یادداشتی از علیرضا شهسواری فرد؛

قصیده هایی برای گاوهای سفید

فیلمی که قانون قصاص را نقض نمیکند اما منکرِ باگ های قوانین و خطاهای اِنسانی هم نمیشود.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر قصیده هایی برای گاوهای سفید

به گزارش خبر، علیرضا شهسواری فرد در یادداشت ارسالی با موضوع "قصیده هایی برای گاوهای سفید" به پایگاه خبری گزارش خبر آورده است؛

در این یادداشت سعی بر آن دارم تا فیلم قصیده گاو سفید را از چهار جهتِ فیلمنامه، اقتباسی بودن یا نبودن، کارگردانی و نماد شناسی مختصرا موردِ بررسی قرار دهم .

۱) فیلمنامه

چه میشود اگر چندقاضی به اشتباه حکم قصاص(اعدام) یک مرد را صادر کنند؟

داستان حول محور زنی میچرخد که قربانی دوم و دختر بچه ناشنوایی که قربانیِ سوم این خطای مرگبارِ انسانی است.

حادثه محرک فیلم درست جایی است که به زن اطلاع داده میشود که شوهرش به اشتباه قصاص شده است. همین امر این توقع را برای بیننده بوجود می آورد که فیلم تمام نمیشود مگر اینکه تقابل این زن و قضات را روی پرده نظاره گر باشد.

فیلم روی مزیتِ تغییر، تاکید دارد. مزیتی که بر خلاف ماهیتش این بار تبعات جبران ناپذیری به همراه دارد.

یکی از قضات متوجه خطایش شده و میخواهد جبران مافات کند اما سیلی از پیشامدهای هولناک در انتظار اوست.

همین امرِ جبران،او را مجبور به یک دروغ مصلحتی میکند دروغی که او را در مقام دوست شخصِ قربانی به زن قربانی معرفی میکند با این عذر که برای پرداخت بدهی پیشینه اش آمده.

تماس های تکرار شونده موتیف شده اند و نقش مشکلات فزاینده را در فیلم ایفا میکنند. هر بار که تلفنی زنگ میخورد لرزه ای به جان شخصیت های فیلم و بیننده می اُفتد وبعد از هر تماس زندگی چندین پله برا شخصیت های فیلم سختر میشود.

نقطه عطف اول فیلم آنجایی است که برای اولین بار دوربین از زن جدا میشود و به مرد میچسبد و بیننده متوجه میشود مردی که خود را دوستِ فرد متوفی جا زده در واقع همان قاضی پشیمان است که از کار خود نیز کناره گیری کرده است و با تمام توان برای جبران و کمک امده تا اندکی از طغیان عذاب وجدانش کاسته شود.

در صحنه ای توی اتومبیل میبینیم که زن می گوید کاش دستم به آن ها برسد (قُضاتی که حکم قصاص اشتباه داده اند) و همین امر کافی است که مرد هویت اصلی اش را تا آخر آشکار نکند مبادا که دستش از امداد کوتاه شود و تا اخر عمر با همان شدت از عذاب وجدان ادامه دهد.

شکمِ آویزانِ پرده دوم فیلم با شروع شکل گیری رابطه عاطفی ای که بیشتر از سمت زن مصیبت زده به مرد در جریان است و همچنین خرده پیرنگ حضانتی که در نهایت با دخالت غیر مستقیم قاضی به مادر داده میشود جمع شده است.

نقطه عطف دوم درست آنجاییست که یک شب زن بعد از زدن رژِ قرمز وارد اتاق مرد میشود.

در نقطه اوج پرده دوم زن باز هم از طریق یک تماس متوجه میشود که این مرد همان قاضی است و بیننده متوجه میشود که در یک قدمی صحنه بحران است.

بحرانی که تعمدا بسیار کم تنش پشت سر گذاشته میشود.زن تلفن را قطع میکند و هیچ واکنشی نشان نمیدهد و مات و مبهوت میمیاند.بحرانی که مخاطب را شاید به وجد نیاورد اما خودِ زندگیست.

پرده سوم شروع میشود و در نقطه اوج این پرده شاهد یک پایان کاذب هستیم که در ذهن زن اتفاق می افتد و قاضی توسط زن با شیرِ آلوده مسموم میشود.

اما نهایتا در گره گشایی ای که صورت میگیرد شاهد آواره شدنِ دوباره زن و دختربچه اش در دنیای بیرحم امروزی هستیم.

۲) قصیده گاو سفید و اتهام وامِ کلان از فیلم "مهمانی هیولا"

افسری نژادپرست یک سیاهپوست را که داری همسر و پسربچه ای است را با شوک الکتریکی اعدام میکند که خود پسری دارد. این افسر بعداز پشت سر گذاشتن حوادثی از جمله خودکشی پسرش، به فکر فرو میرود، وجدان خود را بیدار شده می یابد و از شغلش استئفا میدهد. در نهایت طی یک تصادف با همسر آن مرد سیاهپوست اشنا میشود و رابطه ای بین آن ها شکل میگیرد.

قصیده گاو سفید به خوبی توانسته این قصه را ایرانیزه کند. تقلید کردن از فیلمنامه یک فیلم گاها ناخواسته اتفاق می افتد و دالِ بر بی ارزش بودن و تهی بودن یک اثر نیست .

تقلید به خودی خود بد نیست یک هنرمند خوب باید یک مقلد خوب باشد. ادای یک فیلم را در اوردن زننده است. فیلم قصیده گاو سفید تقلیدِ قابل قبول که در بعضی مواقع از همتای غیر ایرانی اش بهتر ظاهر میشود.به عقیده من قصیده گاو سفید نود درصد از فیلمنامه "مهمانی هیولا" وام گرفته است.

۳) کارگردانی

قصیده گاو سفید ریتم کند و تمپو پایینی دارد. دوربین حالت ایستایی خود را در بیشتر نماها حفظ کرده و در این فیلم نور پردازی رئالیستی و یکدست دیده میشود.

انتخاب درست بازیگران و بازی های خوب کمک شایانی به انتقال اتمسفر حاکم بر قصه کرده اند. هر صحنه به خوبی پرداخت شده و به نوبه خود به پیشبرد داستان کمک کرده است.

۴) نمادِ گاو سفید
گاو در برخی فرهنگ ها پرستش میشود و نماد خرافات است. فیلم در ابتدا با یک تایتل که ترجمه آیاتی از قران است شروع میشود که گویی قصاص را از از پایه به چالش و به عقیده تعدادی نقض میکند. قصیده گاو سفید با تصویری از یک گاو سفید که در محوطه زندان و رو به زنان است، شروع شده و در پایان کاذبی که فیلم دارد زن با شیر قاضی را مسموم میکند گویی که انگار شیرِ همان گاوی است که در ابتدا دیده ایم.

به احتمال زیاد ماجرای "گاو نُه من شیر" را شنیده اید؟

گاوی که نُه من شیر میدهد اما در انتها با لگدی که به ظرف شیر میزند آن را به باد فنا میدهد.

به نظر من در این فیلم شاهد معکوس شدن این عمل هستیم. اگر قاضی را ما به ازای گاو در نظر بگیریم، لگدی که در ابتدا توسط قاضی زده میشود (صدور حکم اعدام)، نُه من شیری که بعد از آن میدهد(تلاش هایی که برای جبران میکند) را به هدر میدهد .

نکته جالب توجه این است که برای "گاو" در این فیلم یک معنی استعلایی در نظر گرفته شده. گاوی که مستقل از شناختی که از آن داریم، امکان تجربه مفهومِ حسیِ جدیدی را میدهد.همان نظام تصویری ای که میتواند در هر فیلمنامه ای باشد و بر خلاف معنای عمومی اش عمل کند و تجربه حسی جدیدی را به مخاطب القا کند.

در نهایت فیلم میتواند هر مخاطبی را با خود همراه کرده و به فکر فرو برد، چرا که در زدن حرفش عاجز و الکن نمیماند و در هر چهار مورد تا حد زیادی موفق بوده است .

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری گفتگوی خبری صنایع معدنی

گفتگوی خبری صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها