به گزارش خبرنگران گروه جامعه گزارش خبر، به مناسبت ایام شهادت شهید آیتالله بهشتی و شهدای ۷۲ تن اولین همایش بینالمللی شهدای ترور انقلاب اسلامی، «از بهشتی تا آرمان» بعدازظهر امروز سه شنبه ۶ تیر ماه ۱۴۰۲ با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مدیرکل خانه ایثارگران استان تهران و جمعی از خانوادههای شهدای ترور انقلاب اسلامی، و جمعی از نخبگان در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.
از روزی بترسید که دیگر ما را ترور نکنند
حسن رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ترور گفت: از ابتدا مذهب، آرمان و رهبران شهید بهشتی هدف ترور بود. تنها مذهبی که تمام رهبرانش ترور شدند، مذهب شیعه است. تمام ائمه اطهار ترور شدند. ترور شهدا وحشیترین نوع ترور بود. هدف ترور ارعاب و وحشتافکنی است. ترور یعنی بهگونهای خشن و وحشی رفتار کرد، که مردم بترسند و بگویند این راه را نرویم.
رحیمپور ازغدی ادامه داد: کشتن بیگناهان و مظلومان ترور واقعی بود، هست و خواهد بود. دفاع مجاهدانه و وفادارانه از حق و مظلوم در برابر ستم ولو با عملیات مسلحانه باشد، ضد ترور است. مجاهدان، مبارزان، چریکها، عدالتخواهان و انقلابیونی که در تاریخ با استعمار و استبداد درافتادند، ضد ترور عمل کردند؛ حتی اگر با اسلحه مقابل اسلحه عمل کردند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هدف عملیاتهای انقلابی ارعاب ظالمان است، افزود:، اما هدف از کشتارهای تروریستی ترساندن مردم است. قرآن میفرماید جلوی ظالمان مسلحی که زبان منطق و قانون سرشان نمیشوند و با خشونت و مسلحانه عمل میکنند، با خشونت و قدرت بایستید و ترس را در آنها ایجاد کنید.
به گفته وی، اگر ظالم خون مظلوم را ریخت، خودش هم امنیت نخواهد داشت. چون بعضیها خطاب به انقلابیون میگویند شما هم قبل از انقلاب مقامات رژیم پهلوی، افسران امریکایی و صهیونیستها را ترور میکردید. چطور ترور قبل انقلاب خوب است، اما ترور بعد از انقلاب بد میشود؟ جواب این است که جنگیدن بستگی به هدف آن دارد. جنگ در عین کثیفترین زیباترین عمل انسانی است. اگر با ظالم به شیوه عادلانه جنگید، مقدس است. البته قبل از انقلاب ترورهای نامشروع از سوی بعضی از گروهکها بود.
رحیمپور ازغدی با بیان امام هم هیچوقت ضد جهاد مسلحانه نبود، بیان کرد:، اما امام معتقد بود که این روش نمیتواند اصلاحات را ایجاد کند. ایشان بر این باور بود که باید مردم را بیدار کرد، تا به خیابانها بیایند. وقتی مردم دانستند باید توپ، تانک و ترور عقبنشینی نمیکنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره عملیاتهای ترور گفت: تا وقتی که ما را ترور میکنند، یعنی در مسیر هستیم. از روزی بترسید، که دیگر کسی را ترور نکنند؛ چراکه آن زمان بر طبق میل دشمن حرکت میکنیم و لازم به ترور ما نیست.
حزب در افکار آیتالله بهشتی تلاش برای کسب قدرت نبود
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عرض تسلیت سالروز ترور شهدای ۷۲ تن و شهید بهشتی درباره سوءقصد منافقین به جان رهبر معظم انقلاب گفت: بابت سلامتی رهبر عزیز انقلاب اسلامی آیتالله خامنهای خداراشاکرم. ایشان در چنین روزی در ۶ تیر ۱۳۶۰ در مسجد ابوذر تهران مورد سوء قصد قرار گرفتند. رهبر انقلاب اسلامی اولین حواریون امام خمینی (ره) بود، که از سوی منافقین سیاه دل مورد حمله قرار گرفت.
اسماعیلی ادامه داد: یعنی بعد از ۳۰ خرداد بود که گروهک منافقین اعلام جنگ مسلحانه کرد، این سوءقصد اولین ترور با هدف حذف رهبر انقلاب بود. حادثه هفتم تیر دومین عملیات ترور بود. آیتالله شهید بهشتی چند ویژگی مهم داشت، که به دلیل اصرار بر آن ویژگیها سهم مهمی در معماری نظام اسلامی و ادامه نهضت جمهوری اسلامی داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از مهمترین ویژگی شهید بهشتی تلاش برای تربیت نیروی انسانی برای پیشی گرفتن نهضت امام خمینی (ره) بود، افزود: ایشان در هر مقطعی این نقش را پررنگ کردند. شهید بهشتی در دهه ۴۰ به همراه آیتالله جنتی، آیتالله مصباح یزدی، شهید قدوسی مدرسه حقانی را با شیوه جدید مدیریت کردند. بخش عمدهای از نیروهای قضایی، امنیتی، اطلاعاتی جمهوری اسلامی و کارگزاران مهم انقلاب اسلامی محصول کار مدبرانه شهید بهشتی بود، که سالهای پیش از انقلاب شروع کرده بودند.
به گفته وی، اگر انقلاب اسلامی پیروز شد و توانست براساس شریعت اسلامی نهادهای خود را تاسیس کند، به دلیل کار ساختارمندانهای بود که آیتالله بهشتی از دهه ۳۰ و ۴۰ شروع کرده بود. ایشان بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حزب سیاسی منسجم در سراسر کشور تاسیس کرد. حزب جمهوری اسلامی تنها پس از چند روز از پیروزی انقلاب اسلامی موجودیت یافت. آیتالله بهشتی در این مسیر شبکه گسترده همافزا از نیروی انقلابی با سلایق مختلف تشکیل داد.
اسماعیلی با بیان اینکه از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی اختلافات سیاسی کم نبود، بیان کرد: گروههای مختلف با انگیزههای گوناگون زیر پرچم امام خمینی (ره) جمع شده بودند. دکتر بهشتی نیروهای انقلاب را منسجم کرد. هنوز جزوات آموزشی ایشان برای تربیت نیروی انسانی کارآمد است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره معنای حزب در اندیشه شهید بهشتی گفت: حزب در افکار آیتالله بهشتی تلاش برای کسب قدرت نبود. تلاش برای گسترش اخلاق و حاکمیت دین بود. ایشان حزب را با این هدف تشکیل ندادند، که همفکرانشان قدرت سیاسی را قبضه کنند.
به گفته وی، بهشتی مظلوم و مدبر از سالهای قبل از انقلاب تربیت نیروی انسانی را آغاز کرده بود. بعد از انقلاب در حین سختترین بحرانها بنایش را بر اولویت آموزش و تربیت گذاشته بود. این مسئولیت امروز مدیران فرهنگی و مسئولین جمهوری اسلامی است، که در این مقیاس کار فرهنگی را انجام دهند.
در ادامه سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ممانعت دشمنان از حرکتهای انقلابی گفت: قرآن در طول تاریخ با صراحت میفرماید که هر زمان حرکت الهی و حق شروع شده، شیاطین در برابر آن ساکت نبودند. اگر حرکت همراه با هدف و آرمان باشد، تمام تلاش شیاطین ممانعت برای رسیدن به آرمانها است. در این چهل و چهار سال ممانعت دشمن برای هدف انقلاب اسلامی نهتنها به باور مردم تبدیل شده، بلکه تجربه هم شده است.
جلیلی ادامه داد: دشمن در این چهل و چهار سال هرکاری که میتوانسته برای مقابله با انقلاب بکار گیرد، انجام داده است. بهنظرم ۳ سال اول انقلاب از مقاطع حساس به شمار میرود. از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ که انقلاب پیروز شد، تا ۳ سال بعد از آن حرکت سنگینی انجام شد. از فردای انقلاب اسلامی جنگ تمام عیار ترکیبی از جهت سختافزاری و نرمافزاری علیه انقلاب شروع شد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از حرکتهای آشوبگرانه و سخت گرفته شده، تا مباحث فکری و نظری علیه انقلاب شروع شد. خب ملت ما از انقلاب مشروطه و نهضت ملی شدن نفت تجربهای داشت. حرکتهایی که شروع شده بود، ولی شیاطین مانع آن شدند و خیلی وقتها هم موفق شده بودند.
به گفته وی، از همان ابتدای روزهای انقلاب دشمن با به راهانداختن مباحث قومیتی تا توطئه برای کودتا و جنگ مانع حرکتهای انقلاب میشد. در آن زمان همزمان با آن اتفاقات حرکتهای سنگین نرم شروع شد. همچنین، احزاب گوناگون رویش قارچگونه داشتند، که از مارکسیست تا لیبرالیسم را دربر میگرفت. آنها با حرکتهای تحریف شده به دنبال دستیابی هدف خود بودند، تا انقلاب به نفع آنها تغییر کند. همانطور که در مشروطه شاهد بودیم؛ آنها با تلطیف اندیشهها مفاهیم بدلی ارائه میدادند.