از تفکیک وزارتخانه تا معرفی دو وزیر!

روز های گذشته دو فوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس مطرح و با ۱۴۳ رای به تصویب رسید و برای بررسی به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد‌.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر از تفکیک وزارتخانه تا معرفی دو وزیر!

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در هفته اول خردادماه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد. این لایحه پس از آن به مجلس ارسال شد که جدیت نمایندگان برای استیضاح وزیر صمت افزایش پیدا کرده بود و دولت قصد داشت با ارسال دو لایحه فوریت‌‌دار تشکیل وزارت بازرگانی و واردات خودروی کارکرده، وزیر را از استیضاح نجات دهد.

اما با توجه به اینکه روز یکشنبه وزیر صمت استیضاح شد و در حال حاضر این وزارتخانه با سرپرست اداره می‌شود؛ در صورت تصویب نهایی این لایحه و دو نیم شدن وزارت صمت، دولت باید دو وزیر را به مجلس معرفی کند.

وزارت بازرگانی داخلی تشکیل می‌شود؟

ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تصویب فوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به «دنیای اقتصاد»، گفت: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس در کمیسیون اجتماعی سه روز وقت داریم تا لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را بررسی کنیم.

در نهایت بعد از برگزاری جلسات با دولت و کارشناسان جمع‌‌بندی را به صحن علنی مجلس ارجاع می‌دهیم تا در دستور کار قرار گیرد. او ادامه داد: هفته آینده کار کمیسیون اجتماعی در خصوص لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به اتمام می‌‌رسد و چون پس از آن مجلس یک هفته تعطیل است، این لایحه در هفته اول خردادماه در صحن مجلس بررسی خواهد شد.

بعد از آن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به شورای نگهبان ارسال می‌شود و پس از اعمال نظر شورای نگهبان دولت باید سازوکارهای تفکیک دو وزارتخانه را انجام دهد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که با توجه به وضعیت بازار در نخستین فرصت وزارت بازرگانی شکل بگیرد تا تاثیر مثبتی در تنظیم بازار، نظارت بر قیمت‌‌ها و کالاهای اساسی داشته باشد.

اسماعیلی در خصوص اینکه وزارت بازرگانی تشکیل می‌شود یا وزارت بازرگانی داخلی، گفت: احتمالا در کمیسیون اجتماعی در صورت موافقت نمایندگان وزارت بازرگانی را به وزارت بازرگانی داخلی تغییر بدهیم.

اما در حال حاضر دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را آورده نه وزارت بازرگانی داخلی را. او تصریح کرد: در صورت تشکیل وزارت بازرگانی و دو نیم شدن وزارت صمت، دولت باید دو وزیر معرفی کند.

در همین خصوص سمیه محمودی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: زمانی‌که وزارت صمت به دو وزارتخانه تبدیل شود رئیس‌‌جمهور باید دو وزیر معرفی کند.

در دولت آقای روحانی در مجلس دهم تشکیل وزارت بازرگانی مطرح شد، اما به نتیجه نرسید. از ابتدا هم ادغام وزارت بازرگانی و وزارت صنایع و معادن غلط بود. او با انتقاد از دولت، ادامه داد: در شرایط فعلی که در بحران هستیم، وزیر جهاد کشاورزی نداریم.

بنابراین لازم است که دولت برای معرفی وزرا سرعت عمل داشته باشد، اما متاسفانه این سرعت عمل را در دولت نمی‌‌بینیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: به صورت غیر‌رسمی شنیده‌‌ایم که سرپرستان کنونی وزارت جهادکشاورزی و آموزش‌وپرورش را می‌خواهند به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کنند. اما در خصوص وزیر پیشنهادی وزارت صمت شنیده‌ها بسیار است و قطعیتی وجود ندارد. اما دولت بهتر است به دنبال افراد بزرگ بگردد.

آرش زره‌تن لهونی، عضو کمیسیون برنامه مجلس نیز گفت: با توجه به تصویب دو فوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی و اینکه این لایحه تا خردادماه نهایی می‌شود، به نظر می‌رسد پیش از پایان دوره سرپرستی سرپرست کنونی وزارت صمت دولت باید دو وزیر را برای وزارت بازرگانی و وزارت صنایع و معادن به مجلس معرفی کند.

تنظیم بازار با وزارت بازرگانی ممکن است؟

روح‌‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تشکیل وزارت بازرگانی گفت: تشکیل وزارت بازرگانی اقدام غلطی است که در دولت قبل نیز تلاش شد تا این وزارتخانه تشکیل شود، اما مجلس مخالفت کرد و از طریق سران به دنبال این موضوع بودند.

دولت سیزدهم نیز این خطا را تکرار کرد و مجلس هم به دلیل تعارفات و عزل وزیر صمت کوتاه آمد و به این لایحه رای داد. او ادامه داد: در تاریخ ایران تجربه تفکیک و ادغام در حوزه صنعت و تجارت را حدود ۷ بار تکرار کردیم و امروز بار دیگر می‌خواهیم آن تجربه را تکرار کنیم.

تنظیم بازار با تشکیل وزارت جدید رخ نمی‌دهد. ریشه‌های تنظیم بازار، ارز است و امروز بازار لطمات جدیدی از این حوزه می‌‌بیند.

ما در کشور کمبود تولید نداریم و ظرفیت تولید ما فراهم است. اما با تشکیل وزارت بازرگانی، این وزارتخانه تنها ابزاری که در دستش می‌‌ماند، واردات است و تنظیم بازار را از راه واردات انجام می‌دهد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تاثیر تشکیل وزارت بازرگانی اشاره و تاکید کرد: با تشکیل وزارت بازرگانی اختلافات میان وزرای اقتصادی تشدید می‌شود و قبلا هم به همین شکل بود.

بازرگانی می‌گوید برای تنظیم بازار باید واردات انجام بدهد و نباید منتظر تولید باشد و در این شرایط سیاست تولیدگرایی که رویکرد نظام بوده لطمه جدی می‌‌بیند و تولید به حاشیه می‌‌رود.

ایزدخواه خاطرنشان کرد: زنجیره تولید از نهاده، مواد اولیه، بازار، فروش و صادرات در یک زنجیره است و این زنجیره را نمی‌توان دو تکه کرد. بنابراین باید مدیریت آن واحد باشد و این موضوع منطق تجربی دارد و در بسیاری از کشورها انجام شده است.

او اظهار کرد: با تصویب لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، به لحاظ اجرایی تا پایان سال درگیر تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت خواهیم بود.

باید مدیران، پرسنل، دفاتر، تجهیزات و... در تهران و استان‌ها تفکیک شود و این کار زمان‌بری است. تا پایان سال هر سوالی مجلس بپرسد که تولید و بازار چه شد خواهند گفت ما درگیر تفکیک هستیم.

همچنین حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر لزوم تشکیل وزارت بازرگانی گفت: در حوزه بازرگانی ما چالش‌‌های اساسی در کشور داریم و هنوز تجار و بازرگانان بلا‌تکلیف هستند و متولی برای این قشر از جامعه وجود ندارد.

علاوه بر این در حال حاضر وزارتخانه‌‌ای وجود ندارد که تراز واردات و صادرات کشور را تنظیم کند. او با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی برای تنظیم بازار ضروری است، ادامه داد: وزارت بازرگانی می‌تواند نقش موثری در تنظیم بازار داشته باشد و چالش‌‌های تجار و بازرگانان را رفع کند.

منبع:دنیای اقتصاد

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری گفتگوی خبری صنایع معدنی

گفتگوی خبری صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها