آغاز دوره حقوق بین‌الملل حاکم بر مخاصمه‌های مسلحانه در دریا

مدرسه بهاره سه روزه (حقوق بین‌الملل حاکم بر مخاصمه‌های مسلحانه در دریا) با مشارکت دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشر دوستانه جمعیت هلال احمر و مرکز مطالعات، تحقیقات و تدوین آیین نامه‌های رزمی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (میز حقوق بین‌الملل دریاها) و با حضور جمعی از اساتید رشته حقوق بین‌الملل آغاز به کار کرد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر آغاز دوره حقوق بین‌الملل حاکم بر مخاصمه‌های مسلحانه در دریا

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، در افتتاحیه این مراسم امیر دریادار دوم بابک بلوچ، معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش‌ جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام سربلندی همیشگی ایران در دفاع از خود با تکیه بر توان داخلی، گفت: میز تخصصی مطالعات حقوقی یکی از الزاماتی است که باید برگزار می‌شد که خوشبختانه از سال ۱۳۹۹ این امر تحقق یافته و همه ساله نیز برگزار می‌ شود.

امیر دریادار دوم دوم بلوچ تاکید کرد: ضروری است تمامی اقدامات این میز بر اساس اهداف کمیته ملی حقوق بشردوستانه و جمعیت هلال احمر انجام شود.

برگزاری دوره حقوق بین‌‌الملل، تضمین امنیت ملی و ارتقاء جایگاه ایران در سطح جهانی

در ادامه دکتر جبار اصلانی، مدیرکل اصول، قوانین و حقوق بشردوستانه بین‌‌المللی جمعیت هلال احمر نیز با تقدیر از همکاری‌‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این سری از جلسات بیان کرد: مبنای قانونی الزام و تکلیف دولت‌‌ها به آموزش و ترویج حقوق بین الملل بشر دوستانه در میان نیروهای مسلح در کنوانسیون ژنو و مواد آن بیان شده و نکته قابل توجه این است که در این مواد تاکید ویژه‌ ایبر ترویج و اشاعه‌ی این دانش در چارچوب برنامه‌ های نیروهای مسلح گذارده است.

او ادامه داد: از این رو حضور و گردهمایی در این مدرسه‌‌ی بهاره گامی در راستای ایفای تعهد بین‌‌المللی کشور تلقی می‌‌شود و بی‌‌تردید ادامه‌‌ی این روند و انعکاس ثبت و ضبط آن در محافل و نهادهای بین‌‌المللی نه تنها موجبات تقویت کارنامه و عملکرد کشور در زمینه‌ی حقوق بین‌ الملل بشردوستانه را فراهم می‌ آورد، بلکه به طریق اولی منجر به ارتقا جایگاه ایران در سطح جهانی نیز خواهد شد. تحقق این مهم گامی در راستای تضمین منافع ملی نیز محسوب می‌ شود چرا که مفهوم امنیت ملی و محافظت از آن فقط محدود و محصور در ابعاد عینی و فیزیکی آن نیست و در کنار صیانت از مرزها توسعه‌‌ی تکنولوژی در زمینه‌‌های مختلف از جمله تسلیحات، مقوله‌‌ی عمل به تعهدات بین‌المللی نیز در این حوزه جایگاهی بالا و مهم دارد.

امضای ایران پای قطعنامه «حقوق بین‌ الملل بشردوستانه را به خانه بیاوریم»

دکتر اصلانی با اشاره به اینکه موضوع آموزش و ترویج حقوق بین الملل بشردوستانه همواره در دستور کار کنفرانس‌‌های بین‌ المللی صلیب سرخ و هلال احمر بوده، افزود: این کنفرانس‌‌ها هر چهار سال یکبار با حضور نمایندگان تمامی دولت‌ ها و نمایندگان جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر برگزار می‌ شود قرار داشته و در آخرین کنفرانسی که سال ۲۰۱۹ در ژنو سوئیس برگزار شد، قطعنامه‌های مهمی در این زمینه با عنوان «حقوق بین‌ الملل بشردوستانه را به خانه بیاوریم» ، به تصویب رسید.

وی همچنین گفت: قطعنامه‌ ایکه دولت ایران نیز آن را امضا کرده و ضمن تاکید بر اهمیت رعایت و تضمین به رعایت حقوق بین‌ الملل بشر دوستانه در مخاصمه‌ های بین‌ المللی و غیر بین‌ المللی، در بند سوم خود از تلاش‌ها و ابتکارهای دولت ایران در رابطه با ترویج دانش حقوق بشردوستانه در میان عموم مردم و به ویژه کارکنان نظامی قویا استقبال می‌کند.

هشت سال جنگ، هشت سال اهتمام مجدانه برای تعهد به کنسوانسیون‌های چهارگانه ژنو

دکتر اصلانی با برشماری رویه و عملکرد نیروهای مسلح به ویژه در طول هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه کشور، اظهار داشت: همه این اقدامات نه تنها گویای پایبندی به دکترین دفاعی نیروهای مسلح کشور بلکه نوید بخش اهتمام مجدانه به رعایت و تضمین به رعایت تعهد بین‌ المللی کشورمان در سطح بین المللی به موجب کنوانسیون‌های چهارگانه‌ی ژنو نیز است.

مدیرکل اصول، قوانین و حقوق بشردوستانه بین‌ المللی جمعیت هلال احمر‌ در پایان ابراز امیدواری کرد: به یقین با همکاری هم‌اندیشی و هم‌افزایی و با بهره‌گیری از دانش استادان محترم در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور می‌توان مقوله‌ی مهم آموزش و ترویج حقوق بشر دوستانه را در میان نیروهای مسلح پر بارتر ساخت.

برگزاری دوره‌ی حقوق بین‌الملل مخاصمات مسلحانه در دریا، مصداقی از ترویج، تکامل و زمینه‌سازی برای اجرای حقوق بشردوستانه

میثم جاویدنیا، رییس دبیرخانه و کتابخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه با ارائه توضیح مختصری از این کمیته گفت: پیشنهاد تاسیس نهادهای ملی برای اجرای حقوق بشر دوستانه در بیست و پنجمین کنفرانس صلیب سرخ و هلال احمر در سال ۱۹۸۶ در ژنو به دولت‌ها داده شد تا نسبت به تشکیل کمیته‌های ملی حقوق بشر دوستانه اقدام کنند.

وی افزود: در سال ۱۳۷۵ رئیس کمیته‌ی بین‌ المللی صلیب سرخ از طریق وزارت امور خارجه ایران رسما تقاضای خود را مبنی بر تشکیل کمیته‌ی ملی حقوق بشر دوستانه در ایران اعلام کرد و وزارت امور خارجه با توجه به اهداف و وظایف جمعیت هلال احمر این نهاد را مناسب‌ترین مرجع برای تصدی ریاست این کمیته تشخیص داد و نهایتا هیئت وزیران وقت در سال ۱۳۷۶ مجوز تشکیل کمیته‌ی ملی بشردوستانه را با دو رکن کمیته و دبیرخانه‌ و کتابخانه‌ ی تخصصی که ریاست کمیته‌ی ملی بر عهده‌ی ریاست جمعیت هلال احمر و دبیر آن، دبیر کل جمعیت است، صادر کردند.

جاویدنیا در پایان خاطرنشان کرد: ترویج تکامل و زمینه‌سازی برای اجرای حقوق بشر دوستانه در سطح ملی و مشارکت در تحکیم و رعایت حقوق بشر دوستانه در سطح بین المللی از اهداف دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه و برگزاری دوره‌ی حقوق بین الملل حاکم بر مخاصمات مسلحانه در دریا یکی از مصادیق اهداف این کمیته است.

راهبردهای میز تخصصی مطالعات حقوقی، یاری‌‌گر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

ناخدا یکم جواد داداش‌زاده، رئیس مرکز مطالعات، تحقیقات و تدوین آیین‌ نامه‌‌های رزمی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با ابراز خرسندی از توسعه و بلوغ میز تخصصی مطالعات حقوقی از سال ۱۳۹۹، گفت: پنج میز مطالعاتی شکل گرفته که این میزها هر ماه فعالیت‌‌های شاخصی دارند. اولین میز حقوقی، حقوق بین‌ الملل دریاها بود که نتایج مطلوبی برای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد.

او ادامه داد: راهبردهای این میز همواره یاری‌گر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده و مسائل حقوقی این نیرو به صورت مستمر، علمی و دقیق در این میزها مورد بررسی و مطالعه قرار می‌ گیرد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها