به گزارش خبرنگاران گروه بورس، بانک و بیمه گزارش خبر، با انقلاب در عرصه اطلاعات و ارتباطات، اینترنت در عصر حاضر بیشترین تغییر و تحولات را در سبک زندگی مردم ایجاد کرده؛ به طوری که نبود آن اختلالات فراوانی را در زندگی روزمره ایجاد میکند.
با توجه به اهمیت این موضوع، اپراتورهای ارتباطی بیش از هر زمانی در تلاش جهت توسعه و بسط ظرفیتهای اینترنت هستند تا ضمن پاسخگویی به نیاز مشترکان، بر دامنه سود کسبوکار خود بیفزایند.
شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) جزو پیشگامان صنعت ارتباطات و مخابرات محسوب میشود و آمارها نشان میدهد که تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ بیش از ۳۱ میلیون سیمکارت دائمیواگذار شده که از این میزان، ۲۷ میلیون سیمکارت فعال بوده و سهم همراه اول ۲۱ میلیون سیمکارت است. به عبارتی، همراه اول بالغ بر ۷۸ درصد از بازار سیمکارت دائمیرا در اختیار خود گرفته است.
نکته جالب توجه دیگر این است که تنها ۳.۸ درصد از سیمکارتهای دائمیواگذار شده از سوی همراه اول، غیر فعال است و به نوعی این شرکت پرچمدار میزان فعالسازی خطوط در بین اپراتورها است.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ایرانسل حدود ۳ میلیون سیمکارت دائمیغیرفعال دارد که ۳۰.۵ درصد از کل سیمکارتهای دائمیواگذار شده، است.
در میان سه اپراتور مطرح کشور، همراه اول با عملکرد قابل قبول ۹۶.۲ درصدی در واگذاری خطوط دائمیخود، بهترین آمار را از خود برجای گذاشته و پس از این شرکت، ایرانسل با عملکرد ۶۹.۵ درصد و رایتل با ۶۶.۹ درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.
نسبت فعالسازی سیمکارتهای اعتباری در همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب ۶۴.۴ درصد، ۶۴.۷ درصد و ۶۱.۷ درصد، بوده است.
با وجود این که هزینه خرید سیمکارتهای دائمیبیشتر از خطوط اعتباری است اما؛ اعداد و ارقام حاکی از محبوبیت بیشتر خطوط دائمی به ویژه همراه اول به دلایلی همچون ارزانتر بودن تعرفه ارتباطی سیمکارتهای دائمی، شهرت دائمیها، ماهیت پسپرداخت و پیشپرداخت بودن، است. اپراتورها با ارائه مزایایی مانند اینترنت رایگان، بستههای تشویقی، مکالمات و پیامکهای رایگان، ارسال رایگان سیمکارت بازار سیمکارتهای دائمی را داغ نگه داشتهاند.
با توجه به نرخ سرمایهگذاری اپراتورها و گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد کل مشترکان اینترنت پهنباند سیار در کشور به بیش از ۹۷ میلیون رسیده است که بیشترین ضریب نفوذ به ترتیب متعلق به استانهای البرز، تهران، خراسان شمالی، قم و قزوین است.
بر اساس این گزارش، همراه اول تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱، با زیر بار بردن بیش از ۱۸ هزار سایت G4 توانسته ۸۱ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش خدمات خود قرار دهد و همچنین با بهرهبرداری بیش از ۲۰ هزار سایت G3، بالغ بر ۸۵ درصد جمعیت کشور را نیز با این نسل از فناوری تحت پوشش خدمات ارتباطی درآورده است.
بیشترین پوشش جمعیتی اپراتور اول تلفن همراه کشور در حوزه G4 مربوط به استانهای تهران با ضریب نفوذ ۹۹ درصد، البرز با ۹۸ درصد و قم با ۹۷ درصد است. همچنین در تکنولوژی G3، بیشترین ضریب نفوذ همراه اول در استانهای تهران و البرز با ۹۹ درصد و قم با ۹۸ درصد است.
بنابراین، با بررسی و تحلیل این آمار میتوان چنین نتیجه گرفت که همراه اول بیشترین امکانات خود جهت توسعه اینترنت را در استانهایی قرار داده که ضریب نفوذ آنها جزو ۵ استان اول بوده است. طبق آمارها، استانهای تهران، البرز، خراسان شمالی، قزوین و قم بیشترین ضریب نفوذ پهن باند سیار را به خود اختصاص دادهاند که از بین آنها، استانهای تهران، البرز و قم از طرف اپراتورها مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.
این نوع سرمایهگذاری نه تنها موجب خدماتدهی بهتر در استانهای پر اشتراک شده بلکه سود این اپراتورها را بیش از پیش رشد داده است.
لازم به ذکر است که با توجه به آمارهای منتشر شده، عملکرد همراه اول در بین استانهایی که مشترک بیشتری دارند نیز از اپراتور ایرانسل بهتر عمل کرده و نیزان پوششدهی بسیار بالاتری را در اختیار مشترکان قرار داده است.
بنابراین میتوان گفت که همراه اول در تکنولوژی نسل چهارم، با پوشش ۸۱ درصدی جمعیت نسبت به پوشش ۶۱ درصدی ایرانسل عملکرد بهتری را رقم زده است. این اختلاف در پوشش جمعیتی تکنولوژی نسل سوم نیز به چشم میخورد؛ همراه اول در این تکنولوژی ۸۵ درصد و ایرانسل ۸۳ درصد جمعیت را پوشش داده است.
به این ترتیب، میتوان چنین نتیجهگیری کرد که خرید سهام همراه اول در بازار سرمایه ریسک پایینی دارد و سهامدارانی که نگاه بلندمدت به بازار دارند، همواره «همراه اول» را جزو گزینههای خود قرار میدهند و به عنوان یک سرمایهگذاری مطمئن به آن نگاه میکنند.