازار دلار هم حل شده و بازار سرمایه هم همین کار را کرده و بازار سرمایه ما دیگر واکنش خاصی نداشته است. اگر هم بخواهد واکنشی داشته باشد بیشتر از یک بیش واکنش خواهد بود که نمی‌تواند طبیعی و منطقی باشد.

قانون عملکرد بازارگردان‌ها باید تغییر کند

مریم محبی‌ کارشناس ارشد بازار سرمایه نیز در همین باره اظهار کرد: اینکه بازارگردان‌ها در بازار نقش دارند و نتوانستند آن نقش حمایتی خود را در قیمت سهم‌ها اجرایی کنند حرف درستی است. همچنین در اینکه بازارگردان‌ها بیشتر به سمت بحث‌های سوداگرایانه و منافع درآمدی خود توجه کرده‌اند شکی نیست. بنابراین به نظر می‌رسد قانون عملکرد بازارگردان‌ها به اضافه موارد مربوط به نظارت‌شان که الان بالغ بر سه سال است که به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم، باید تغییر کند و در حال حاضر به نظر می‌رسد که باید به صورت جدی‌تر پیگیری و مطالبه شود.

منبع:جهان صنعت

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها