معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خبر داد:

ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان در سال جدید

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به موانع پیش رو در خصوص اشتغال مددجویان گفت: در سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» مکلف به ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی شده‌ایم.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان در سال جدید

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، مرتضی فیروزآبادی گفت: یکی از سیاست‌های مهمی که در کمیته امداد انتخاب کرده‌ایم مهارت‌آموزی است، ما روشی را که در کمیته انتخاب کرده‌ایم به این صورت است که تا سه سال افرادی را که وارد عرصه اشتغال می‌شوند، حمایت می‌کنیم تا این فرد به ثبات و آرامش برسد.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد افراد تحت پوشش کمیته در نگاه اولیه امکان حرکت به سمت اشتغال را دارند، در حال حاضر ۷۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار نفر از این ۵۰ درصد که دارای شرایط لازم هستند؛ آمادگی دارند تا وارد فرآیند اشتغال شوند. تعهد ما نیز در سال ۱۴۰۰ ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان بود که محقق شده است و حدود ۷۰ درصد این ۳۰۰ هزار فرصت شغلی از این ۸۰۰ هزار نفر بوده اند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خاطرنشان کرد: حدود ۳۰ درصد از آن ۳۰۰ هزار فرصت شغلی نیز افرادی هستند که تحت پوشش کمیته امداد نیستند اما با توجه به شرایطی که در حال حاضر در ایام کرونا داریم، با مشکلاتی مواجه شده‌اند و از همین رو به کمیته امداد مراجعه کرده‌اند. ما سیاستی را در مقابل این افراد اتخاذ کرده‌ایم و این افراد را که به کمیته امداد مراجعه کرده‌اند چنانچه محرومیت‌شان احراز شود؛ وارد فرایند توانمندسازی و اشتغال می‌کنیم.

فیروزآبادی درباره وضعیت مستمری افرادی که وارد چرخه توانمندسازی نمی‌شوند، توضیح داد: در این خصوص تاکید ما بر افرادی است که اگر در بین مددجویان ما افرادی باشند که بتوانند کار کنند اما به سمت کار نیایند در اینجا کمیته امداد تصمیم می‌گیرد. این افراد در یک بازه زمانی فرصت دارند که برای اشتغال مراجعه کنند و فرآیند توانمندسازی را طی کنند البته این شامل افرادی است که می‌توانند کار کنند و شامل سالمندان، بیماران صعب‌العلاج و… نمی‌شود. اگر فرد فرآیند توانمندسازی را طی می‌کند ما معتقدیم که باید تا سه سال حمایت از او ادامه داشته باشیم تا فرآیند توانمندسازی این فرد تثبیت شود تا افراد بعدی نیز تشویق شوند و به سمت فرآیند توانمندسازی بیایند.

وی تصریح کرد: بخشی از افرادی که نمی‌توانند وارد چرخه توانمندسازی شوند یا سالمند هستند و یا دارای بیماری صعب‌العلاج دارند و یا دانش‌آموز یا دانشجو هستند. ما اگر بخواهیم زنجیره فقر قطع شود باید کاری کنیم که اگر خانواده‌ای در محرومیت قرار گرفته است فرزندش در محرومیت نباشد بنابراین مهارت‌آموزی و توجه به تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان کار بسیار مهمی است و ما این اقدامات را برای این مددجویان انجام می‌دهیم و مهارت‌های لازم را به آن‌ها در این زمینه ارائه می‌دهیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد همچنین درباره موانع توانمندسازی افراد تحت پوشش گفت: موانع پیش رو دو دسته هستند برخی از این موانع حل‌شان پیچیده است مانند جغرافیای زندگی یعنی محل زندگی این افراد در دور دست است یا در گذشته آب در این منطقه وجود داشته اما در حال حاضر به دلیل خشکسالی، آب دیگر در آن منطقه نیست.

فیروزآبادی درباره موانع قابل حل نیز گفت: برخی از موانع نیز قابل حل است. یکی از مهمترین موانع قابل حل مسئله ضمانت‌ها است. در حال حاضر امکان وام کم‌بهره که در اصل ۴۳ قانون اساسی آمده است برای افراد محروم فراهم شده است برخی از بانک‌ها در خصوص ضمانت شرایط خاصی دارند و با توجه به شرایط ضمانت برخی افراد ممکن است از دریافت وام جا بمانند که اتفاقا محرومترین افراد نیز هستند این موضوع باید حل شود. البته ما در این زمینه نیز اقداماتی را انجام داده‌ایم. همچنین ما توانمندی فرد برای طرح اشتغال و توجیه اقتصادی آن را انجام می‌دهیم و وقتی به بانک معرفی می‌شود مقدمات بانک برای اعتبارسنجی را ما در کمیته برای مددجویان انجام می‌دهیم و بانک‌ها این موضوع را می‌پذیرند. مجوز هم در برخی موارد مشمول انحصار می‌شود، در برخی موارد هم روال مجوز طولانی است و این یکی از موضوعاتی است که باید با همکاری سایر دستگاه‌ها رفع شود.

وی با بیان اینکه مددجویان ما کمتر از نیم درصد معوقه به بانک‌ها دارند و از خوش حساب‌ترین مشتریان بانک‌ها هستند و البته درآمد هم دارند، گفت: در سال ۱۴۰۰، ده هزار میلیارد تومان مصوبه تبصره ۱۶ داشتیم. باید برنامه جدی‌تری برای توانمندسازی این افراد طی شود و این منابع جدی‌تری را می‌طلبد. ما در سال 1401 مکلف به ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی مکلف شده‌ایم و می‌خواهیم کیفیت را نیز ارتقا دهیم.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها