معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

نقش رسانه در آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در سواد سلامت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت داشتن زندگی سالم تر با داشتن سواد سلامت، از نقش پررنگ رسانه های ارتباطی در ارتقای سواد سلامت خبر داد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر نقش رسانه در آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در سواد سلامت

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، دکتر «عباس رضاییان زاده» گفت: در حال حاضر، سالمند شدن جمعیت، یک واقعیت جهانی است و جمعیت افراد مسن به طور قابل توجهی در حال افزایش است و به همین منظور حفظ و ارتقای سلامت آنها در تمامی ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی در اولویت است.

او با بیان این موضوع که رسانه می تواند به عنوان یک ابزار مهم برای آگاهی رسانی به سالمندان و ارتقای سواد سلامت سالمندان نقش خود را ایفا کند، گفت: سازمان بهداشت جهانی، به تازگی در گزارشی سواد سلامت را به عنوان یکـی از بزرگ ترین تعیین کننده هـای سلامت معرفی کرده اسـت.

دکتر رضائیان زاده افزود: ایـن سازمان همچنین در کنفرانس جهـانی ارتقـای سـلامت در مکزیــک، ســواد ســلامت را بــه عنوان مهــارت هــای شناختی و اجتماعی معرفی کرد که تعیین کننده انگیزه و قابلیــت افــراد بــرای دســتیابی، درک و بــه کــارگیری اطلاعات است، به گونه ای که منجر به حفـظ و ارتقـای سلامت آنها می شود.

این مقام مسوول در دانشگاه بیان کرد: زندگی سالم ‌تر با در اختیار داشتن سواد سلامت، به افزایش امید به زندگی و ارتقای کیفیت زندگی منجر می ‌شود، به این معنی که با حفظ بیشتر سلامتی بر اساس اطلاعات درست، می ‌توان از امکانات بیشتری در زمان طولانی ‌تر بهره برد و کیفیت بالاتری از زندگی را تجربه کرد.

او ضمن بیان این موضوع که مسوولیت سواد سلامت بر عهده ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و سایر افراد است، گفت: به نظر می ‌رسد با توجه به اهمیت موضوع سواد سلامت، متولیان سلامت باید برنامه ‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای این مهم طراحی کنند و با یاری رسانه‌ ها در مسیر افزایش سطح سواد سلامت مردم بکوشند.

او ادامه داد: نقش رسانه های ارتباطی در ارتقای سواد سلامت بسیار حائز اهمیت است و در اشکال مختلف می توانند ابزاری قدرتمند برای افزایش سواد سلامت باشند و به متولیان سلامت جامعه کمک کنند تا اطلاعات سلامتی را به گونه ای که بیماران و عموم مردم آن را درک کنند، به مردم انتقال دهند.

دکتر رضائیان زاده اظهار کرد: علی رغم اینکه رسانه یکی از بخش های مهم در زمینه سلامت و سواد سلامت است، اما در دنیای کنونی با پدیده ای به نام انفودمیک (Infodemic) مواجهیم که ترکیبی از واژه های «اطلاعات» و «اپیدمی» است که به طور معمول به گسترش سریع و گسترده اطلاعات دقیق و نادرست در مورد چیزی مانند بیماری اشاره دارد.

معاون بهداشت دانشگاه گفت: اطلاعات غلط یا نادرست می تواند برای سلامتی افراد مضر باشد، دستاوردهای ارزشمند سلامتی را تهدید کند و منجر به رعایت ضعیف اقدامات بهداشت عمومی شود و به عنوان مثال توانایی کشورها برای متوقف کردن همه گیری را به خطر می اندازد.

او ادامه داد: با افزایش سواد سلامت، افراد به حقوق خود واقف می شوند و در پی کمال و آرمان گرایی، سبب می شود تا تمامی افراد جامعه حس مشارکت پذیری داشته باشند و خود را جزئی از بازوی نظارتی بدانند و باعث شود جامعه به صورت غیرقابل باوری به سمت رشد و تعالی میل کند.

دکتر رضائیان زاده تاکید کرد: در این مورد رسانه ها می توانند، صدای مردم در مطالبه گری های مرتبط با سلامت باشند و نقش خود را در ارتقای سلامت جامعه ایفا کنند.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها